Marketing
HEADER

Hoe verzamel je content voor je website?

  • 04-04-18
  • Duncan Charité
  • 3 minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar de juiste match. Je klikt een pagina aan en.. leeg. Hé, dat is niet de bedoeling. Daar hoort content te staan. Content heeft een continu veranderende rol. Het is inmiddels meer dan alleen de teksten op je website en daardoor veel belangrijker. Maar hoe verzamel je de juiste content? Dat leggen we je graag uit!

Wat is content?

We lichten eerst even kort toe wat content is. Wikipedia omschrijft content als:

“De informatie en ervaringen die gericht zijn op een eindgebruiker of publiek”.

 

Uuuh, wat? Makkelijker gezegd: content is de verzamelnaam voor informatie die je (online) met elkaar kunt delen, dus bijvoorbeeld tekst, foto’s, video’s én geluid.

Content is king

Content is essentieel om bezoekers naar je website te krijgen, ze lang genoeg vast te houden en ze door te verwijzen naar het conversiedoel. Wanneer een bezoeker jouw website bezoekt, hebben ze een bepaald doel. Ze kunnen bijvoorbeeld op zoek zijn naar een antwoord op een vraag of een oplossing voor een probleem. Met jouw content moet je de bezoeker overtuigen dat jij kunt helpen dat doel te bereiken. Dat betekent dat goede content, waardevolle content is. Hieronder vind je een stappenplan voor het verzamelen van content.

Stap 1. Kies je strategie

Voordat je gaat beginnen met het verzamelen en ontwikkelen van content, moet je eerst je aanpak bepalen. Wat wil je vertellen? Wat is het doel van de content? Welke doelgroep wil je bereiken en wat kun je voor de lezer betekenen? Zodra duidelijk is wat je met content wilt doen, kun je gaan beginnen met het ontwikkelen en verzamelen.

Stap 2. Begin bij de basis

Zodra je weet wat je wil vertellen, kun je informatie gaan verzamelen. Bedenk hierbij of er misschien al informatie beschikbaar is op het internet of in je eigen organisatie. Is die er? Mooi! Dan kun je deze informatie eventueel gaan herschrijven. Is er nog geen informatie beschikbaar? Werk deze dan zelf uit.

Stap 3. Maak het eigen

Bij het verzamelen en ontwikkelen van content is het belangrijk dat je jezelf onderscheidt van anderen. Vertel niet te veel wat het vak inhoudt, maar wat jij met de kennis van het vakgebied voor je klant kunt betekenen. Blijf dicht bij jezelf en maak de content eigen. Hetzelfde geldt voor beeldmateriaal: gebruik zoveel mogelijk foto’s en/of video’s die je zelf hebt gemaakt.

Stap 4. Puntjes op de i

Zodra de basis klaar is, kun je gaan werken aan de puntjes op de ‘i’. Zorg dat teksten foutloos geschreven zijn en foto’s duidelijk zichtbaar zijn. Hierbij kun je ook nog letten op:

  • SEO: gebruik relevante zoekwoorden in je teksten, want dit verbetert de vindbaarheid van je organisatie online. Heel belangrijk, maar let erop dat je schrijft voor je doelgroep en niet alleen voor Google.
  • Foto’s: let op de afmetingen van de foto’s, maak ze niet groter dan nodig is, want dit tast de laadsnelheid van je website aan. Zorg ook dat ze van goede kwaliteit zijn.
  • Kwaliteit boven kwantiteit: de kwaliteit van je content is belangrijker dan de hoeveelheid content die je plaatst/ontwikkelt. Content zegt veel over je organisatie, dus zorg ervoor dat tenminste vier ogen de content hebben gezien voor je het publiceert.

Wil je meer tips over het verzamelen van content of kunnen wij jou ergens mee helpen? Laat dan van je horen!
Neem gerust contact met ons op.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Duncan Charité

    Duncan Charité

    Front-end developer & Support