Website
1200×400-Google-Mijn-Bedrijf

5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

  • 25-07-19
  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook voor zorgen dat je lokaal beter vindbaar wordt. Bijvoorbeeld door rekening te houden met voice search. Maar ook door ‘Google Mijn Bedrijf’ aan te maken voor je organisatie. Hoe kun je dit bedrijfsaccount optimaliseren? We geven 5 tips!

Waarom jij een Google Mijn Bedrijf-account wil

Het bedrijfsprofiel in Google Mijn Bedrijf wordt getoond als mensen in Google of Google Maps zoeken naar jouw bedrijf of vergelijkbare bedrijven. Bijvoorbeeld wanneer jij een stukadoor uit Leiden bent en iemand zoekt naar ‘stukadoor Leiden’.

Als je alle informatie van je bedrijf volledig hebt ingevuld, kan het profiel positieve invloed hebben op de vindbaarheid van jouw bedrijf. De informatie is namelijk ook direct zichtbaar voor jouw potentiële bezoeker. Ze kunnen bijvoorbeeld je adres en website vinden, maar ook de openingstijden. Daarnaast wordt Google Mijn Bedrijf gebruikt door Google Maps en dus ook voor de lokale vindbaarheid van je bedrijf.

740px-Google-Mijn-Bedrijf

5 tips voor jouw Google bedrijfsaccount

Het optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf-account kun je zelf doen. Zorg er natuurlijk eerst voor dat je een account hebt aangemaakt en dat je jouw bedrijf hebt geclaimd. Daarna zijn dit de 5 tips om aan te houden:

1. Zorg voor volledige en actuele informatie

Je Google Mijn Bedrijf-profiel wordt opgebouwd uit een aantal verplichte velden. Dit zijn:

  • Naam van je bedrijf
  • Het adres
  • De postcode
  • De gemeente of stad waar je bedrijf is gevestigd
  • Een telefoonnummer
  • Land waar je bedrijf zit
  • De categorie waarin jouw bedrijf valt, bijvoorbeeld ‘webdesign’.
  • Dit zijn de velden waar Google sowieso om vraagt, voordat je jouw bedrijfsaccount kunt aanmaken. Daarnaast kun je deze gegevens aanvullen met de URL naar je website, de openingstijden, foto’s en een beschrijving.

Het invullen van de beschrijving is niet verplicht, maar vinden wij wel essentieel. Niet alleen geef je hiermee jouw potentiële bezoeker een beeld van wat jouw organisatie doet en waarom jij je onderscheidt van anderen, het is ook een mogelijkheid om wat zoekwoorden te verwerken. Hierdoor wordt jouw bedrijfsaccount beter gevonden. Je mag in de beschrijving maximaal 750 tekens gebruiken waarvan de eerste 250 worden getoond. Daarnaast dien je je aan bepaalde richtlijnen te houden.

740×400-Google-Mijn-Bedrijf-op-desktop

Google Mijn Bedrijf in de zoekresultaten op desktop

Je Google bedrijfsaccount neemt in het zoekresultaat een bepaalde ruimte in beslag. Het betekent dus ook hoe meer informatie je plaatst, hoe meer ruimte jouw account in beslag neemt in de zoekresultaten. Zorg er wel voor dat het relevante, actuele informatie is. Check eens in de paar maanden of je adres en openingstijden bijvoorbeeld nog kloppen. Niets is vervelender dan dat een klant voor de verkeerde deur staat.

2. Voeg foto’s toe aan je bedrijfsaccount

Beelden zeggen meer dan woorden en daarom is het belangrijk om eigen foto’s toe te voegen aan je bedrijfsaccount. Het laat namelijk meer van je bedrijf zien, is een aanvulling op de beschrijving van je organisatie en wekt daardoor vertrouwen bij je klanten. De voorkeur gaat hierbij uit naar professionele foto’s van goede kwaliteit. Niet alleen omdat het mooier staat, maar ook omdat zoekmachines hier veel waarde aan hechten.

740px-Google-Mijn-Bedrijf-foto’s

Je kunt bijvoorbeeld foto’s (laten) maken van het pand waarin je werkt, maar ook van het team of de inrichting. Je kunt ook speciale 360° foto’s laten maken van jouw kantoor. Als je deze in je account plaatst, kun je de bezoeker door middel van ‘Street View’ meenemen door jouw kantoor. Niet alleen een interactieve manier om je bezoekers te betrekken bij je bedrijf, maar je biedt ook een kijkje achter de schermen.

3. Verzamel Google reviews

Reviews, positief of negatief, kunnen invloed hebben op de keuze van een (potentiële) klant op jouw bedrijf. Het lezen van oprechte en positieve reviews kan hem of haar helpen om te kiezen voor jouw bedrijf, omdat het vertrouwen geeft. Ook Google Mijn Bedrijf heeft de mogelijkheid om recensies te verzamelen. Klanten kunnen een 5-sterrenbeoordeling geven en ook kort toelichten waarom ze tevreden zijn (of juist niet). Door middel van sterren worden deze in je bedrijfsaccount zichtbaar. Verzamel dus zoveel mogelijk reviews bij jouw klanten, bijvoorbeeld door het ze gewoon te vragen of er een actie aan te koppelen.

740px-Google-Reviews

4. Beantwoord veelgestelde vragen

Maak jij op jouw website gebruik van een FAQ? Dan is het aan te raden om dit ook in Google Mijn Bedrijf te doen. Bezoekers kunnen de zogeheten ‘Vragen en antwoorden’ namelijk direct zien. Daarnaast kunnen (potentiële) klanten ook vragen aan je stellen; deze vind je onder ‘Berichten’ in je account. Reageer hier actief op, zodat je bezoeker vertrouwen in je bedrijf krijgt. Zelf kun je deze lijst ook aanvullen met vragen die veel gesteld worden. Bovendien houdt Google van de FAQ’s en toon je hiermee dat je bepaalde kennis in huis hebt.

