Website

Een maatwerk webshop voor Heijmans Materieel

10-12-19
Michiel van der Kwartel
6 minuten

Met de doelstelling “Verbeteren, verslimmen en verduurzamen” is Heijmans momenteel bezig om zoveel mogelijk processen binnen de organisatie te digitaliseren. Het onderdeel Heijmans Materieel kwam daarom bij ons met de vraag om een maatwerk webshop te realiseren en daarmee hun proces efficiënter te maken. We vertellen graag meer over dit uitgebreide project.

Heijmans Materieel verzorgt de materieelstukken die nodig zijn tijdens de uitvoering van projecten, zoals hekken, steigers en aggregaten. In de bestaande werkwijze werkte Heijmans materieel-bestellingen van Heijmans medewerkers en uitvoerders handmatig uit. Bestellingen werden telefonisch aangenomen en er was daardoor voor de Heijmans medewerkers en de uitvoerders geen inzicht in de beschikbaarheid en inventaris van materieel. Hiervoor moest een IT-oplossing komen in de vorm van een maatwerk webshop. Heijmans werkt bovendien met het IT-systeem SAP. Omdat alle projecten, materieelstukken en contacten in dit systeem staan, zal de webshop hiermee gekoppeld moeten worden.

Het doel van de e-commerce oplossing is efficiëntieverbetering. Daarom moesten de volgende onderdelen in de eerste fase van het project worden opgeleverd:

  • Heijmans medewerkers en uitvoerders moeten online de catalogus kunnen inzien.
  • Heijmans medewerkers en uitvoerders moeten online materieel kunnen bestellen.
  • Bestellingen moeten eenvoudig in SAP kunnen worden gezet.
  • Producten en projecten waar Heijmans medewerkers en uitvoerders aan werken moeten vanuit SAP kunnen worden ingeladen in de webshop.
  • De webshop moet worden afgeschermd. Alleen met een Heijmans account krijg je toegang tot de webshop.

Als eindresultaat hebben we een maatwerk e-commerce oplossing gerealiseerd voor Heijmans Materieel en de webshop gekoppeld aan SAP. In de webshop staan meer dan 1000 producten die eenvoudig gereserveerd en besteld kunnen worden. Het proces voor dit project verliep in verschillende fases.

Tijdens de start van het project is gewerkt aan het in hoofdlijnen uitdenken van de oplossing. We hebben de volledige materieel catalogus in kaart gebracht en vervolgens gecategoriseerd, zodat hier uiteindelijk in de webshop eenvoudig doorheen kan worden gezocht. Daarnaast hebben we het volledige werkproces van Heijmans Materieel in kaart gebracht en alle wensen van de gebruikers en projecten besproken. Vervolgens zijn alle processen en onderdelen van de webshop in detail uitgewerkt. Denk hierbij onder andere aan de detailinvulling van alle pagina’s, de databasemodellen en de workflows.

Aan het einde van de specificatiefase lag een volledig technisch en inhoudelijk plan klaar waarna gestart kon worden met de ontwerpfase.

In de ontwerpfase hebben we de belangrijkste pagina’s, zoals de catalogus, productpagina en bestelpagina uitgetekend als wireframes. Deze ontwerpen hebben we vervolgens omgezet in een interactief prototype. Heijmans Materieel kon zelf door het prototype heen klikken. Hierdoor kregen zij een visueel beeld van hoe de webshop eruit komt te zien en hoe bepaalde elementen aan elkaar gekoppeld gaan worden. Op basis van de feedback zijn we aan de slag gegaan met de grafische ontwerpen van de verschillende pagina’s. Tegen het einde van deze fase lag een volledig plan klaar om de webshop te gaan bouwen.

