Marketing

Een nieuwe look voor LinkedIn, wat is er veranderd?

22-10-20
Alex de Graaf
4 minuten

Simpeler, moderner en intuïtiever: LinkedIn kondigde op 24 september 2020 aan om na 5 jaar het design flink te gaan updaten. Maar wat gaat het bedrijf de komende maanden veranderen? Lees in dit blog alles over de nieuwe gebruikersomgeving van LinkedIn!

In deze post van de Senior Director of Product Design wordt aangekondigd dat LinkedIn een nieuwe look en feel krijgt. Het ontwerp moet moderner en makkelijker zijn dan het huidige design. Naast een designupdate zullen ook bestaande functies verbeterd worden en nieuwe functies toegevoegd worden. De volgende onderdelen worden de komende maanden uitgerold:

  • Warmere kleuren
  • Een simpeler en intuïtiever ontwerp
  • LinkedIn Stories
  • Nieuwe functies LinkedIn Messaging
  • Verbeterde zoekresultaten

Het oude kleurenpalet maakt veel gebruik van wit en ”LinkedIn Blue”; een koude, donkerblauwe kleur. Het nieuwe ontwerp zal vooral gebruik maken van pastel- en groentinten, om een warmer gevoel over te brengen. Daarnaast zullen de meeste scherpe hoeken vervangen worden door afgeronde knoppen en balken, voor een meer vriendelijke uitstraling. Hieronder is een voorbeeld zoals gegeven door LinkedIn (2020):

Het nieuwe design zal gebruik maken van meer lege ruimte door scheidingslijnen en decoratieve elementen zoveel mogelijk te verwijderen. Met dit versimpelde ontwerp wilt LinkedIn de content duidelijker naar voren laten komen en navigeren/acties ondernemen op het platform eenvoudiger maken. Hieronder staat het oude ontwerp met de vele scheidingslijnen:

LinkedIn wilt social mediagiganten zoals Snapchat, Instagram en Facebook achterna gaan met de introductie van LinkedIn Stories. Het idee achter LinkedIn Stories is dat het een manier is om op een informelere wijze contact te maken met je professionele netwerk. In een wereld waarin thuiswerken de norm is wilt LinkedIn met de Storiesfunctie de momenten bij het koffiezetapparaat nabootsen. Een verdieping in het gebruik van Stories kan je lezen in dit blog van Lisa.

LinkedIn heeft het berichtenverkeer zien verviervoudigen de afgelopen 5 jaar. Om deze groei door te kunnen zetten heeft LinkedIn de volgende extra functies toegevoegd aan LinkedIn Messaging:

  • Bulkmanagement: hiermee kunnen meerdere berichten tegelijkertijd gearchiveerd, verwijderd of als gelezen worden gemarkeerd
  • Mogelijkheid tot het aanpassen of verwijderen van een bericht na verzending
  • Reactiemogelijkheden met Emoji’s
  • De mogelijkheid om van chatten over te schakelen naar videobellen via Microsoft Teams, BlueJeans of Zoom

Voorheen was de zoekfunctie van LinkedIn beperkt tot het zoeken van mensen en bedrijven. Met een update van de zoekfunctie is het nu makkelijker om alles van de LinkedIn gemeenschap te vinden. Niet alleen mensen en bedrijven komen nu prominent naar voren, maar ook relevante groepen, evenementen en content dat door gebruikers geplaatst is.

Wil je meer te weten komen over LinkedIn en hoe dit van waarde kan zijn voor jouw bedrijf? We helpen je graag! Volg ons op LinkedIn en schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven!

Online marketeer

Alex leeft voor voetbal, varen en marketing. Tijdens zijn studie Commerciële Economie heeft hij de theorie van marketing geleerd die hij nu als online marketeer in de praktijk brengt. Naast het voeren van de online marketing van onze klanten is Alex het creatieve brein achter de socials van Secure Design.