10 tips voor effectieve e-mailmarketing
- 19-09-19
- Sven Versluijs
- 5 minuten
Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vandaag nog mee te beginnen! Maar dan moet je het wel op de juiste manier aanpakken. Ik geef je graag 10 tips om e-mailmarketing effectief in te zetten.
Wat is e-mailmarketing?
Vaak wordt e-mailmarketing toegepast bij het versturen van (periodieke) nieuwsbrieven. Maar e-mailmarketing is meer dan alleen het versturen van nieuwsbrieven. Het is een manier om je (potentiële) klanten via e-mail op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen of aanbiedingen. Daarnaast zijn er ook nog andere typen mailings die je kunt inzetten. Denk hierbij aan gepersonaliseerde e-mails op basis van het bezoekersgedrag op jouw website. Als een bezoeker bijvoorbeeld een product heeft bekeken, maar niet heeft gekocht, kan een reminder volgen in de mailbox. Daarnaast kun je e-mailmarketing inzetten voor het verzamelen van feedback of voor acties, kortingen of referral programma’s.
Tips voor e-mailmarketing
Maar hoe zorg je er met e-mailmarketing voor dat het nieuwe klanten oplevert, je bestaande klanten overtuigt of de relatie met je doelgroep verbetert? Volg onderstaande 10 tips en je bent zeker op de goede weg om e-mailmarketing effectief in te zetten.
1. Bepaal het doel van je e-mails
Voordat je begint met het versturen van e-mails naar je doelgroep, moet je eerst bepalen wat je doel is. Wat wil je bereiken met de e-mails? Het doel van e-mailmarketing kan bijvoorbeeld zijn om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om jouw diensten of producten te kopen of om de relatie met je doelgroep te onderhouden. Op basis van je doel kun je bepalen hoe vaak je gaat mailen en welke tool (bijvoorbeeld Mailchimp of Active Campaign) het beste past.
2. Besteed aandacht aan de onderwerpregel
De onderwerpregel van je e-mail bepaalt of de ontvanger deze gaat openen. Een goede onderwerpregel trekt de aandacht en maakt of breekt de open rate (hoe vaak een e-mail wordt geopend) van een e-mail. De meeste e-mailprogramma’s laten maximaal 60 karakters zien, dus zorg ervoor dat jouw onderwerp daarbinnen past.
Ontvang jij onze nieuwsbrief al?
Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen.
Wees ook niet bang om emoji’s toe te voegen, want dit maakt de onderwerpregel ook meteen visueel aantrekkelijker. Houd er als laatste rekening mee dat het onderwerp er anders uit kan zien op verschillende mobiele apparaten en in e-mailprogramma’s.
3. Plaats geen belangrijke teksten in de afbeeldingen
Veel mailprogramma’s openen niet standaard de afbeeldingen die in een e-mail staan. Door belangrijke tekst in de e-mail zelf te verwerken, zorg je ervoor dat de ontvanger direct de boodschap van de e-mail te zien krijgt. Nog voordat de afbeeldingen geladen worden. Zo is het belangrijkste deel van de boodschap altijd zichtbaar, ook als afbeeldingen niet worden geladen. Het maakt je e-mails bovendien toegankelijker.
4. Maak je nieuwsbrieven persoonlijk
Een naam toevoegen aan de onderwerpregel of in de aanhef, maakt een mail persoonlijk. Dat zorgt er bovendien voor dat de click rate van je e-mail omhoog gaat. Als je daarnaast bijhoudt waarin je doelgroep geïnteresseerd is, kun je hele gerichte e-mails gaan sturen. Vraag bijvoorbeeld naar interesses in het aanmeldformulier of houd de kliks van een ontvanger bij om interesses te achterhalen. Zo kun je volgende mailings persoonlijk maken en daarmee jouw e-mailmarketingactiviteiten optimaliseren aan je doelgroep.
5. Zorg voor een goede mobiele en desktop versie
E-mails worden tegenwoordig steeds vaker geopend op mobiel in plaats van desktop. Zorg er daarom voor dat je de mailing test op verschillende apparaten voordat je deze definitief verstuurt. Zo weet je zeker dat de e-mail op zowel desktop als mobiel goed leesbaar is. Sommige e-mailtools bieden daarnaast de mogelijkheid om onderdelen in de mobiele weergave weg te laten, zodat je een nette mobiele nieuwsbrief of e-mail kunt weergeven.
Voorbeeld van een nieuwsbrief gemaakt met Active Campaign: links staat de desktop weergave en rechts de mobiele weergave
6. Gebruik interactieve content
Door interactieve content in je e-mails te gebruiken kun je ervoor zorgen dat jouw boodschap eruit springt. Denk bijvoorbeeld aan video’s of GIF’s, maar ook aan polls. Vooral met de laatste optie wordt de ontvanger uitgenodigd om mee te doen aan een bepaalde actie of handeling. Let er wel op dat de tool die jij gebruikt video of bewegende elementen ondersteunt en test of ze goed worden ontvangen.
7. Plaats call-to-actions bij de content
Zodra je een ontvanger hebt verleid om de e-mail te openen en te lezen, moet je er ook voor zorgen dat ze meewerken aan jouw doel. Moeten ze producten kopen of een bepaalde blog lezen? Verwijs ze dan door middel van een duidelijke call-to-actionknop verder, denk aan ‘Lees de blog’ of ‘Bekijk dit product’.
8. Zorg ervoor dat de mail goed wordt ontvangen
Ga je e-mails niet naar Jan en alleman sturen, maar stuur ze alleen naar mensen die ze echt willen ontvangen. Bijvoorbeeld omdat ze zichzelf hebben aangemeld of omdat ze klant van je zijn en hebben aangegeven op de hoogte te willen blijven. Zorg er daarnaast voor dat de mails die jij verstuurt, niet in de spambox van de ontvanger belanden. Is dit laatste wel het geval? In dit blog leggen we uit waardoor het kan komen.
9. Bepaal de timing en frequentie
Op internet is genoeg te vinden over de beste dag en tijd om een mailing te versturen, maar nog beter is om te kijken naar jouw doelgroep. Verstuur jij e-mails naar B2B-klanten, dan zijn zij vaak tussen kantooruren actief op hun mail, terwijl een consument wellicht vaker ’s avonds de mail bekijkt. Test welke opties voor jouw soort e-mail werkt en bepaal aan de hand daarvan op welke dag en rond welke tijd je hem verstuurt. Daarnaast is frequentie niet heilig. Verstuur geen mailings of nieuwsbrieven, omdat het moet. Verstuur ze bijvoorbeeld wanneer je echt nieuws hebt over bepaalde ontwikkelingen.
10. Analyseer je resultaten
Je mailing is verstuurd, top! Maar daar houd het niet op. Analyseer achteraf altijd je resultaten. Hoe vaak is de mail geopend? Door wie? En waarop hebben de ontvangers geklikt? Op basis van deze informatie kun je de volgende mailing optimaliseren of persoonlijk maken. Ook kun je achterhalen of de dag en tijd van het verzenden goed waren of dat een campagne wel of niet is aangeslagen. Zo kun je e-mailmarketing elke keer weer effectief inzetten.
Aan de slag met e-mailmarketing
Wil jij graag gaan beginnen met e-mailmarketing of je bestaande mailings verbeteren? Bovenstaande tips helpen je op weg. Ontvang je toch graag advies of hulp bij e-mailmarketing? Neem dan gerust contact met ons op en dan help ik je graag! Volg ons daarnaast op LinkedIn of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om nooit meer informatie over e-mailmarketing (of andere ontwikkelingen) te missen.