Marketing, Website
Header

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • 09-10-23
  • Baue Wals
  • 5 minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan een broodkruimel op je website zorgen voor slimme navigatie én je SEO-score een boost geven? Lees meer over hoe effectief deze “breadcrumbs” voor je website zijn.

Wat is een breadcrumb?

Stel je voor: je bent op een website en leest een interessante pagina. (Zoals nu 😉) Maar waar ben je precies in de website? Het is dan meestal niet de homepage. Of je vraagt je af: hoe ben ik hier ook alweer terecht gekomen?

Een breadcrumb is een digitaal broodkruimelspoor (of kruimelpad). Nog beter gezegd: het is je navigatie. Hierdoor ziet je bezoeker direct waar hij zich bevindt. We laten straks wat voorbeelden zien.

Waarom is dat belangrijk? Vaak landen bezoekers – bijvoorbeeld vanuit een zoekopdracht op Google – op subpagina’s, zoals een blogbericht of productpagina. Een breadcrumb laat direct zien waar ze zijn en hoe ze daar zijn gekomen. Dit navigeert makkelijker naar andere pagina’s, wat resulteert in een lagere bounce rate. Klinkt goed, toch?

Daarnaast heeft het ook positieve impact op SEO. Daar komen we straks op terug.

'' Een breadcrumb laat je bezoeker makkelijk navigeren én heeft positieve impact op SEO ''

Op welke plek zet je een breadcrumb?

Breadcrumbs kom je meestal links bovenaan de pagina tegen. Dat kan op vrijwel elk soort pagina. We geven je wat voorbeelden:

  • Op een contentpagina
    In de afbeelding hieronder zie je hoe de breadcrumb voor herkenbaarheid zorgt. Als je weet waar deze pagina zich in de website bevindt, lees je de content ook makkelijker in de juiste context.
Auditworks
  • In een webshop
    Breadcrumbs kom je vaak tegen in webshops. Door op de breadcrumb te klikken, navigeer je een stuk makkelijker door productcategorieën dan opnieuw door het menu heen te scrollen.
Dedito
  • Op een vacaturewebsite
    Vacaturewebsites maken vaak gebruik van het broodkruimelpad. Op deze websites wordt op veel verschillende factoren gezocht. Denk aan vakgebied, regio, functietype, opleiding etc. Ook wanneer je een specifieke vacature leest, zie je dankzij de broodkruimel in één oogopslag onder welk vakgebied, regio etc. deze vacature behoort.
Derec
  • In een blog
    Op een blogpagina is een breadcrumb handig om je lezer te laten zien in welke categorie de blog valt. Als hij in deze categorie meer blogs wil lezen, dan kan hij het meteen aanklikken!
Secure-design
  • Breadcrumbs onderaan de pagina
    Breadcrumbs kun je ook onderaan de pagina plaatsen. Dit is handig als er veel content op de pagina staat. Zo hoeft de lezer niet helemaal terug naar boven te scrollen als hij verder wil navigeren.Zelfs als hij nog niet helemaal terug wil, biedt de breadcrumb uitkomst. Is het huidige thema nog steeds interessant? Dan kan de lezer met één klik zien wat de site nog meer te bieden heeft binnen dit thema.
Vis

Je ziet dat een breadcrumb enorm bijdraagt aan de user experience van je website. Goed voor je bezoeker, je conversie en daarmee ook voor SEO!

Het effect van breadcrumbs op SEO

Goed voor SEO zei je? Zeker! We geven je direct vier voorbeelden:

  • Voor SEO hecht Google veel waarde aan alles wat bijdraagt aan een betere gebruikerservaring op je website. Eén van de pijlers daarvoor is de tijd die iemand op een pagina doorbrengt (de sessieduur). Goede navigatie draagt bij aan een langere sessieduur.
  • Daarnaast gebruikt Google “de kruimels” om je site beter te begrijpen. Hoe beter dat gaat, hoe beter jouw pagina kan worden voorgesteld als een relevant zoekresultaat.

In de afbeelding hieronder zie je dat Google de zoekresultaten ook verrijkt met het kruimelpad. Dit maakt het nog aantrekkelijker voor potentiële bezoekers

GOOGLEBREADCRUMB-1030X500
  • Google scant elke pagina om de content van je site te doorgronden. Dit zogenaamde “crawlen” gaat makkelijker wanneer breadcrumbs links bevatten. De crawler kan eenvoudig de links volgen om naar de bovenliggende pagina te gaan.
  • Bij het crawlen van pagina’s met breadcrumbs komt Google veel interne links tegen. Het is direct duidelijk dat het om een belangrijke pagina gaat. De linkwaardes tussen de pagina’s kunnen zo beter worden doorgegeven, en dat is weer goed voor SEO.
'' Google gebruikt het kruimelpad in de zoekresultaten ''

Breadcrumbs inbouwen op je website

Je wilt het beste voor je bezoeker en je SEO-waarde kan altijd een flinke boost gebruiken, toch? Je kunt twee vliegen in één klap slaan. Iets te technisch om het zelf te doen? Geen zorgen; bij Secure Design helpen we je graag bij het inbouwen van breadcrumbs.

Hiervoor installeren we de YOAST SEO-plugin en zetten een extra stukje code op je website. Door ook de juiste meta data toe te voegen, laten we Google weten waar de pagina’s over gaan. Na het inrichten bouwen de breadcrumbs zich automatisch op

Voordelen van breadcrumbs op een rijtje

Had jij gedacht dat zo’n klein element zoveel effect kan hebben? Het toevoegen van breadcrumbs leveren je website deze voordelen op:

  • makkelijke navigatie
  • langere sessieduur
  • lagere bounce rate
  • betere sitestructuur door goede interne links
  • beter te indexeren door Google
  • breadcrumbs zijn zichtbaar in de zoekresultaten
  • door bovenstaande punten verbeter je de SEO-waarde (vindbaarheid) van je site

Kunnen we je helpen?

Tijd om ervoor te gaan! Geef je bezoekers de gebruiksvriendelijkheid die ze verdienen. Profiteer tegelijkertijd van een betere vindbaarheid op zoekmachines.

Neem daarom vandaag nog contact met ons op, dan kijken we samen naar de beste inrichting voor jouw situatie. Bij Secure Design hebben we ruime ervaring met het optimaliseren van websites.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing, Website
uitgelicht

10 Webdesign trends voor 2025

  • Tijs Ruigrok
  • 8minuten

Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags

  • Duncan Charité
  • 5minuten

De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. W…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Baue Wals

    Baue Wals

    Front-end developer & Support