Marketing, Website
Header-tienduizend

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • 21-06-21
  • Twan Nieborg
  • 3 minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt het precies in? En wat kan je ermee? Dat is een stuk minder bekend. Daarom vertellen wij jou in dit blog alles over conversie, hoe je het kan meten en wat de meerwaarde hiervan is!

Conversie meten en de meerwaarde hiervan

Wat is conversie?

Conversie is wanneer een bezoeker een doel bereikt op jouw website. Deze doelen lopen uiteen per type website. Als jij een webshop runt, is een van jouw doelen dat een bezoeker een bestelling plaatst. De bestelling is hier de conversie. Als je een informatief platform hebt, kan een van je doelen zijn het vergroten van het bereik van je nieuwsbrief. De conversie hier is dan wanneer een bezoeker zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Deze acties kunnen gemeten worden door middel van Google Analytics. De software biedt een breed scala aan meetopties, waardoor jij de voor jou relevante conversie kan meten.

In de afbeelding hieronder is er sprake van een conversie wanneer een bezoeker zijn gegevens heeft ingevuld en drukt op de knop ”inschrijven”.

Schermafbeelding 2024-05-31 163709

Hoe wordt conversie gemeten?

Conversie meten kan op verschillende manieren. De meest bekende manier is door gebruik te maken van Google Analytics. Google Analytics kan op basis van data over Adwords, sociale media of organische data van Google zelf laten zien waar de bezoeker vandaan komt, en welke bezoekers er geconverteerd worden.

Het meten van conversies gaat door middel van Doelen binnen Google Analytics. Op het beheerdersgedeelte van je account kan je deze doelen instellen. Een voorbeeld van zo’n doel kan het inschrijven op je nieuwsbrief zijn. Je kan dit doel dan meten door als doel in te stellen hoe vaak de bedanktpagina van het inschrijven bezocht wordt. Op deze manier kan gemeten worden hoe vaak dit doel bereikt wordt, en wat voor type bezoeker het doel volbrengt.

Goals-goed

Wat is de meerwaarde van het meten van conversie?

Meten is weten. Door te meten waar conversies vandaan komen, is het mogelijk om je marketingactiviteiten beter af te stemmen. Als blijkt dat de meerderheid van jouw conversies plaatsvinden via Google Adwords in plaats van Facebook advertenties, is het misschien nuttig om meer aandacht te geven aan Adwords en SEO dan aan de content strategie van je Facebook-kanaal. Of als juist blijkt dat Facebook beter rendeert dan LinkedIn, zegt dit veel over de doelgroep die je moet bereiken om je doelen te bereiken.

Hier kunnen ook verschillende berekeningen aan gekoppeld worden. Een bekende hiervan is Kosten per Conversie. Hierbij wordt gekeken hoeveel conversies er worden bereikt ten opzichte van bijvoorbeeld een investering in advertenties. Hieruit kan bijvoorbeeld blijken dat voor iedere 10 euro dat aan advertenties wordt besteedt, er één aankoop wordt gedaan in je webshop. Als de gemiddelde waarde van een aankoop 100 euro is, kan er al snel berekend worden dat er 10 euro omzet wordt behaald per geïnvesteerde euro.

Door zelf te kiezen wat je wilt meten en de informatie juist te analyseren is het mogelijk om met je marketing beter te focussen en meer te bereiken met minder.

Reviewknop

Hulp nodig bij het meten en analyseren van jouw conversie?

Ben jij nog niet actief bezig met het analyseren van jouw conversies? Heb je het gevoel dat jij meer uit je website kan halen? Wij helpen je graag verder! Wij hebben al meer dan 10 jaar ervaring op dit gebied, en zelfs ons eigen analysetool gebouwd op Google Analytics. Neem contact met ons op als je meer wilt weten over conversie of volg ons op LinkedIn voor updates op dit gebied!

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing, Website
uitgelicht

10 Webdesign trends voor 2025

  • Tijs Ruigrok
  • 8minuten

Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags

  • Duncan Charité
  • 5minuten

De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. W…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Twan Nieborg

    Twan Nieborg

    Front-end developer & Support