Marketing

Maak kennis met Mailchimp

10-06-20
Sven Versluijs
3 minuten

E-mail marketing is één van de meest effectieve onderdelen binnen marketing en mag daarom niet ontbreken in je online marketing strategie. Mailchimp is een geschikt programma als je wilt beginnen met het versturen van nieuwsbrieven naar klanten of leads. In deze blog vertellen we je wat je allemaal met Mailchimp kan en geven we een aantal handige tips die je kan gebruiken bij het versturen van je eerste nieuwsbrief!

Mailchimp is een gratis online tool waarmee je gemakkelijk nieuwsbrieven of andere mails kunt maken en versturen naar je contacten. Binnen een minuut heb je een account aangemaakt en kan je direct aan de slag. Met de gratis optie kan je 2.000 contacten toevoegen en 10.000 mails verzenden, prima dus als je net begint met e-mail marketing.

Het inzetten van Mailchimp voor jouw e-mail marketing biedt een aantal voordelen. Hieronder staan 4 handige aspecten van het programma uitgelicht:

Ben jij ervaren met het versturen van nieuwsbrieven? Bekijk dan onze blog 10 tips voor effectieve e-mail marketing.

De lay-out van Mailchimp is erg gebruiksvriendelijk. Via het drag-and-drop principe kan als een blokkendoos eenvoudig een nieuwsbrief in elkaar worden gezet. Het is daarom ook niet nodig om een technische achtergrond te hebben om zelf een nieuwsbrief op te stellen. Dit maakt het programma toegankelijk voor elke ondernemer.

Mailchimp geeft uitgebreide statistieken waarin je de resultaten van je nieuwsbrief kan analyseren. Zo kan je achteraf zien hoeveel ontvangers de mail daadwerkelijk hebben gelezen en of lezers een link hebben aangeklikt. Wil je een uitgebreidere analyse? Dan kan je Google Analytics aan Mailchimp koppelen. In Google Analytics kan je bijvoorbeeld zien hoeveel personen via de mail daadwerkelijk een product hebben gekocht of een formulier hebben ingevuld op de website.

Daarnaast laat Mailchimp zien hoeveel mensen zich hebben uitgeschreven. Als je merkt dat veel mensen zich voor jouw e-mails uitschrijven dan is het verstandig voortaan de opmaak of inhoud aan te passen.

De look en feel van je e-mail is erg belangrijk. Deze bepaald of mensen de nieuwsbrief gaan lezen en/of doorklikken richting de website. Als de e-mail er niet aantrekkelijk of onoverzichtelijk uitziet dan zullen veel mensen de email niet lezen of zich uitschrijven.

Mailchimp biedt verschillende mogelijkheden voor het aantrekkelijk opmaken van je e-mail. Je kan kiezen uit één van de templates die Mailchimp aanbiedt en deze transformeren in jouw eigen huisstijl. Je kan het lettertype, het logo en de kleuren aanpassen. Naast het gebruik van een standaard template kan je ook zelf een ontwerp maken.

blog mailchimp

Met de automatiseringsfunctie binnen Mailchimp kan je automatisch e-mails verzenden. Wil je bijvoorbeeld dat iedereen op zijn verjaardag een leuke felicitatie mail ontvangt met een passende aanbieding? Binnen Mailchimp kan je dit instellen.

  1. Zorg voor een herkenbaar ontwerp. De kans dat iemand klikt neemt hierdoor toe;
  2. Controleer in de preview modus of alle linkjes werken en of alles er netjes uitziet voordat je gaat verzenden;
  3. Check voordat je de nieuwsbrief verzend of deze ook goed werkt op smartphones en tablets;
  4. Zorg dat je contactenlijst opgeruimd en up-to-date is;
  5. Blijf je nieuwsbrieven optimaliseren door te testen. Wil je bijvoorbeeld testen of een aanpassing in het design werkt? Deel dan je contactenlijst in tweeën op en stuur beide groepen een ander design. Zorg er wel voor dat de boodschap ik de e-mail dezelfde is om goed te kunnen vergelijken.

Hopelijk hebben wij je genoeg informatie gegeven zodat je aan de slag kan met Mailchimp. Wil je meer tips voor het voeren van een effectieve e-mailmarketing campagne? Bekijk dan deze video!

Bij vragen of opmerkingen kan je altijd contact met ons opnemen zodat wij je verder kunnen helpen met jouw online marketing strategie. Je kan je ook aanmelden voor onze nieuwsbrief of ons volgen op LinkedIn, zo blijf je altijd op de hoogte van leuke weetjes, de laatste trends en de nieuwste ontwikkelingen.

Mede-eigenaar

Sven is als mede-eigenaar van Secure Design het aanspreekpunt voor klanten. Hij hoort graag welke uitdagingen je voor hem hebt en weet altijd een oplossing. Verder zorgt hij ervoor dat alles op kantoor op rolletjes loopt en dat alle afgeronde projecten resulteren in blije klanten.