Marketing

Google Ads (Adwords) campagnes om jouw bedrijf te promoten

22-05-19
Joyce Bastiaans

Google Ads kent verschillende typen advertenties om jouw bedrijf of product te promoten op het web. Maar welk type advertentie kun jij het beste inzetten als je gaat adverteren met Google Ads? En hoe zorg je ervoor dat de campagne past bij jouw doel? We vertellen je graag meer over de verschillende typen advertenties in Google Ads en voor welk doel je deze het beste kunt inzetten.

Voordat je kiest welk type advertentie je gaat inzetten, moet je hebben nagedacht over het doel wat je met je advertentie wil bereiken. Wil jij meer bezoekers naar je website trekken? Moeten bezoekers jouw product kopen? Of wil je meer bekendheid creëren bij jouw doelgroep? De keuze van een bepaald type advertentie hangt namelijk af van het doel wat je ermee wil bereiken.

Daarnaast is het belangrijk om te bepalen wat jouw totale advertentiebudget mag zijn. Door te berekenen wat een klik maximaal mag kosten (CPC), kun je goed in kaart brengen of jouw budget voldoende is om je doel te bereiken. Hoe bereken je dit? In dit blog leggen we uit hoe jij jouw advertentiebudget kunt berekenen. Daarna kun je aan de slag met het kiezen van een type advertentie.

Google Ads kent vijf typen advertenties om jouw doel te bereiken, waarbinnen verschillende opties mogelijk zijn. Vier van deze typen advertenties worden veelvuldig ingezet door bedrijven om hun doelgroep te bereiken.

Een campagne in het zoeknetwerk, ook wel een zoekadvertentie, wordt opgebouwd uit tekst. Via Google Ads kun je aangeven op welke zoektermen jouw advertentie wel en niet getoond moet worden en onder andere op basis daarvan komt jouw advertentie in de Google zoekresultaten te staan. Het doel van dit type advertentie is om jouw doelgroep te bereiken en naar je website te krijgen.

Google Ads campagnes

Zorg er daarom voor dat de teksten op jouw landingspagina’s goed aansluiten bij de zoekopdracht van de potentiële bezoeker. Dat zorgt er namelijk voor dat jouw website relevant is voor de bezoeker, hij sneller geneigd is om jouw advertentie aan te klikken en op lange termijn versterkt dat de vindbaarheid van jouw website op Google.

Displayadvertenties zijn advertenties die worden getoond als een soort afbeelding. De banners maak je aan via Google Ads en kun je daarna uitzetten op externe websites, mobiele applicaties en in video’s, mits deze zijn aangesloten bij het Display Netwerk van Google. De banners zie je bijvoorbeeld regelmatig op nieuwssites als nu.nl terugkomen.

Google Ads campagnes

Displayadvertenties kunnen worden ingezet om de merkbekendheid van jouw bedrijf of product te creëren of te vergroten. Je zet de banners in op websites waar jouw doelgroep actief is, zodat je hen goed kunt bereiken. Daarnaast kunnen displayadvertenties worden ingezet bij een remarketing-campagne. Als bezoekers op jouw website geweest zijn, krijgen zij op andere websites jouw product of website nogmaals te zien. Heb jij bijvoorbeeld net gekeken hoe en waar je online een taart kunt bestellen? Dan kun je vervolgens op externe websites jouw gekozen taart weer terug zien komen als banner.

Een shopping-advertentie kun je inzetten als je een product graag wil laten zien aan een potentiële klant. Een shopping-advertentie bevat namelijk productinformatie, een afbeelding van het product, de prijs en de naam van de aanbieder. Dit soort advertenties gaan ook samen met Google Shopping en kunnen zorgen voor relevantere leads.

Google Ads campagnes

Bijvoorbeeld: onze welbekende stukadoor uit Leiden heeft een nieuwe laptop nodig en heeft interesse in een HP Pavillion laptop. Op Google typt hij ‘HP Pavillion laptop’ in en jouw advertentie verschijnt in het overzicht. Hij hoeft alleen maar naar de afbeelding te kijken om te zien of de laptop past bij zijn wensen en daarna kan hij meteen zien of deze ook binnen zijn budget past. Dat betekent dat wanneer de stukadoor op jouw advertentie klikt, hij al een goed idee heeft van het product en de prijs en hij zich dus verder in het koopproces bevindt dan een gemiddelde internetgebruiker.

Op basis van een relevante zoekterm, kunnen ook advertenties worden getoond in de vorm van een video. Deze komen in de resultaten van Google te staan, maar kunnen ook als advertentie worden gebruikt op YouTube, zowel in het zoekoverzicht als voor en tijdens het afspelen van video’s.

Google Ads campagnes

Een video-advertentie wordt vaak ingezet wanneer beeld en geluid belangrijk zijn om jouw bedrijf of product te introduceren. Je kunt op deze manier namelijk veel meer laten zien van jouw bedrijf of bijvoorbeeld laten zien hoe een (nieuw) product werkt. Vaak wordt deze manier van adverteren ingezet bij de lancering van een nieuw product, zodat deze goed gepresenteerd kan worden aan de doelgroep. Het hoeft ook helemaal niet moeilijk te zijn. Heb jij al een video op jouw YouTube-kanaal staan over jouw bedrijf? Dan kun je deze gewoon gebruiken als advertentievideo.

Heb jij een app in de Google Play Store of App Store? Dan kun jij jouw app ook onder de aandacht brengen bij je doelgroep door middel van een app-campagne. Deze mobiele campagne biedt de mogelijkheid om jouw app via diverse Google netwerken te promoten. Dat zijn de volgende:

  • Google Play Store
  • Google Search: in het zoeknetwerk als tekstadvertentie
  • In App: in andere apps op je telefoon
  • Display: in het displaynetwerk, dus door middel van beeldadvertenties
  • YouTube: voor of tijdens het afspelen van video’s of in het zoekoverzicht van YouTube

Met de universele app campagne kun je jouw doelgroep aansporen om de app te downloaden. Wanneer iemand op de advertentie klikt, wordt hij direct doorverwezen naar de omgeving waar de app gedownload kan worden. Daarnaast kun je de app-advertenties ook inzetten om bestaande gebruikers te activeren om in-app nieuwe functies uit te proberen. De optie die je hierbij kiest, hangt af van het doel van je advertentie.

Het is binnen Google Ads ook mogelijk om verschillende soorten advertenties met elkaar te combineren. Houd hierbij wel rekening met het vooraf bepaalde advertentiebudget. Zo kun je eerst een zoekadvertentie inzetten en zodra een bezoeker op jouw website is geweest, een displayadvertentie inzetten als remarketing om de bekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Of zet een displayadvertentie in om bezoekers naar je website te trekken, waar zij jouw app kunnen installeren en voer daarnaast op mobiel een app-campagne uit. Er is genoeg mogelijk met het juiste doel en een passend budget.

Denk je nu ‘ik wil Google Ads gaan inzetten om mijn bedrijf te promoten’, maar kun je wel wat hulp gebruiken bij het kiezen van een campagne of het bepalen van jouw advertentiebudget? Neem gerust contact met ons op en wij zorgen samen voor een vliegende start van jouw campagnes.

Online Marketeer

Van blog tot zakelijk nieuwsbericht en van socialmediapost tot nieuwsbrief: wat betreft online content is niks te gek voor Joyce. Als ze eenmaal begint te typen, is ze haast niet te stoppen. Creativiteit en passie voor het vak in overvloed, die zet ze graag in voor jou.