Marketing, Website
Header-versie-1

Hoe werkt Yoast SEO?

  • 30-08-21
  • Robin van Aalst
  • 3 minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools tot je beschikking. Een van de meest bekende en gebruikte is Yoast SEO. Maar hoe werkt deze zoekmachineoptimalisatie plugin nou eigenlijk? Lees alles over de werking van Yoast SEO in dit blog!

Alles op een rijtje

Wat is Yoast SEO?

Yoast SEO is een plugin voor WordPress waarmee je zoekwoorden en zoektermen kan koppelen aan een webpagina. Google hoeft hierdoor niet zelf meer te gissen welke termen het belangrijkste zijn om op gevonden te worden. Hierdoor wordt jouw website beter gevonden op de zoekwoorden die jij belangrijk vindt. De termen waarop je gevonden wilt worden kun je invullen in 4 verschillende velden, ieder met een eigen functie.

Hoe indexeert Google jouw webpagina?

Google probeert te begrijpen waar je webpagina over gaat. Dit heet indexeren. Vervolgens krijgt je pagina een score om te bepalen hoe hoog jouw pagina komt te staan bij relevante zoekopdrachten. Deze score wordt geformuleerd op basis van vele verschillende factoren, zoals paginasnelheid, juist gebruik van titels en kernwoorden.

Deze kernwoorden maak je duidelijk voor Google door ze in te vullen in Yoast SEO. Hierdoor weet je zeker dat jouw pagina gevonden wordt bij een relevante zoekopdracht.

Google-bot

Een schematisch overzicht hoe Google pagina’s indexeert. Auteur: Seobility – Licentie: CC BY-SA 4.0

Een overzicht van de Yoast SEO plugin

De Yoast SEO plugin is normaliter te vinden onder je WordPress pagina editor. Voor de SEO zijn er vier velden die je kan invullen, namelijk:

  • Focus keyphrase
  • SEO-titel
  • Slug
  • Meta-beschrijving

Verder kan je bij het kopje Google preview zien hoe jouw pagina weergegeven wordt in een zoekopdracht van Google. Met dit voorbeeld kan je een goede inschatting maken of jij op jouw pagina zou klikken in Google of juist niet. Er zijn weergaveopties voor zowel desktop als mobiel.

Versie-2-overzicht-yoast-seo

De Focus keyphrase

De Focus keyphrase is de term waarop jij het meeste gevonden wilt worden. Je kan het zien als het onderwerp van je pagina. Dit is het eerste veld in de Yoast SEO plugin. Dit veld is bedoeld als tool om je pagina inhoudelijk te verbeteren. Google neemt de ingevulde informatie in dit veld niet mee.

Yoast SEO zal nadat je de focus keyphrase hebt ingevuld automatisch de pagina scannen en kijken of er verbeteringen mogelijk zijn voor je vindbaarheid. Zo kijkt Yoast SEO bijvoorbeeld of je Focus keyphrase wel terugkomt in de introductie tekst en in je titels.

yoastseo1

De SEO-titel

De SEO-titel is belangrijk voor de indexatie, maar ook voor de bereidheid van de bezoeker om jouw website te bezoeken. Een goede, pakkende titel wekt nieuwsgierigheid of bevestigd dat jouw pagina de juiste is. De SEO-titel heeft daarom twee doelen:

  • Deze helpt je pagina indexeren op de gekozen zoekwoorden
  • Het moet de bezoeker overtuigen jouw pagina te bezoeken
yoastseo3

De Slug

De slug is de tekst achter de / die een specifieke webpagina identificeert. Bij dit blog is de volledige URL https://securedesign.nl/blog/hoe-werkt-yoast-seo/, waarbij hoe-werkt-yoast-seo de slug is.

De slug heeft twee functies: het verwerken van extra zoekwoorden, en het creëren van gebruiksvriendelijke URL’s. In het geval van dit blog zorgt het ervoor dat de ranking verbeterd wanneer mensen op Google zoeken naar hoe werkt Yoast SEO?

Verder laat deze slug zien waar de pagina over gaat. dit is een stuk gebruiksvriendelijker dan wanneer de URL er bijvoorbeeld zo had uitgezien: https://securedesign.nl/blog/P-747g3h1fnf.

yoastseo4

De Meta-beschrijving

De meta-beschrijving bestaat uit 155 tekens en is een soort samenvatting van de pagina. De meta-beschrijving biedt meer ruimte voor complete zinnen, waardoor het mogelijk is om zoekcombinaties erin te verwerken die niet in de titel of slug voorkomen.

Net als de titel en de slug heeft de meta-beschrijving ook als doel om bezoekers over te halen dat jouw pagina de juiste is. Een tekst biedt extra ruimte om een potentiële bezoeker te overtuigen van de meerwaarde van jouw pagina. Tevens zorgt het grote aantal woorden ervoor dat er niet-gebruikte zoekwoorden nog verwerkt kunnen worden.

yoastseo5

Wil jij jouw SEO optimaliseren?

Op de stoel van jouw bezoeker zitten en zijn zoektermen bedenken is lastig. Bij Secure Design hebben wij eigen marketeers in dienst met jarenlange ervaring in dit vak. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden om de SEO van jouw website te optimaliseren? Neem dan contact met ons op!

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Robin van Aalst