740×400 Google-Mijn-Bedrijf-op-mobiel

Google Mijn Bedrijf in Google Maps of de zoekresultaten op mobiel

5. Gebruik Google Posts

Een redelijk nieuwe functionaliteit in Google Mijn Bedrijf is de mogelijkheid om posts op te stellen. Vergelijk ze met de posts die je op Facebook plaatst, alleen dragen deze posts bij aan de (lokale) vindbaarheid van je bedrijf. Voeg een afbeelding of video toe, vul een begeleidende beschrijving in en zet de link naar je website erbij. Gebruik de posts om bezoekers naar je website te begeleiden of deel bijvoorbeeld evenementen en geplande activiteiten. Let wel: je post blijft maar 7 dagen staan. Het gebruiken van Google Posts is een unieke kans, omdat het nog niet door veel bedrijven gebruikt wordt. Zo kun jij jezelf onderscheiden en werken aan een betere vindbaarheid.

Jouw Google Mijn Bedrijf-account laten optimaliseren

Hulp nodig bij het optimaliseren van je bedrijfsaccount op Google? Wij kunnen je helpen! In een aantal uur kunnen wij ervoor zorgen dat alle belangrijke informatie is ingevuld en geven we tips voor het verzamelen van de reviews of het plaatsen van posts. Hierdoor wordt jouw bedrijf vele malen beter gevonden. Meer weten? Neem gerust contact met ons op. Voor andere tips, tricks, trends en ontwikkelingen kun je ons volgen op LinkedIn of je inschrijven voor onze nieuwsbrief.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Website verbeteren met brainstorm technieken

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Hoe maak je een unieke website? Hoe verzin je nieuwe content of werk je corporate branding uit? Om t…

Verder lezen
Website
Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

  • Twan Nieborg
  • 4minuten

Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je…

Verder lezen
Website
uitgelicht-test

10 Webdesign trends voor 2024

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Bij Secure Design Webdevelopment hebben wij het afgelopen jaar weer doeltreffende websites mogen ont…

Verder lezen
Website
UItgelicht-700×530

De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen

  • Gino Schreve
  • 4minuten

“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat zo’n FAQ niet all…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-blog

Page Speed: wat zijn de voordelen van een snelle webpagina?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een snel ladende webpagina is een fijne ervaring voor iedere bezoeker. Maar naast gemak heeft het oo…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Leer alles over verschillende cookies

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

“Gaat u akkoord met de cookies”? Deze vraag is je vast wel eens opgevallen bij andere bedrijven. Maa…

Verder lezen
Website
Uitgelichte

7 webtrends van 2021

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken kome…

Verder lezen
Website
uitgelicht

Pas de afbeelding bij je link aan met Yoast SEO

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Verschijnt er een verkeerde afbeelding als jij een link deelt op je social media kanalen en weet je…

Verder lezen
Website
auiteglicht

Koppeling tussen jobboards en Carerix

  • Robin van Aalst
  • 2minuten

Kost het jou ook veel tijd om vacatures te verspreiden op jobboards of loopt dit geregeld verkeerd?…

Verder lezen
Website
Whatsapp For Business Blog

WhatsApp for Business, zet jij het al in?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

WhatsApp heeft sinds kort een nieuwe versie van de app gelanceerd speciaal voor bedrijven. WhatsApp…

Verder lezen
Website
570 x 400

Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stapp…

Verder lezen
Website
SECURE~2

Voorkom spam door je website met Google reCAPTCHA te beveiligen

  • Twan Nieborg
  • 5minuten

Je kent het vast wel, wéér spam in je e-mail. Irritant! Maar wist je dat dit kan komen door de formu…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Featured-Snippets-uitgelicht

Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op he…

Verder lezen
Website
570×400-Google-for-Jobs-met-logo-grijs

Maak jouw website klaar voor Google for Jobs

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Eindelijk live: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-Leestip

Do’s & don’ts van pop-ups op je website

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Webdesign-Trends-2020-uitgelicht

10+ webdesign trends voor 2020

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

Niet alleen de digitale wereld verandert elke dag, grafisch design verandert net zo snel mee. Daarom…

Verder lezen
Website
Google-Maps-Robin-uitgelicht

De mogelijkheden van Google Maps op je website

  • Robin van Aalst
  • 4minuten

Wil jij graag een Google Maps kaart op je website tonen? Bijvoorbeeld om te laten zien waar je bedri…

Verder lezen
Website
Animatievideo-uitgelicht

Stappenplan voor het maken van een goede animatievideo

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Wij presenteren met trots: onze interactieve animatievideo! Maandenlang hebben we met bloed, zweet e…

Verder lezen
Website
Video-op-website-uitgelicht

Do’s en don’ts van video op je website

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat mensen elke dag gemiddeld 67 minuten naar video’s kijken? Je kunt er dus haast niet meer…

Verder lezen
Website
WhatsApp-uitgelichte-afbeelding

Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp

  • Gino Schreve
  • 2minuten

Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst…

Verder lezen
Website
UITGELCIht

Trek de aandacht met animaties op je website

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van…

Verder lezen
Website
Groepsfoto-1920×700

Zo laat je online meer van jezelf zien

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

Meer van jezelf laten zien? Daar bedoelen we natuurlijk geen gekke selfies of van-top-tot-teenfoto’s…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs