Marketing

Belangrijke wijzigingen in Google Analytics: raak je data niet kwijt!

23-04-18
Joyce Bastiaans

Per 25 mei 2018 gaat de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG), in het Engels ook wel de General Data Protection Regulation (GDPR), van kracht. De AVG zal de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) vervangen. Pfoe, dat zijn veel benamingen in zo’n kort stuk tekst. Kort gezegd: het is een Europese privacywetgeving. Dat heeft ook belangrijke gevolgen voor jouw Google Analytics data. Deze vereisen absoluut wijzigingen als je data niet kwijt wil raken!

De GDPR gaat over het verwerken van persoonsgegevens en dus de privacy van die personen. Omdat het een Europese verordening is, betekent het dat deze direct van toepassing gaat zijn zonder tussenkomst van de Nederlandse wet. De wet bepaalt dat de EU-burger inzicht moet krijgen in welke gegevens bedrijven, instanties en websites willen hebben, waarom ze deze gegevens willen hebben en hoe de gegevens worden opgeslagen.

Google heeft daardoor deze maand een belangrijke productwijziging doorgevoerd. Met deze wijziging kun je beheren hoe lang gebruikers- en gebeurtenisgegevens in Google Analytics worden bewaard. Zodra deze periode verstreken is, worden gegevens automatisch maandelijks verwijderd. Als je dit niet wilt, is het van belang dat jij deze bewaarperiode wijzigt, zodat er geen data verloren gaan.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om de bewaarperiode van de gebruikers-ID te resetten voor elke nieuwe gebeurtenis van die gebruiker. Dat betekent als de bewaarperiode op 14 maanden staat en deze gebruiker elke maand jouw website bezoekt, dat de ID van die gebruiker elke maand wordt vernieuwd en dus nooit de vervaldatum van 14 maanden bereikt. Meer over de wijzigingen van Google vind je hier.

Als je wil dat de data in jouw Google Analytics niet verloren gaan, volg dan onderstaand stappenplan. Let wel: je moet over bewerkingsrechten beschikken om deze opties in te stellen.

Stap 1. Log in bij Google Analytics.

Stap 2. Klik op ‘beheerder’. Deze knop vind je linksonder.

Stap 3. Selecteer ‘Trackinginfo’ en daarna ‘Gegevensbehoud’ in de kolom Property.

Stap 4. Kies de bewaarperiode. Je kunt kiezen uit 14, 26, 38 of 50 maanden. Of kies ervoor om de gegevens niet automatisch te verwijderen.

Stap 5. Kies of je het resetten van de nieuwe activiteit aan of uit wil hebben en sla daarna de gegevens op. Het duurt nu 24 uur voordat de wijziging is doorgevoerd. Zo raak je nooit onverwachts data kwijt!

Heb je nog vragen over of hulp nodig met de wijzigingen van Google Analytics?

Online Marketeer

Van blog tot zakelijk nieuwsbericht en van socialmediapost tot nieuwsbrief: wat betreft online content is niks te gek voor Joyce. Als ze eenmaal begint te typen, is ze haast niet te stoppen. Creativiteit en passie voor het vak in overvloed, die zet ze graag in voor jou.