Marketing
1200×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • 19-09-19
  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vandaag nog mee te beginnen! Maar dan moet je het wel op de juiste manier aanpakken. Ik geef je graag 10 tips om e-mailmarketing effectief in te zetten.

Wat is e-mailmarketing?

Vaak wordt e-mailmarketing toegepast bij het versturen van (periodieke) nieuwsbrieven. Maar e-mailmarketing is meer dan alleen het versturen van nieuwsbrieven. Het is een manier om je (potentiële) klanten via e-mail op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen of aanbiedingen. Daarnaast zijn er ook nog andere typen mailings die je kunt inzetten. Denk hierbij aan gepersonaliseerde e-mails op basis van het bezoekersgedrag op jouw website. Als een bezoeker bijvoorbeeld een product heeft bekeken, maar niet heeft gekocht, kan een reminder volgen in de mailbox. Daarnaast kun je e-mailmarketing inzetten voor het verzamelen van feedback of voor acties, kortingen of referral programma’s.

Tips voor e-mailmarketing

Maar hoe zorg je er met e-mailmarketing voor dat het nieuwe klanten oplevert, je bestaande klanten overtuigt of de relatie met je doelgroep verbetert? Volg onderstaande 10 tips en je bent zeker op de goede weg om e-mailmarketing effectief in te zetten.

1. Bepaal het doel van je e-mails

Voordat je begint met het versturen van e-mails naar je doelgroep, moet je eerst bepalen wat je doel is. Wat wil je bereiken met de e-mails? Het doel van e-mailmarketing kan bijvoorbeeld zijn om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om jouw diensten of producten te kopen of om de relatie met je doelgroep te onderhouden. Op basis van je doel kun je bepalen hoe vaak je gaat mailen en welke tool (bijvoorbeeld Mailchimp of Active Campaign) het beste past.

2. Besteed aandacht aan de onderwerpregel

De onderwerpregel van je e-mail bepaalt of de ontvanger deze gaat openen. Een goede onderwerpregel trekt de aandacht en maakt of breekt de open rate (hoe vaak een e-mail wordt geopend) van een e-mail. De meeste e-mailprogramma’s laten maximaal 60 karakters zien, dus zorg ervoor dat jouw onderwerp daarbinnen past.

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen.

Wees ook niet bang om emoji’s toe te voegen, want dit maakt de onderwerpregel ook meteen visueel aantrekkelijker. Houd er als laatste rekening mee dat het onderwerp er anders uit kan zien op verschillende mobiele apparaten en in e-mailprogramma’s.

3. Plaats geen belangrijke teksten in de afbeeldingen

Veel mailprogramma’s openen niet standaard de afbeeldingen die in een e-mail staan. Door belangrijke tekst in de e-mail zelf te verwerken, zorg je ervoor dat de ontvanger direct de boodschap van de e-mail te zien krijgt. Nog voordat de afbeeldingen geladen worden. Zo is het belangrijkste deel van de boodschap altijd zichtbaar, ook als afbeeldingen niet worden geladen. Het maakt je e-mails bovendien toegankelijker.

4. Maak je nieuwsbrieven persoonlijk

Een naam toevoegen aan de onderwerpregel of in de aanhef, maakt een mail persoonlijk. Dat zorgt er bovendien voor dat de click rate van je e-mail omhoog gaat. Als je daarnaast bijhoudt waarin je doelgroep geïnteresseerd is, kun je hele gerichte e-mails gaan sturen. Vraag bijvoorbeeld naar interesses in het aanmeldformulier of houd de kliks van een ontvanger bij om interesses te achterhalen. Zo kun je volgende mailings persoonlijk maken en daarmee jouw e-mailmarketingactiviteiten optimaliseren aan je doelgroep.

