Website
header-1400×400

10 Webdesign trends voor 2024

  • 16-01-24
  • Sven Versluijs
  • 8 minuten

Bij Secure Design Webdevelopment hebben wij het afgelopen jaar weer doeltreffende websites mogen ontwikkelen voor onze opdrachtgevers. In deze blog nemen we je mee door de top 10 webdesign trends voor 2024!

Alles op een rijtje

1. Authentieke karakters

In 2024 gaan we nog meer authentieke karakters tegenkomen in webdesign. Dit zijn getekende karakters en illustraties die je inzet om jouw website vorm te geven. Door het gebruik van authentieke karakters creëer je een onderscheidende, unieke en herkenbare uitstraling voor jouw bedrijf.

‘Weg met stockfoto’s en op naar gepersonaliseerde authentieke karakters die het gezicht worden van jouw onderneming.’ Deze beelden kan je vervolgens in je huisstijl doorzetten zodat het een onderdeel wordt van je identiteit.

Hieronder zie je een voorbeeld hoe je authentieke karakters kan inzetten om jouw website uniek te maken.

STUDIO24-700X530

Picnic

Een goed voorbeeld van een website die authentieke karakters gebruikt in hun huisstijl is Picnic. Picnic is een Nederlands online-supermarkt die je wellicht kent van hun kleine bezorgwagens. Zij combineren de stijl van authentieke karakters met die van geanimeerde 3D filmpjes en scherpe fotografie. Op deze manier hebben ze een hele eigen uitstraling gecreëerd. De authentieke karakters komen je niet alleen voor op hun website, maar zie je ook terug op hun bezorgwagens.

2. Thumb Driven Design

Bij Thumb driven design kijken we naar het duimvriendelijk maken van websites voor mobiele gebruikers. Bij het ontwerp is het belangrijk om rekening te houden met de duimafstand van verschillende actieknoppen en zoekfilters. Waar moeten deze knoppen komen te staan? Dat verschilt voor rechts- en linkshandige gebruikers.

Bij Thumb driven design neem je de telefoon als uitgangspunt bij het ontwerpen van de website, hierbij ligt de focus op het zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken van de website voor mobiele gebruikers.

Tegenwoordig moet de content van de website overal beschikbaar zijn. Daarom moet de website geschikt zijn voor computers, tablets en telefoons. Met responsieve design zorg je ervoor dat de content op alle apparaten in verschillende formaten beschikbaar zijn, en bij Thumb driven design gaan we nog één stap verder.

DEDITO-700×530

TikTok

TikTok is misschien wel het beste voorbeeld voor Thumb driven design. TikTok is een social media platform die erg populair is onder kinderen en jongeren. Ongetwijfeld heeft de gemakkelijke bediening van de app hier grote invloed op. Met een veeg omhoog of omlaag scrol je door de video’s en als je twee keer op de video drukt geef je de video een like. Het belangrijkste is dat alles binnen duimbereik is. Hierdoor is de telefoon heel gemakkelijk met één hand te gebruiken.

3. AI-takes over

Het gebruik van Artificial Intelligence (AI) is het afgelopen jaar steeds populairder geworden. Dit zien wij dan ook in de vraag naar het gebruik van AI voor web-gegenereerde content. En dat is helemaal niet gek. Want we hebben de afgelopen jaren kunnen zien dat de mogelijkheden voor AI steeds verder zijn ontwikkeld.

De meest populaire AI-Chatbot is ChatGPT. Met ChatGPT kan je door het gebruik van prompts* volledige teksten laten schrijven. Sinds kort kan je ook met met de betaalde versie van ChatGPT je eigen beeldmateriaal maken, dit doe je met de AI-Chatbot van DALL-E.

*Een prompt is een door jouw opgegeven tekst die de AI nodig heeft om tot het gewenste tekst of beeld te komen. Bij gebruik van een AI-Chatbot moet je dan ook de taal van prompts goed leren gebruiken. Dit leer je het beste door te doen (trial and error).

ai-700×530

Nog geen 100% oplossing

We zien dat het gebruik van AI-tools, zoals ChatGPT nog geen echte oplossing heeft voor het maken van content. Google leest de door de bot gegenereerde content minder goed. En dit gaat ten koste van jouw vindbaarheid in Google. Ons advies is dan ook om ChatGPT vooralsnog alleen in te zetten als inspiratiebron en teksten niet 1-op-1 over te nemen.

