Marketing

Hoe verzamel je content voor je website?

04-04-18
Duncan Charité

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar de juiste match. Je klikt een pagina aan en.. leeg. Hé, dat is niet de bedoeling. Daar hoort content te staan. Content heeft een continu veranderende rol. Het is inmiddels meer dan alleen de teksten op je website en daardoor veel belangrijker. Maar hoe verzamel je de juiste content? Dat leggen we je graag uit!

We lichten eerst even kort toe wat content is. Wikipedia omschrijft content als:

“de informatie en ervaringen die gericht zijn op een eindgebruiker of publiek”.

Uuuh, wat? Makkelijker gezegd: content is de verzamelnaam voor informatie die je (online) met elkaar kunt delen, dus bijvoorbeeld tekst, foto’s, video’s én geluid.

Content is essentieel om bezoekers naar je website te krijgen, ze lang genoeg vast te houden en ze door te verwijzen naar het conversiedoel. Wanneer een bezoeker jouw website bezoekt, hebben ze een bepaald doel. Ze kunnen bijvoorbeeld op zoek zijn naar een antwoord op een vraag of een oplossing voor een probleem. Met jouw content moet je de bezoeker overtuigen dat jij kunt helpen dat doel te bereiken. Dat betekent dat goede content, waardevolle content is. Hieronder vind je een stappenplan voor het verzamelen van content.

Voordat je gaat beginnen met het verzamelen en ontwikkelen van content, moet je eerst je aanpak bepalen. Wat wil je vertellen? Wat is het doel van de content? Welke doelgroep wil je bereiken en wat kun je voor de lezer betekenen? Zodra duidelijk is wat je met content wilt doen, kun je gaan beginnen met het ontwikkelen en verzamelen.

Zodra je weet wat je wil vertellen, kun je informatie gaan verzamelen. Bedenk hierbij of er misschien al informatie beschikbaar is op het internet of in je eigen organisatie. Is die er? Mooi! Dan kun je deze informatie eventueel gaan herschrijven. Is er nog geen informatie beschikbaar? Werk deze dan zelf uit.

Bij het verzamelen en ontwikkelen van content is het belangrijk dat je jezelf onderscheidt van anderen. Vertel niet te veel wat het vak inhoudt, maar wat jij met de kennis van het vakgebied voor je klant kunt betekenen. Blijf dicht bij jezelf en maak de content eigen. Hetzelfde geldt voor beeldmateriaal: gebruik zoveel mogelijk foto’s en/of video’s die je zelf hebt gemaakt.

Zodra de basis klaar is, kun je gaan werken aan de puntjes op de ‘i’. Zorg dat teksten foutloos geschreven zijn en foto’s duidelijk zichtbaar zijn. Hierbij kun je ook nog letten op:

  • SEO: gebruik relevante zoekwoorden in je teksten, want dit verbetert de vindbaarheid van je organisatie online. Heel belangrijk, maar let erop dat je schrijft voor je doelgroep en niet alleen voor Google.
  • Foto’s: let op de afmetingen van de foto’s, maak ze niet groter dan nodig is, want dit tast de laadsnelheid van je website aan. Zorg ook dat ze van goede kwaliteit zijn. Voor meer tips rondom foto’s op het web, kun je kijken naar dit blog.
  • Kwaliteit boven kwantiteit: de kwaliteit van je content is belangrijker dan de hoeveelheid content die je plaatst/ontwikkelt. Content zegt veel over je organisatie, dus zorg ervoor dat tenminste vier ogen de content hebben gezien voor je het publiceert.

Wil je meer tips over het verzamelen van content of kunnen wij jou ergens mee helpen? Laat dan van je horen!

Front end developer & Support

Laat je bij ons een website bouwen? Grote kans dat Duncan meewerkt aan het opmaken en indelen van de webpagina’s. Duncan zet zich net zo hard in voor jouw website als voor poker, hij mag zichzelf ongekroond kampioen van de lunchtafel noemen.