5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren
- 25-07-19
- Sven Versluijs
- 5 minuten
Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook voor zorgen dat je lokaal beter vindbaar wordt. Bijvoorbeeld door rekening te houden met voice search. Maar ook door ‘Google Mijn Bedrijf’ aan te maken voor je organisatie. Hoe kun je dit bedrijfsaccount optimaliseren? We geven 5 tips!
Waarom jij een Google Mijn Bedrijf-account wil
Het bedrijfsprofiel in Google Mijn Bedrijf wordt getoond als mensen in Google of Google Maps zoeken naar jouw bedrijf of vergelijkbare bedrijven. Bijvoorbeeld wanneer jij een stukadoor uit Leiden bent en iemand zoekt naar ‘stukadoor Leiden’.
Als je alle informatie van je bedrijf volledig hebt ingevuld, kan het profiel positieve invloed hebben op de vindbaarheid van jouw bedrijf. De informatie is namelijk ook direct zichtbaar voor jouw potentiële bezoeker. Ze kunnen bijvoorbeeld je adres en website vinden, maar ook de openingstijden. Daarnaast wordt Google Mijn Bedrijf gebruikt door Google Maps en dus ook voor de lokale vindbaarheid van je bedrijf.
5 tips voor jouw Google bedrijfsaccount
Het optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf-account kun je zelf doen. Zorg er natuurlijk eerst voor dat je een account hebt aangemaakt en dat je jouw bedrijf hebt geclaimd. Daarna zijn dit de 5 tips om aan te houden:
1. Zorg voor volledige en actuele informatie
Je Google Mijn Bedrijf-profiel wordt opgebouwd uit een aantal verplichte velden. Dit zijn:
- Naam van je bedrijf
- Het adres
- De postcode
- De gemeente of stad waar je bedrijf is gevestigd
- Een telefoonnummer
- Land waar je bedrijf zit
- De categorie waarin jouw bedrijf valt, bijvoorbeeld ‘webdesign’.
- Dit zijn de velden waar Google sowieso om vraagt, voordat je jouw bedrijfsaccount kunt aanmaken. Daarnaast kun je deze gegevens aanvullen met de URL naar je website, de openingstijden, foto’s en een beschrijving.
Het invullen van de beschrijving is niet verplicht, maar vinden wij wel essentieel. Niet alleen geef je hiermee jouw potentiële bezoeker een beeld van wat jouw organisatie doet en waarom jij je onderscheidt van anderen, het is ook een mogelijkheid om wat zoekwoorden te verwerken. Hierdoor wordt jouw bedrijfsaccount beter gevonden. Je mag in de beschrijving maximaal 750 tekens gebruiken waarvan de eerste 250 worden getoond. Daarnaast dien je je aan bepaalde richtlijnen te houden.
Google Mijn Bedrijf in de zoekresultaten op desktop
Je Google bedrijfsaccount neemt in het zoekresultaat een bepaalde ruimte in beslag. Het betekent dus ook hoe meer informatie je plaatst, hoe meer ruimte jouw account in beslag neemt in de zoekresultaten. Zorg er wel voor dat het relevante, actuele informatie is. Check eens in de paar maanden of je adres en openingstijden bijvoorbeeld nog kloppen. Niets is vervelender dan dat een klant voor de verkeerde deur staat.
2. Voeg foto’s toe aan je bedrijfsaccount
Beelden zeggen meer dan woorden en daarom is het belangrijk om eigen foto’s toe te voegen aan je bedrijfsaccount. Het laat namelijk meer van je bedrijf zien, is een aanvulling op de beschrijving van je organisatie en wekt daardoor vertrouwen bij je klanten. De voorkeur gaat hierbij uit naar professionele foto’s van goede kwaliteit. Niet alleen omdat het mooier staat, maar ook omdat zoekmachines hier veel waarde aan hechten.
Je kunt bijvoorbeeld foto’s (laten) maken van het pand waarin je werkt, maar ook van het team of de inrichting. Je kunt ook speciale 360° foto’s laten maken van jouw kantoor. Als je deze in je account plaatst, kun je de bezoeker door middel van ‘Street View’ meenemen door jouw kantoor. Niet alleen een interactieve manier om je bezoekers te betrekken bij je bedrijf, maar je biedt ook een kijkje achter de schermen.
3. Verzamel Google reviews
Reviews, positief of negatief, kunnen invloed hebben op de keuze van een (potentiële) klant op jouw bedrijf. Het lezen van oprechte en positieve reviews kan hem of haar helpen om te kiezen voor jouw bedrijf, omdat het vertrouwen geeft. Ook Google Mijn Bedrijf heeft de mogelijkheid om recensies te verzamelen. Klanten kunnen een 5-sterrenbeoordeling geven en ook kort toelichten waarom ze tevreden zijn (of juist niet). Door middel van sterren worden deze in je bedrijfsaccount zichtbaar. Verzamel dus zoveel mogelijk reviews bij jouw klanten, bijvoorbeeld door het ze gewoon te vragen of er een actie aan te koppelen.
4. Beantwoord veelgestelde vragen
Maak jij op jouw website gebruik van een FAQ? Dan is het aan te raden om dit ook in Google Mijn Bedrijf te doen. Bezoekers kunnen de zogeheten ‘Vragen en antwoorden’ namelijk direct zien. Daarnaast kunnen (potentiële) klanten ook vragen aan je stellen; deze vind je onder ‘Berichten’ in je account. Reageer hier actief op, zodat je bezoeker vertrouwen in je bedrijf krijgt. Zelf kun je deze lijst ook aanvullen met vragen die veel gesteld worden. Bovendien houdt Google van de FAQ’s en toon je hiermee dat je bepaalde kennis in huis hebt.
Google Mijn Bedrijf in Google Maps of de zoekresultaten op mobiel
5. Gebruik Google Posts
Een redelijk nieuwe functionaliteit in Google Mijn Bedrijf is de mogelijkheid om posts op te stellen. Vergelijk ze met de posts die je op Facebook plaatst, alleen dragen deze posts bij aan de (lokale) vindbaarheid van je bedrijf. Voeg een afbeelding of video toe, vul een begeleidende beschrijving in en zet de link naar je website erbij. Gebruik de posts om bezoekers naar je website te begeleiden of deel bijvoorbeeld evenementen en geplande activiteiten. Let wel: je post blijft maar 7 dagen staan. Het gebruiken van Google Posts is een unieke kans, omdat het nog niet door veel bedrijven gebruikt wordt. Zo kun jij jezelf onderscheiden en werken aan een betere vindbaarheid.
Jouw Google Mijn Bedrijf-account laten optimaliseren
Hulp nodig bij het optimaliseren van je bedrijfsaccount op Google? Wij kunnen je helpen! In een aantal uur kunnen wij ervoor zorgen dat alle belangrijke informatie is ingevuld en geven we tips voor het verzamelen van de reviews of het plaatsen van posts. Hierdoor wordt jouw bedrijf vele malen beter gevonden. Meer weten? Neem gerust contact met ons op. Voor andere tips, tricks, trends en ontwikkelingen kun je ons volgen op LinkedIn of je inschrijven voor onze nieuwsbrief.