Wellicht nog geen 100% oplossing, maar experimenteer er wel mee. Want wie weet zal het gebruik van AI later net zo vanzelfsprekend zijn als het gebruik van het internet.

4. Minimalistisch design

Minimalistisch design blijft populair vanwege de eenvoud en de focus op essentiële inhoud. Door minimalistisch design zorg je voor balans door inhoud eenvoudig en gebruiksvriendelijk te houden.

‘Durf inhoud weg te laten.’ Bij minimalistisch design is het de kunst om inhoud weg te laten, om zo de lezer te begeleiden naar wat echt belangrijk is. Door een minimalistisch design krijg je een beter overzicht van de website. Zo kunnen de bezoekers sneller opzoek naar de gewenste informatie.

Dit doe je door de landingspagina kort en bondig te houden en verdere informatie op verdiepingspagina’s te plaatsen. Op deze manier begeleid je de lezer heel effectief door de website. Ook voorkom je dat je de lezer overbelast raakt met informatie waar hij niet naar opzoek was.

parnersinwork

5. Typografische lay-out

Door het gebruik van typografische lay-out springt jouw boodschap erbovenuit. Met een typografische lay-out creëer je een eigen identiteit door een gepersonaliseerde huisstijl. Dit zorgt ervoor dat jij je goed kan onderscheiden met de websites van je concurrenten.

Een veel gebruikte uitdrukking is “Een beeld zegt meer dan duizend woorden”. En ja, ook wij gebruiken deze uitdrukking regelmatig. Maar bij een typografische lay-out gaat het niet om het beeld maar juist om de tekst die je op de website laat zien.

Bij een typografische lay-out maak je zo min mogelijk gebruik van afbeeldingen, in de plaats daarvan zet je typografie in om kleur te geven aan jouw website. Met een gepersonaliseerde typografie breng je jouw boodschap op een pakkende manier over. Het liefst doe je dit op een plek waar dit opvalt, precies ja, boven aan de pagina. Zo maak je beeld van je tekst.

webuildbrands-700×530

6. Gestaltwetten

Door het gebruik van de Gestaltwetten zorgen we ervoor dat de lezer zo minmogelijk na hoeft te denken om de boodschap te ontcijferen. Dit doen je door orde, rust en overzicht te creëren in het beeld dat je laat zien. Hierdoor hoeft de lezer veel minder moeite te doen om jouw boodschap te begrijpen.

Hieronder een opsomming van deze wetten:

Eenvoud, Voor- /achtergrond, Nabijheid, Overeenkomst, Symmetrie, Gelijke achtergrond, Gelijke bestemming, Ingeslotenheid, Ingevulde hiaat, Continuïteit en Ervaring.

Voorbeeld

Hieronder zie je een voorbeeld waarin de verschillende Gestaltwetten zijn gebruikt bij het maken van een betekenisvolle afbeelding. Zo kan je bij het zien van deze afbeelding een heel verhaal worden verteld zonder dat dit erbij vermeld staat. Dat is de kracht van beeldtaal.

GestaltwettenV2

7. Hick’s law

Een andere psychologische theorie die je kunt toepassen is Hick’s law. Bij Hick’s law zorg je ervoor dat de bezoeker niet overbelast raakt in de keuzemogelijkheden die hij op de website tegenkomt. Want laten we eerlijk zijn, keuzes maken vinden we erg lastig.

Bij Hick’s law kijken we naar de tijd en inspanning die een persoon nodig heeft om een beslissing te kunnen nemen. Daarom is het belangrijk dat het keuzeaanbod op de website eenvoudig is en het makkelijk is om een keuze te maken.

Dit kan je doen door het product of dienst aan te bieden in samengestelde pakketten. De bezoeker hoeft dan alleen nog een keuze te maken welk pakket het beste past. Hierdoor hoeft hij minder inspanning te doen om een keuze te maken.

