Marketing, Website
Header-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • 05-09-23
  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de snelheid van je website. Logisch, want dit bepaalt grotendeels de gebruikerservaring. En wist je dat Google de gebruikerservaring zelfs als belangrijkste factor beschouwt voor de ranking van je site?

Hoe zit het eigenlijk met jouw website? Ontdek hoe je met de Google PageSpeed Insights test niet alleen de conditie van je website meet, maar ook hoe je de snelheid ervan verbetert.

Wat is de Google PageSpeed Insights test?

Google PageSpeed Insights is een tool die de prestaties van je website analyseert. Dit doet hij op snelheid, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid, voor zowel mobiel als desktop. Het meet tientallen factoren en geeft een score van 1 tot 100. Daarnaast geeft het ook aanbevelingen om de prestaties van je site te verbeteren. Handig toch?

Pagespeed-logo

Waarom gebruik je de Google PageSpeed Insights test?

Online hebben we de aandachtsspanne van een goudvis. Daarom is het belangrijk om de bezoeker van je pagina zo snel mogelijk te bedienen: geef hem waarvoor hij komt, anders is hij weg.

Het ligt voor de hand om te denken dat je dat met content moet doen, maar het gaat niet alleen om de inhoud van je site. Om de inhoud überhaupt te kunnen tonen, moet je website in topconditie zijn. Laadtijden, toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid zijn cruciale zaken voor een goed presterende website.

'' Wachten bestaat niet: het is kijken of wegwezen. De laadtijd van je site is dus cruciaal. ''

Wat is het doel van de test?

Je wilt de technische en inhoudelijke conditie van je website weten. Meten is weten, dus na de test kun je gericht de punten aanpakken die voor verbetering vatbaar zijn. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om de bezoeker de meest optimale beleving te geven.

pagespeed-score
  • Betere vindbaarheid
    De verbeteringen aan je site dragen ook bij aan een betere vindbaarheid. Google heeft voor zijn klanten namelijk hetzelfde doel: de best mogelijke gebruikerservaring geven. Websites die het beste antwoord geven op de zoekopdracht én dat doen met een snelle, veilige en makkelijk navigeerbare website hebben dus kans op een hogere ranking.
  • Tip: de score is niet het doel
    Focus je niet te veel op de score. Het doel is namelijk niet om een score van 100% te halen. Het doel is zelfs niet om een zo hoog mogelijke score te halen. Er is geen bezoeker geïnteresseerd in jouw score, maar gelukkig wel in een snelle website.
  • De score is een momentopname
    Daarbij geeft een 100% score geen enkele garantie op een ranking bovenaan Google. Garanties in SEO bestaan namelijk niet, en de maximale score kun je meer zien als de indicatie voor “de ideale website”. Met de snelheid waarmee de techniek en het internet (en dus óók deze test) veranderen, kun je je dus afvragen of de ideale website wel bestaat.

Kortom, het resultaat van de test is een momentopname. Het is dus goed om de test vaker te doen.

'' Het doel is niet om een 100% score te halen. Dit interesseert je bezoeker niet. Snelle laadtijden wel. ''

Hoe werkt de test?

Nu wil je natuurlijk weten hoe je zelf hiermee aan de slag kunt. Dat is simpel:

  1. Ga naar: Google PageSpeed Insights
  2. Vul de URL in van de site die je wilt analyseren

Goed om te weten: de test geeft de resultaten van zowel de desktopwebsite als de “mobiele ervaring” van je website. In de tabbladen bovenaan de pagina kun je beide scans bekijken.

TIP: anno 2023 steekt nog steeds niet iedereen dezelfde energie in de mobiele versie van de website. Bij Secure Design trappen we niet in die valkuil. Google hecht grote waarde aan een goede website-ervaring op mobiele apparaten en heeft daar natuurlijk ook ranking factoren aan verbonden.

Bovendien laat jij je klanten natuurlijk ook niet verzuipen op een slechte mobiele website! Elke verbetering aan je mobiele site vergroot de voorsprong op je concurrenten.

pagespeed-score-chart
'' Elke verbetering aan je mobiele website vergroot de voorsprong op je concurrenten. ''

Wat kun je doen om de Google PageSpeed score te verbeteren?