5. Zorg voor een goede mobiele en desktop versie

E-mails worden tegenwoordig steeds vaker geopend op mobiel in plaats van desktop. Zorg er daarom voor dat je de mailing test op verschillende apparaten voordat je deze definitief verstuurt. Zo weet je zeker dat de e-mail op zowel desktop als mobiel goed leesbaar is. Sommige e-mailtools bieden daarnaast de mogelijkheid om onderdelen in de mobiele weergave weg te laten, zodat je een nette mobiele nieuwsbrief of e-mail kunt weergeven.

Voorbeeld-campagne-active-campaign

Voorbeeld van een nieuwsbrief gemaakt met Active Campaign: links staat de desktop weergave en rechts de mobiele weergave

6. Gebruik interactieve content

Door interactieve content in je e-mails te gebruiken kun je ervoor zorgen dat jouw boodschap eruit springt. Denk bijvoorbeeld aan video’s of GIF’s, maar ook aan polls. Vooral met de laatste optie wordt de ontvanger uitgenodigd om mee te doen aan een bepaalde actie of handeling. Let er wel op dat de tool die jij gebruikt video of bewegende elementen ondersteunt en test of ze goed worden ontvangen.

7. Plaats call-to-actions bij de content

Zodra je een ontvanger hebt verleid om de e-mail te openen en te lezen, moet je er ook voor zorgen dat ze meewerken aan jouw doel. Moeten ze producten kopen of een bepaalde blog lezen? Verwijs ze dan door middel van een duidelijke call-to-actionknop verder, denk aan ‘Lees de blog’ of ‘Bekijk dit product’.

8. Zorg ervoor dat de mail goed wordt ontvangen

Ga je e-mails niet naar Jan en alleman sturen, maar stuur ze alleen naar mensen die ze echt willen ontvangen. Bijvoorbeeld omdat ze zichzelf hebben aangemeld of omdat ze klant van je zijn en hebben aangegeven op de hoogte te willen blijven. Zorg er daarnaast voor dat de mails die jij verstuurt, niet in de spambox van de ontvanger belanden. Is dit laatste wel het geval? In dit blog leggen we uit waardoor het kan komen.

9. Bepaal de timing en frequentie

Op internet is genoeg te vinden over de beste dag en tijd om een mailing te versturen, maar nog beter is om te kijken naar jouw doelgroep. Verstuur jij e-mails naar B2B-klanten, dan zijn zij vaak tussen kantooruren actief op hun mail, terwijl een consument wellicht vaker ’s avonds de mail bekijkt. Test welke opties voor jouw soort e-mail werkt en bepaal aan de hand daarvan op welke dag en rond welke tijd je hem verstuurt. Daarnaast is frequentie niet heilig. Verstuur geen mailings of nieuwsbrieven, omdat het moet. Verstuur ze bijvoorbeeld wanneer je echt nieuws hebt over bepaalde ontwikkelingen.

10. Analyseer je resultaten

Je mailing is verstuurd, top! Maar daar houd het niet op. Analyseer achteraf altijd je resultaten. Hoe vaak is de mail geopend? Door wie? En waarop hebben de ontvangers geklikt? Op basis van deze informatie kun je de volgende mailing optimaliseren of persoonlijk maken. Ook kun je achterhalen of de dag en tijd van het verzenden goed waren of dat een campagne wel of niet is aangeslagen. Zo kun je e-mailmarketing elke keer weer effectief inzetten.

Aan de slag met e-mailmarketing

Wil jij graag gaan beginnen met e-mailmarketing of je bestaande mailings verbeteren? Bovenstaande tips helpen je op weg. Ontvang je toch graag advies of hulp bij e-mailmarketing? Neem dan gerust contact met ons op en dan help ik je graag! Volg ons daarnaast op LinkedIn of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om nooit meer informatie over e-mailmarketing (of andere ontwikkelingen) te missen.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing, Website
uitgelicht

10 Webdesign trends voor 2025

  • Tijs Ruigrok
  • 8minuten

Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags

  • Duncan Charité
  • 5minuten

De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. W…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs