Overig

Onze hoogtepunten van de Webwinkel Vakdagen 2019

31-01-19
Joyce Bastiaans
3 minuten

Vorige week vond voor de 13e keer het grootste e-commerce event van de Benelux plaats: de Webwinkel Vakdagen 2019. Op woensdag 23 januari brachten wij een bezoek aan dit event om leerzame lezingen bij te wonen en interessante bedrijven te spreken, maar natuurlijk vooral om weer up-to-date te zijn van alles wat er speelt binnen het vakgebied. We geven je graag wat meer informatie over onze dag op de Webwinkel Vakdagen.

Over de dag verspreid werden er verschillende lezingen gegeven. Van tevoren hadden we het programma bekeken en al een selectie gemaakt van lezingen die ons interessant leken en waar we onze kennis bij konden uitbreiden. We begonnen de dag dan ook bij een lezing van Google waar werd gesproken over makkelijke manieren om snel te groeien als bedrijf. Zo kregen we informatie over Accelerated Mobile Pages (mobiele pagina’s op je website), Google Ads en de inzet van video.

Daarnaast volgden we lezingen over SEO en SEA. Bij de lezing over Search Engine Optimization (SEO) kregen we zes quick wins die je direct kunt toepassen om de vindbaarheid in Google te verbeteren. Denk hierbij aan wins als het hebben en functioneren van een mobiele website, opbouwen van autoriteit en het optimaliseren van teksten. Bij SEA, door middel van Google Ads (voorheen Google Adwords), kregen we over de nieuwe manier van adverteren: het draait allemaal om de user experience (UX). Makkelijker gezegd: je moet relevant worden voor je klant, dus je moet een relevante boodschap uitdragen. Erg leerzaam en we gaan deze extra tips graag voor onszelf en onze klanten toepassen.

Vorig jaar op 25 mei is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht gegaan. Voor die tijd hebben we ons al ingelezen over welke wijzigingen daarbij horen, bijvoorbeeld in Google Analytics en het anonimiseren van gegevens in Google Analytics en Hotjar. Toch wilden we graag onze kennis over het gebruik van cookies verder uitbreiden om up-to-date te blijven. We kregen onder andere tips over welke cookies toestemming vereisen en welke cookies niet. Analytische cookies die geanonimiseerd zijn, mogen bijvoorbeeld gewoon geplaatst worden en ook cookies om de website goed te laten werken mogen gebruikt worden zonder toestemming van de gebruiker. Komen daar bijvoorbeeld marketingcookies bij, dan moet de toestemming:

  • ondubbelzinnig zijn. Het gebruiken van ‘Als je verder scrolt op deze pagina, ga je akkoord met onze cookies’ mag niet;
  • net zo makkelijk weer ingetrokken kunnen worden als dat het gegeven is;
  • een vrije toestemming zijn. Er moet ook een mogelijkheid zijn voor de bezoeker om geen toestemming te geven.

We waren daarnaast benieuwd naar de verschillende methodes om in contact te komen met je klant, bijvoorbeeld met WhatsApp, door middel van een chatbot of misschien een manier die wij nog niet kennen. In plaats van ons te vertellen over hun chatbot, liet het team van Watermelon ons zien hoe het werkt. We kregen een minidemo en ondertussen werden de diverse functionaliteiten van de chatbot besproken. Je kunt de chatbot volledig personaliseren, dus ook met naam. Daarna vul je veelgestelde vragen in en welk antwoord hij daarop moet geven. Dit kun je telkens uitbreiden en verbeteren. Zo kun je de chatbot gebruiken om standaard processen te automatiseren. Ook kan er gewoon via livechat met je klanten worden gesproken. Handig!

Ben jij benieuwd hoe wij de SEO en SEA tips voor jouw organisatie kunnen inzetten of wil je weten wat we nog meer gezien hebben tijdens de Webwinkel Vakdagen? Neem gerust contact met ons op en dan bespreken we het graag met je!

Online Marketeer

Van blog tot zakelijk nieuwsbericht en van socialmediapost tot nieuwsbrief: wat betreft online content is niks te gek voor Joyce. Als ze eenmaal begint te typen, is ze haast niet te stoppen. Creativiteit en passie voor het vak in overvloed, die zette ze graag in voor jou.