Marketing

Alles wat je moet weten over LinkedIn Stories

21-07-20
Lisa Hoogenboom
3 minuten

Stories! Je kent ze waarschijnlijk al van Snapchat, Instagram, Facebook en Whatsapp maar ook LinkedIn heeft sinds kort Stories. Zie jij de Stories nog niet terugkomen binnen de app? Geen stress, LinkedIn is druk bezig de functie bij iedereen beschikbaar te maken. Benieuwd hoe je LinkedIn Stories kan implementeren in jouw social media strategie? Lees dan snel verder!

In tegenstelling tot een normale LinkedIn post wordt een bericht in Stories niet in de normale newsfeed vertoond. LinkedIn heeft hiervoor een speciale balk bovenin de app gemaakt waar alle Stories van de afgelopen 24 uur terug te vinden zijn. Door hier op te klikken verschijnen de Stories.

LinkedIn story's

Stories zijn alleen te posten via de LinkedIn app en zijn daarom ook alleen zichtbaar binnen de app. Je kan Stories inzetten voor het posten van zowel foto’s als video’s. Een Story is in tegenstelling tot een normale post schermvullend. Daarom is het belangrijk om altijd een verticale foto of video te gebruiken. Net als bij Instagram kan je zien hoe vaak en door wie je Story beteken is.

Stories zijn een perfecte aanvulling op de berichten die je post in de normale LinkedIn nieuwsfeed. Door regelmatig iets in de Stories te posten vergroot je jouw online zichtbaarheid. Stories spelen goed in op de “fear of missing out”. Aangezien het bericht na 24 uur automatisch weer verdwijnt klikken mensen er onbewust eerder op omdat ze bang zijn iets te missen.

Daarnaast kunnen mensen gemakkelijk op een bericht in de Stories reageren zonder dat de reactie door anderen terug te lezen is. Een reactie komt namelijk als bericht in de persoonlijke berichtenbox van de poster binnen.

LinkedIn Stories is bedoeld als persoonlijke kant van het zakelijke platform met als doel een persoonlijke band met jouw volgers op te bouwen. Maak je Stories dus persoonlijk maar houd er wel rekening mee dat je nog steeds op een zakelijk platform post. Niet TE joviaal dus. Probeer hier een goede balans in te vinden.

Om je wat inspiratie te geven hebben wij 5 content ideeën voor LinkedIn Stories voor je op een rijtje gezet:

Stories zijn perfect voor het delen van (alledaagse) gebeurtenissen op kantoor. Mensen houden ervan om mee te kijken in de levens van anderen, dus waarom niet op kantoor? Geef je volgers letterlijk een kijkje achter de schermen. Op deze manier kunnen je volgers jou op een persoonlijke manier leren kennen en voelen ze zich meer betrokken bij het bedrijf.

Het delen van interessante content is een effectieve manier voor het trekken van de aandacht. Je kan verschillende tips en tricks delen die interessant zijn voor de branche waar je werkzaam in bent. Dit kunnen allerlei tips zijn zoals bijvoorbeeld “3 tips voor het schoonhouden van je WordPress website” of “hoe monteer je snel een video?”.

Geef mensen een kijkje in de projecten of werkzaamheden waar je op dit moment mee bezig bent. Meestal wordt LinkedIn gebruikt om het eindproduct te laten zien maar dankzij LinkedIn Stories kun je nu ook op een laagdrempelige manier het lopende proces laten zien. Zo worden je volgers meegenomen in het proces.

Start je binnenkort een winactie op LinkedIn en wil je hier extra aandacht op vestigen? Gebruik LinkedIn Stories om de winactie aan te kondigen zodat je volgers jouw LinkedIn in de gaten blijven houden. Ditzelfde geldt voor een lopend project of een interessante blog die binnenkort online komt. Kondig deze alvast aan in Stories zodat jouw volgers weten dat er iets leuks aankomt.

Vraag je volgers om vragen in te sturen en organiseer een Q&A. Verzamel alle vragen en beantwoord ze in je Stories. Dit is een leuke manier om via LinkedIn contact te maken met je volgers en ze verder te helpen met eventuele vragen.

We hopen dat we je genoeg informatie en inspiratie hebben gegeven om te kunnen beginnen met LinkedIn Stories. Kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op zodat we samen naar jouw social media strategie kunnen kijken. Daarnaast kan je ons volgen op LinkedIn of je aanmelden voor de nieuwsbrief zodat je op de hoogte blijft van het laatste nieuws.

Marketeer

Lisa heeft naast een passie voor lekker eten ook een passie voor marketing. Tijdens haar opleiding Commerciële economie heeft Lisa al enige marketing kennis opgedaan die ze nu bij ons in de praktijk kan brengen. Met de nodige dosis creativiteit en enthousiasme gaat ze hier aan de slag.