Vervolgens kan je door kleine trucjes te in te zetten sturing geven in de perceptie van het productaanbod. Zo houd je het voor de bezoeker heel makkelijk om voor een bepaald pakket te kiezen. Dit doe je door een pakket aan te bieden als een echte ‘no-brainer’. Dit is een pakket dat er duidelijk bovenuit springt als beste keuze. Vervolgens kiest de klant een pakket die op basis van prijs of productinhoud de meeste voordelen heeft.

Ook kunnen teksten zoals ‘meest gekozen’ of ‘bestseller’ enige twijfel wegnemen bij de bezoeker. Dit helpt de bezoeker in het nemen van een keuze zonder hier veel inspanning voor te hoeven leveren.

Hicks-law-1030

8. Video introductie

Een trend die weer terugkomt in 2024 is de video introductie. We zien dat bezoekers steeds minder bereid zijn om te lezen en dat ze veel liever informatie krijgen via beeld en video. Hier kan een de video introductie een goede manier zijn om je bezoeker op een pakkende manier te laten landen op jouw website.

Video is een krachtige manier om jouw bedrijf te presenteren. Het stelt je in staat om in een korte tijd een sterke indruk te maken. Beelden zeggen namelijk meer dan duizend woorden 😉. Laat daarom beelden zien waarin je jouw bedrijf presenteert zodat het meteen duidelijk waar de lezer aan toe is.

Mensen lijken ook een steeds kortere tijdspanne te hebben, hierdoor haken bezoekers veel sneller af als ze veel moeite moeten doen om de informatie te vinden. Een video introductie kan ervoor zorgen dat je bezoekers net even langer op je pagina houdt en ze ook de tijd nemen om op zoek te gaan naar de informatie.

video-introductie

Tips voor Google

Bij het gebruik van video’s op je website is het ook goed op rekening te houden met een langere laadtijd van de website. Dit kan nadelig zijn voor je Google score, zorg er daarom voor dat de video niet te lang is en dat je alleen laat zien wat belangrijk is.

Verder is het voor een goed SEO belangrijk dat de informatie die je in de video vermeldt ook op de website staat. Zo kan ook Google jouw boodschap lezen.

9. Parallax scrollen

Een andere trend die terugkomt in 2024 is parallax scrollen. Bij Parallax scrollen bewegen elementen op een andere snelheid of andere richting tijdens het scrollen. Door het gebruik van Parallax scrollen creëer je visuele diepte op je website die de gebruikerservaring op de website kan vergroten.

Bron submit button: sliderrevolution

Een website is meer dan een poster met bedrijfsinformatie. Het is een levende pagina waarin je de bezoeker met de juiste informatie voorziet. En de manier waarop je dit doet heeft veel invloed op de ‘look en feel’ van de website.

Door parallax scrollen zorg je voor een speelse gebruikerservaring waarin je elementen laten bewegen of zelfs over elkaar heen te laat lopen. De keuze is in parallax scrollen is groot en er zijn dan ook verschillende toepassingen waarin je deze kan laten terugkomen om je website. Zo kan je heel subtiel een afbeelding effect toevoegen of kan je een volledige pagina laten inspelen op het scrolgedrag.

Zorg er wel voor dat je parallax scrollen op de juiste manier toepast. Je wilt namelijk niet de bezoeker overprikkelen met te veel bewegend beeld. Zo zou de bezoeker zijn geduld kunnen verliezen, zeker als hij hierdoor de informatie niet kan vinden of zelfs de weg kwijtraakt.

10. Micro animaties en geanimeerde cursor

Als je jouw website op een subtiele en toch doeltreffende manier wilt personaliseren is het gebruik van micro animaties en een geanimeerde cursor wellicht het overwegen waard.

Met kleine animaties zorg je ervoor dat je de focus op een bepaald onderdeel op de pagina legt. Zo kan je knoppen interactief maken door een kleine animatie af te spelen als je erop drukt. En kan je actieknoppen maken die oplichten of van kleur veranderen als je er met je muis overheen beweegt. Zo’n knop valt je dan ineens op.

Bron submit button: Tamino Martinius

Verder kan een geanimeerde cursor de website een bijzondere en unieke gebruikersbeleving geven. Met een geanimeerde cursor geef je jouw website nog net die extra ‘personal touch’.