De webshop is in kleine iteraties ontwikkeld, waarbij steeds een milestone werd bereikt. In het eerste gedeelte van de ontwikkelfase is gewerkt aan de basiselementen van het project. Hierbij is een webshop ontwikkeld zonder koppeling met SAP gevuld met voorbeeldproducten om de materieelcatalogus te tonen. Heijmans Materieel heeft een uitgebreide test gedaan en op basis van de feedback

Wil jij weten wat de mogelijkheden zijn voor een maatwerk webshop? Neem gerust contact met ons op!

is verder gebouwd aan de webshop. Na het neerzetten van de basiselementen, realiseerden we de winkelmand en het bijbehorende bestelproces. Zodra deze elementen waren gerealiseerd en getest, zijn we verder gegaan met het custom beheergedeelte van de webshop. Als laatste hebben we de koppeling met SAP en de Heijmans single sign on ingebouwd.

Bij voltooiing van elke iteratie heeft een selecte groep medewerkers van Heijmans toegang gekregen om feedback te verzamelen. Deze feedback werd vervolgens in de opvolgende iteratie opgepakt. Om de livegang en gewenning met de nieuwe oplossing geleidelijk te laten verlopen, is de webshop voor een steeds grotere groep gebruikers opengesteld.

Naast een werkende webshop, hebben we ook nog andere features aan de webshop toegevoegd die helpen de doelstelling van Heijmans te behalen. Het gaat om de volgende features:

  • Binnen de webshop hebben we intelligent search toegepast. Gebruikers kunnen onder andere zoeken op productnummer en kenmerken. Op basis daarvan wordt dat materieelstuk, gerelateerde materieelstukken en sets waar dat materieelstuk in zit getoond. Het vinden van de juiste materieelstukken in de catalogus wordt op deze manier nog makkelijker gemaakt.
  • Bij materieelstukken kunnen documenten worden toegevoegd, zoals handleidingen. Heijmans medewerkers en uitvoerders kunnen op deze manier gemakkelijk een naslagwerk vinden.
  • Afhankelijk van de persoon die ingelogd is, worden gekoppelde projecten getoond. Deze personen en projecten worden door middel van SAP uitgeladen, waardoor zij alleen materieel voor de projecten waaraan zij werken kunnen bestellen. Ook de prijzen zijn gebaseerd op de projecten waar een medewerker aan werkt.
  • Op basis van de producten die een medewerker kiest, worden gerelateerde producten of volledige productsets getoond. Zo kunnen medewerkers bijvoorbeeld een volledige steiger in één keer bestellen in plaats van alle onderdelen los.
  • Als een bestelling is geplaatst, komt er direct een bevestiging bij Heijmans binnen, waarna een medewerker deze gegevens eenvoudig in SAP kan plaatsen.
  • De webshop is gekoppeld aan de Heijmans IT-systemen, zodat een Heijmans medewerker of uitvoerder met een Heijmans account kan inloggen.

Bij veel projecten werken we globaal met dezelfde fases tot de livegang. Binnen Heijmans Webmaterieel is alles volledig toegespitst op de werkwijze van Heijmans. Bovendien is de volledige website custom gebouwd. Op basis van Laravel hebben we een maatwerk CMS ontwikkeld, waardoor de website volledig zelf te beheren is door Heijmans. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een maatwerk page builder, zodat zelfstandig contentpagina’s kunnen worden gemaakt. We hebben bovendien tijdens dit project veel energie gestoken in de gebruiksvriendelijkheid (usability) van de webshop. Om de gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren zijn er verschillende gebruikerstests gedaan van zowel de desktop als mobiele versie van de webshop. Heijmans medewerkers en uitvoerders kunnen eenvoudig vanaf de bouwplaats op hun mobiel een bestelling van materieel plaatsen.

Bij dit project hebben we alles verzorgd: van het uitdenken van het concept en de techniek, naar het ontwerp en de ontwikkeling tot projectmanagement. Dit hebben we volledig in samenwerking met Heijmans Materieel gedaan. Ben jij nog op zoek naar een maatwerk (e-commerce) oplossing voor jouw organisatie? Wij helpen je graag! Neem gerust contact met ons op, we maken graag een afspraak om de mogelijkheden te bespreken.