Marketing

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

20-11-23
Baue Wals
4 minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven? Dit kun je zelf! Met “H-tags” sla je direct twee vliegen in één klap. In deze blog leggen we je uit hoe je dat doet, zonder dat jij over veel technische kennis hoeft te beschikken.

H-tags, of header tags, zijn als titels in een boek. Ze geven de inhoud structuur. Hiermee maak je het je bezoekers een stuk makkelijker om te begrijpen waar je pagina over gaat. (Google is ook een belangrijke bezoeker van je site, maar daarover straks meer.)

Voorbeeld: Je wilt snel te weten komen waar een boek over gaat, je bladert door het boek heen en “scant” met je ogen over de bladzijdes. Wat zou er dan gebeuren als álle tekst met hetzelfde lettergrootte onder elkaar zou zijn geplakt? Zo’n lap tekst ga je niet lezen. Dat kost te veel moeite.

Geef je de pagina wél een duidelijke opmaak mee, dan kost het je geen moeite de tekst te scannen. De titel en alineatitels zeggen je direct waar het over gaat.

De logica is simpel:

  • H1: de hoofdtitel van je pagina, als de titel van een boek
  • H2: subtitels, geven de belangrijkste secties aan, zoals alinea’s
  • H3, H4, H5, H6: voor gedetailleerdere subonderwerpen

Met de H-tag geef je dus aan in welk “niveau” een kopje in je tekst staat. Onder de H-tags zet je de tekst in de gewone opmaak.

'' Header tags (H-tags) geven de inhoud structuur ''

H-tags zijn belangrijk voor zowel de gebruikerservaring als de vindbaarheid:

  • Gebruiksvriendelijkheid: H-tags maken je pagina makkelijker te lezen, te begrijpen en te “scannen”.
  • Vindbaarheid: Ze vertellen zoekmachines waar de inhoud over gaat. Dit kan je positie in Google zoekresultaten een boost geven.
  1. Bepaal je hoofdonderwerp (H1)
    Zoals gezegd; dit is de titel van je boek. Houd het duidelijk, beknopt en gebruik relevante zoekwoorden. Zorg dat je maar één keer een H1 op je pagina gebruikt.
  2. Subonderwerpen (H2-H6)
    Verdeel je inhoud in alinea’s en gebruik H2 voor de belangrijkste subonderwerpen en de rest voor verdere details. H2-H6 titels mogen wel vaker op je pagina voorkomen.

De tags H4, H5 en H6 worden niet zo vaak gebruikt. Deze tags zijn handig voor het opsplitsen van lange content in meer leesbare stukjes.

'' Welke termen zoekt en gebruikt je doelgroep? Zet deze zoekwoorden in je titels ''

Nu je weet dat H-tags erg fijn zijn voor zowel bezoekers als zoekmachines, begrijp je vast ook het belang om de juiste woorden in je H-tags te gebruiken. Dit zijn zoekwoorden.

Zoekwoorden zijn de woorden en zinnen waarop mensen zoeken naar informatie op het internet. Door relevante zoekwoorden in je H-tags te gebruiken, kun je de vindbaarheid van je website aanzienlijk verbeteren.

Ga na wat jouw doelgroep zoekt en welke termen ze hierbij gebruiken. Is jouw bedrijf actief in arbeidsbemiddeling? Dan zou een voorbeeld voor een H1 titel kunnen zijn: “Vacatures voor technisch personeel”.

Verderop in de tekst mag de content specifieker op een regio of beroepsgroep ingaan. Een H2 titel zou dan kunnen zijn: “Engineering vacatures binnen regio Amsterdam”.

Overdrijf niet met het gebruik van het aantal zoekwoorden. Zolang de titel natuurlijk overkomt en je duidelijk zegt wat er op de pagina staat, zit je goed.

'' Een goed leesbare pagina zorgt dat bezoekers klanten kunnen worden ''

Om een klassieke valkuil te vermijden: een H1 is niet hetzelfde als de paginatitel!

Kort gezegd:

  • De H1-tag gebruik je om de hoofdtitel van een specifiek deel van een pagina aan te geven. (Meestal de titel van een sectie of een artikel op de pagina.)
  • De paginatitel is de algemene titel van de hele webpagina. Deze is ook zichtbaar in de titelbalk van de webbrowser en zoekresultaten. In HTML wordt de paginatitel aangegeven met de tag “<title>”.

Voor SEO is het belangrijk dat “Header 1” en de paginatitel de juiste, relevante informatie bevat. Dit is namelijk van belang voor zoekmachines om aan te geven waar de pagina over gaat.

H tag

Wanneer content op de website “live” staat, zie je het verschil in titels vrij snel. “H-Tags” maken je website beter leesbaar en vindbaar.

De titel in deze blog heeft een “H1-titel” en de tekst boven deze alinea heeft een “H2-titel” gekregen. Een “H3” komt al minder vaak voor, deze kun je gebruiken om een subonderwerp aan te geven.

Om H-tags op je website te gebruiken, moet je ze toevoegen aan de HTML-codes. De tekst komt altijd tussen twee H-tags in te staan: eentje die aangeeft dat de H-tag begint, en eentje die aangeeft dat de H-tag sluit. Dit ziet er zo uit:

<h1>Dit is de titel</h1>
<h2>Dit is de H2 titel</h2>
<p>Met daaronder de tekst van de alinea zelf.</p>
<h3>Dit is de H3 titel</h3>
<p>Met daaronder weer de tekst van de alinea zelf.</p>

De meeste Content Management Systemen (CMS) zoals WordPress gebruiken een editor die de tekst automatisch omzet in de juiste HTML. Hierdoor is de tekst net zo makkelijk op te maken als in Microsoft Word.

Je ziet dat H-tags een redelijk eenvoudig en toch krachtig hulpmiddel is om de structuur en leesbaarheid van je website te verbeteren. Het vergroot niet alleen de kans op meer bezoekers, ook vergroot het de kans dat ze jouw content ook echt gaan lezen. Zo maak je klanten van je bezoekers.

Heb je nog vragen over het gebruik van H-tags? Of wil je advies over hoe je H-tags zo goed mogelijk inzet? Bel of mail ons dan. Wij helpen je graag op weg.

Mede-eigenaar

Sven is als mede-eigenaar van Secure Design het aanspreekpunt voor klanten. Hij hoort graag welke uitdagingen je voor hem hebt en weet altijd een oplossing. Verder zorgt hij ervoor dat alles op kantoor op rolletjes loopt en dat alle afgeronde projecten resulteren in blije klanten.