Zorg er wel voor dat de cursor nog steeds herkenbaar blijft, en dat de nieuwe cursor niet ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid van de website. Als je een bezoeker zo’n unieke web-beleving wilt geven is verwarring natuurlijk het laatste wat je wil veroorzaken.

Projecten bekijken

Als je jouw website op een subtiele en toch doeltreffende manier wilt personaliseren is het gebruik van micro animaties en een geanimeerde cursor wellicht het overwegen waard.

Ben je bij het zien van deze trends benieuwd geworden naar de projecten van Secure Design? Bekijk dan ons portfolio voor meer inspiratie.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Website
Uitgelicht

Website verbeteren met brainstorm technieken

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Hoe maak je een unieke website? Hoe verzin je nieuwe content of werk je corporate branding uit? Om t…

Verder lezen
Website
Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

  • Twan Nieborg
  • 4minuten

Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je…

Verder lezen
Website
UItgelicht-700×530

De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen

  • Gino Schreve
  • 4minuten

“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat zo’n FAQ niet all…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-blog

Page Speed: wat zijn de voordelen van een snelle webpagina?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een snel ladende webpagina is een fijne ervaring voor iedere bezoeker. Maar naast gemak heeft het oo…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Leer alles over verschillende cookies

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

“Gaat u akkoord met de cookies”? Deze vraag is je vast wel eens opgevallen bij andere bedrijven. Maa…

Verder lezen
Website
Uitgelichte

7 webtrends van 2021

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken kome…

Verder lezen
Website
uitgelicht

Pas de afbeelding bij je link aan met Yoast SEO

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Verschijnt er een verkeerde afbeelding als jij een link deelt op je social media kanalen en weet je…

Verder lezen
Website
auiteglicht

Koppeling tussen jobboards en Carerix

  • Robin van Aalst
  • 2minuten

Kost het jou ook veel tijd om vacatures te verspreiden op jobboards of loopt dit geregeld verkeerd?…

Verder lezen
Website
Whatsapp For Business Blog

WhatsApp for Business, zet jij het al in?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

WhatsApp heeft sinds kort een nieuwe versie van de app gelanceerd speciaal voor bedrijven. WhatsApp…

Verder lezen
Website
570 x 400

Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stapp…

Verder lezen
Website
SECURE~2

Voorkom spam door je website met Google reCAPTCHA te beveiligen

  • Twan Nieborg
  • 5minuten

Je kent het vast wel, wéér spam in je e-mail. Irritant! Maar wist je dat dit kan komen door de formu…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Featured-Snippets-uitgelicht

Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op he…

Verder lezen
Website
570×400-Google-for-Jobs-met-logo-grijs

Maak jouw website klaar voor Google for Jobs

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Eindelijk live: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-Leestip

Do’s & don’ts van pop-ups op je website

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Webdesign-Trends-2020-uitgelicht

10+ webdesign trends voor 2020

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

Niet alleen de digitale wereld verandert elke dag, grafisch design verandert net zo snel mee. Daarom…

Verder lezen
Website
570×400-Google-Mijn-Bedrijf

5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook v…

Verder lezen
Website
Google-Maps-Robin-uitgelicht

De mogelijkheden van Google Maps op je website

  • Robin van Aalst
  • 4minuten

Wil jij graag een Google Maps kaart op je website tonen? Bijvoorbeeld om te laten zien waar je bedri…

Verder lezen
Website
Animatievideo-uitgelicht

Stappenplan voor het maken van een goede animatievideo

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Wij presenteren met trots: onze interactieve animatievideo! Maandenlang hebben we met bloed, zweet e…

Verder lezen
Website
Video-op-website-uitgelicht

Do’s en don’ts van video op je website

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat mensen elke dag gemiddeld 67 minuten naar video’s kijken? Je kunt er dus haast niet meer…

Verder lezen
Website
WhatsApp-uitgelichte-afbeelding

Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp

  • Gino Schreve
  • 2minuten

Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst…

Verder lezen
Website
UITGELCIht

Trek de aandacht met animaties op je website

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van…

Verder lezen
Website
Groepsfoto-1920×700

Zo laat je online meer van jezelf zien

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

Meer van jezelf laten zien? Daar bedoelen we natuurlijk geen gekke selfies of van-top-tot-teenfoto’s…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs