Corporate branding

Cinemagraphs: hoe worden ze gemaakt?

09-11-17
Theo van der Plas
2 minuten

Zoals je in mijn eerste blog hebt kunnen lezen, is een Cinemagraph een levende foto. Het is een stilstaand beeld waarbij één of twee elementen in een oneindige loop bewegen. Maar hoe wordt zoiets gemaakt? Dat lees je in dit tweede deel van mijn blog.

Een Cinemagraph maak je door in eerste instantie een korte video op te nemen. Vervolgens open je de video in Photoshop of een soortgelijk programma en bevries je de video, op één stukje na. Dat stukje laat je in een oneindige loop lopen, en voilà: je hebt een Cinemagraph. Hoewel het technisch dus niet heel moeilijk is, zit de uitdaging in het bedenken van de compositie.

Dat zit zo: de compositie bepaalt samen met het aantal bewegingspunten de moeilijkheidsgraad van een Cinemagraph. Het is van belang dat je van tevoren goed nadenkt over wat je wilt laten bewegen. De bewegende elementen in een Cinemagraph zijn vaak zo subtiel, dat je in eerste instantie denkt dat het een gewone foto is. Het is dan ook de kunst om de Cinemagraph zo minimalistisch mogelijk te maken.

Met het maken van een Cinemagraph wek je de illusie dat de beweging in de foto eindeloos doorloopt. Om dit effect te creëren, kun je twee manieren toepassen. Bij de eerste methode laat je de opname precies eindigen op het beginpunt van de beweging. Dat shot laat je vervolgens loopen (herhalen). Een tweede optie om een eeuwige beweging te creëren, is door de opnames gelijkmatig in elkaar over te laten lopen, door het shot te vervagen zodra de opname opnieuw begint.

In de video hieronder vind je een aantal voorbeelden van Cinemagraphs. Bij de Cinemagraph met de twee vrouwen en de waaier, hebben de makers de Cinemagraph precies laten eindigen op het beginpunt van de beweging. Hierdoor lijkt het alsof de linker vrouw eeuwig blijft wapperen. In het voorbeeld van de twee brandende hoofden zie je dat de beelden gelijkmatig in elkaar overlopen, doordat de makers het shot om de seconde opnieuw laten starten en vervagen.

In mijn volgende blog lees je hoe je Cinemagraphs kunt inzetten om je bedrijf of merkvisie te versterken. Heb je in de tussentijd vragen over Cinemagraphs?

Grafisch ontwerper

Theo eet, leeft en ademt design. Hij maakt passende ontwerpen voor zowel on- als offline middelen en rust niet voordat jij 100% tevreden bent met het resultaat. Geef hem een omschrijving van waar je naar op zoek bent en Theo heeft jouw denkbeelden binnen no-time op papier.