Nu je de resultaten voor je neus hebt staan, wil je natuurlijk weten hoe je de score kunt verbeteren. Er wordt op tientallen punten gescand, waarvan er een aantal technisch wat meer de diepte in gaan. Daar helpen wij je graag mee. Andere punten kun je zelf oplossen:

  • Geef afbeeldingen het juiste formaat
    Websites hebben veel afbeeldingen en die kosten allemaal tijd om te laden. Je kunt dus veel winst behalen door deze afbeeldingen in het juiste formaat te gebruiken. Dat wil zeggen: niet groter dan nodig. We hebben het dan over zowel megabytes (MB’s) als de afmetingen.Je moet een balans vinden tussen goede kwaliteit en een kleine bestandsgrootte. Streef naar een grootte van maximaal 150 KB voordat je ze in de bibliotheek zet.
  • Over de mediabibliotheek gesproken
    Gebruik de bibliotheek niet als verzamelbak, maar sla alleen afbeeldingen op die je gaat gebruiken. Ook andersom geldt: gebruik alleen afbeeldingen die in de mediabibliotheek staan. WordPress controleert namelijk of het bestandstype wordt ondersteund. Hoewel elk bestandsformaat zijn voor- en nadelen heeft, kun je meestal uitgaan van JPG (JPEG).Snijd de afbeeldingen bij voor het doel waar je ze voor gebruikt. Zo staan ze direct in het perfecte formaat en voorkom je dat WordPress er zijn eigen “standaard” formaat aan geeft.
  • Geef afbeeldingen altijd een naam
    Nu je toch bezig bent: Sla je afbeelding altijd op onder een naam die beschrijft wat er op de afbeelding staat. Bijvoorbeeld: “zwart leren dames motorjas” in plaats van “IMG083.jpg”. Doe hetzelfde met de “Alt tag” of “Alt beschrijving”. Dit is belangrijk voor je vindbaarheid. TIP: de scan geeft regelmatig tips over het installeren van WordPress plugins die een specifiek punt kunnen oplossen. Plugins kunnen helpen, maar ook andere onderdelen weer vertragen. Ons advies is dan ook om met ons te overleggen. We bekijken graag per situatie hoe we het beste resultaat kunnen halen.
  • Beperk code van derden
    Code van derden gaat over onderdelen in je website die door externe partijen gemaakt is. Het gaat vaak om extra functies. Soms kun je hier niet omheen omdat je ze echt nodig hebt en WordPress deze zelf niet in de software heeft. Denk aan Google Analytics, YouTube video-insluitingen of socialmediaplugins.Al deze extra tools moeten worden geladen en dat zorgt voor vertraging. Wat jij kunt doen? Kijk kritisch naar wat je écht nodig hebt. Dan kijken wij voor je wat daarvan direct geladen moet worden.

Wat kan Secure Design voor me doen?

Goed nieuws; je kunt helemaal los, want wij kunnen met alle punten uit de test aan de slag. We adviseren in elk geval om de punten met de grootste impact op te pakken:

  1. Laad geen afbeeldingen die nog niet in beeld zijn
    Door het inbouwen van Lazy load functionaliteit in jouw website worden de afbeeldingen pas ingeladen als deze in beeld zijn. Dit zorgt ervoor dat de website sneller op het scherm staat.
  2. Lever afbeeldingen in moderne indelingen
    Door techniek in te bouwen die .jpg en .png bestanden automatisch omzet naar .webp bestandsformaat wordt de website in MB’s kleiner.
  3. Eerste reactietijd van server verkorten
    Door code te optimaliseren, onnodige plugins te verwijderen en/of performance hosting in te regelen wordt de reactietijd van de website verkort.
  4. Beperk niet-gebruikte JavaScript
    Door onnodige Javascript bestanden en stukken code op te schonen wordt de website in MB’s kleiner.
  5. Beperk niet-gebruikte CSS
    Door onnodige CSS bestanden en stukken code op te schonen wordt de website in MB’s kleiner.
  6. Verwijder bronnen die de weergave blokkeren
    Door de volgorde waarin bestanden worden aangeboden te optimaliseren laad de website sneller.
  7. Cumulative layout shift (CLS)
    Door tijdens het laden van de website te voorkomen dat onderdelen gaan schuiven verbetert de bezoekerservaring.

Conclusie

Zoals je ziet, valt er “achter de schermen” veel winst te behalen om je website spierballen te geven. Je bent daardoor steeds beter vindbaar voor potentiële klanten. En wanneer zij op je website komen, zullen ze bij een fijne ervaring niet snel wegklikken. Bij Secure Design vergeten we daarbij ook mobiele gebruikers niet!

Door de punten uit de test regelmatig aandacht te geven, vergroot je je voorsprong op je concurrenten. Bel of mail ons en we helpen je er graag bij!

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs