Marketing, Website
Header_V2

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • 20-11-23
  • Baue Wals
  • 4 minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven? Dit kun je zelf! Met “H-tags” sla je direct twee vliegen in één klap. In deze blog leggen we je uit hoe je dat doet, zonder dat jij over veel technische kennis hoeft te beschikken.

Alles op een rijtje

Wat zijn H-tags?

H-tags, of header tags, zijn als titels in een boek. Ze geven de inhoud structuur. Hiermee maak je het je bezoekers een stuk makkelijker om te begrijpen waar je pagina over gaat. (Google is ook een belangrijke bezoeker van je site, maar daarover straks meer.)

Voorbeeld: Je wilt snel te weten komen waar een boek over gaat, je bladert door het boek heen en “scant” met je ogen over de bladzijdes. Wat zou er dan gebeuren als álle tekst met hetzelfde lettergrootte onder elkaar zou zijn geplakt? Zo’n lap tekst ga je niet lezen. Dat kost te veel moeite.

Geef je de pagina wél een duidelijke opmaak mee, dan kost het je geen moeite de tekst te scannen. De titel en alineatitels zeggen je direct waar het over gaat.

De logica is simpel:

  • H1: de hoofdtitel van je pagina, als de titel van een boek
  • H2: subtitels, geven de belangrijkste secties aan, zoals alinea’s
  • H3, H4, H5, H6: voor gedetailleerdere subonderwerpen

Met de H-tag geef je dus aan in welk “niveau” een kopje in je tekst staat. Onder de H-tags zet je de tekst in de gewone opmaak.

'' Header tags (H-tags) geven de inhoud structuur ''

Waarom zijn H-tags belangrijk?

H-tags zijn belangrijk voor zowel de gebruikerservaring als de vindbaarheid:

  • Gebruiksvriendelijkheid: H-tags maken je pagina makkelijker te lezen, te begrijpen en te “scannen”.
  • Vindbaarheid: Ze vertellen zoekmachines waar de inhoud over gaat. Dit kan je positie in Google zoekresultaten een boost geven.
H-tags 2

Hoe gebruik je H-tags op je website?

  1. Bepaal je hoofdonderwerp (H1)
    Zoals gezegd; dit is de titel van je boek. Houd het duidelijk, beknopt en gebruik relevante zoekwoorden. Zorg dat je maar één keer een H1 op je pagina gebruikt.
  2. Subonderwerpen (H2-H6)
    Verdeel je inhoud in alinea’s en gebruik H2 voor de belangrijkste subonderwerpen en de rest voor verdere details. H2-H6 titels mogen wel vaker op je pagina voorkomen.

De tags H4, H5 en H6 worden niet zo vaak gebruikt. Deze tags zijn handig voor het opsplitsen van lange content in meer leesbare stukjes.

'' Welke termen zoekt en gebruikt je doelgroep? Zet deze zoekwoorden in je titels ''

SEO en H-tags: het gebruik van zoekwoorden

Nu je weet dat H-tags erg fijn zijn voor zowel bezoekers als zoekmachines, begrijp je vast ook het belang om de juiste woorden in je H-tags te gebruiken. Dit zijn zoekwoorden.

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de woorden en zinnen waarop mensen zoeken naar informatie op het internet. Door relevante zoekwoorden in je H-tags te gebruiken, kun je de vindbaarheid van je website aanzienlijk verbeteren.

Hoe gebruik je zoekwoorden in H-Tags?

Ga na wat jouw doelgroep zoekt en welke termen ze hierbij gebruiken. Is jouw bedrijf actief in arbeidsbemiddeling? Dan zou een voorbeeld voor een H1 titel kunnen zijn: “Vacatures voor technisch personeel”.

Verderop in de tekst mag de content specifieker op een regio of beroepsgroep ingaan. Een H2 titel zou dan kunnen zijn: “Engineering vacatures binnen regio Amsterdam”.

Overdrijf niet met het gebruik van het aantal zoekwoorden. Zolang de titel natuurlijk overkomt en je duidelijk zegt wat er op de pagina staat, zit je goed.

'' Een goed leesbare pagina zorgt dat bezoekers klanten kunnen worden ''

Wat is het verschil tussen een paginatitel en een H1-titel?

Om een klassieke valkuil te vermijden: een H1 is niet hetzelfde als de paginatitel!

Kort gezegd:

  • De H1-tag gebruik je om de hoofdtitel van een specifiek deel van een pagina aan te geven. (Meestal de titel van een sectie of een artikel op de pagina.)
  • De paginatitel is de algemene titel van de hele webpagina. Deze is ook zichtbaar in de titelbalk van de webbrowser en zoekresultaten. In HTML wordt de paginatitel aangegeven met de tag “<title>”.

Voor SEO is het belangrijk dat “Header 1” en de paginatitel de juiste, relevante informatie bevat. Dit is namelijk van belang voor zoekmachines om aan te geven waar de pagina over gaat.

H-tags 3

Hoe zien H-tags eruit?

Wanneer content op de website “live” staat, zie je het verschil in titels vrij snel. “H-Tags” maken je website beter leesbaar en vindbaar.

De titel in deze blog heeft een “H1-titel” en de tekst boven deze alinea heeft een “H2-titel” gekregen. Een “H3” komt al minder vaak voor, deze kun je gebruiken om een subonderwerp aan te geven.

H-tags in HTML

Om H-tags op je website te gebruiken, moet je ze toevoegen aan de HTML-codes. De tekst komt altijd tussen twee H-tags in te staan: eentje die aangeeft dat de H-tag begint, en eentje die aangeeft dat de H-tag sluit. Dit ziet er zo uit:

<h1>Dit is de titel</h1>
<h2>Dit is de H2 titel</h2>
<p>Met daaronder de tekst van de alinea zelf.</p>
<h3>Dit is de H3 titel</h3>
<p>Met daaronder weer de tekst van de alinea zelf.</p>

De meeste Content Management Systemen (CMS) zoals WordPress gebruiken een editor die de tekst automatisch omzet in de juiste HTML. Hierdoor is de tekst net zo makkelijk op te maken als in Microsoft Word.

Hulp nodig?

Je ziet dat H-tags een redelijk eenvoudig en toch krachtig hulpmiddel is om de structuur en leesbaarheid van je website te verbeteren. Het vergroot niet alleen de kans op meer bezoekers, ook vergroot het de kans dat ze jouw content ook echt gaan lezen. Zo maak je klanten van je bezoekers.

Heb je nog vragen over het gebruik van H-tags? Of wil je advies over hoe je H-tags zo goed mogelijk inzet? Bel of mail ons dan. Wij helpen je graag op weg.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Baue Wals

    Baue Wals

    Front-end developer & Support