Marketing

Hoe werkt Yoast SEO?

30-08-21
Robin van Aalst
3 minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools tot je beschikking. Een van de meest bekende en gebruikte is Yoast SEO. Maar hoe werkt deze zoekmachineoptimalisatie plugin nou eigenlijk? Lees alles over de werking van Yoast SEO in dit blog!

Yoast SEO is een plugin voor WordPress waarmee je zoekwoorden en zoektermen kan koppelen aan een webpagina. Google hoeft hierdoor niet zelf meer te gissen welke termen het belangrijkste zijn om op gevonden te worden. Hierdoor wordt jouw website beter gevonden op de zoekwoorden die jij belangrijk vindt. De termen waarop je gevonden wilt worden kun je invullen in 4 verschillende velden, ieder met een eigen functie.

Google probeert te begrijpen waar je webpagina over gaat. Dit heet indexeren. Vervolgens krijgt je pagina een score om te bepalen hoe hoog jouw pagina komt te staan bij relevante zoekopdrachten. Deze score wordt geformuleerd op basis van vele verschillende factoren, zoals paginasnelheid, juist gebruik van titels en kernwoorden.

Deze kernwoorden maak je duidelijk voor Google door ze in te vullen in Yoast SEO. Hierdoor weet je zeker dat jouw pagina gevonden wordt bij een relevante zoekopdracht.

Een schematisch overzicht hoe Google pagina’s indexeert. Auteur: Seobility – Licentie: CC BY-SA 4.0

De Yoast SEO plugin is normaliter te vinden onder je WordPress pagina editor. Voor de SEO zijn er vier velden die je kan invullen, namelijk:

  • Focus keyphrase
  • SEO-titel
  • Slug
  • Meta-beschrijving

Verder kan je bij het kopje Google preview zien hoe jouw pagina weergegeven wordt in een zoekopdracht van Google. Met dit voorbeeld kan je een goede inschatting maken of jij op jouw pagina zou klikken in Google of juist niet. Er zijn weergaveopties voor zowel desktop als mobiel.

De Focus keyphrase is de term waarop jij het meeste gevonden wilt worden. Je kan het zien als het onderwerp van je pagina. Dit is het eerste veld in de Yoast SEO plugin. Dit veld is bedoeld als tool om je pagina inhoudelijk te verbeteren. Google neemt de ingevulde informatie in dit veld niet mee.

Yoast SEO zal nadat je de focus keyphrase hebt ingevuld automatisch de pagina scannen en kijken of er verbeteringen mogelijk zijn voor je vindbaarheid. Zo kijkt Yoast SEO bijvoorbeeld of je Focus keyphrase wel terugkomt in de introductie tekst en in je titels.

De SEO-titel is belangrijk voor de indexatie, maar ook voor de bereidheid van de bezoeker om jouw website te bezoeken. Een goede, pakkende titel wekt nieuwsgierigheid of bevestigd dat jouw pagina de juiste is. De SEO-titel heeft daarom twee doelen:

  • Deze helpt je pagina indexeren op de gekozen zoekwoorden
  • Het moet de bezoeker overtuigen jouw pagina te bezoeken

De slug is de tekst achter de / die een specifieke webpagina identificeert. Bij dit blog is de volledige URL https://securedesign.nl/blog/hoe-werkt-yoast-seo/, waarbij hoe-werkt-yoast-seo de slug is.

De slug heeft twee functies: het verwerken van extra zoekwoorden, en het creëren van gebruiksvriendelijke URL’s. In het geval van dit blog zorgt het ervoor dat de ranking verbeterd wanneer mensen op Google zoeken naar hoe werkt Yoast SEO?.

Verder laat deze slug zien waar de pagina over gaat. dit is een stuk gebruiksvriendelijker dan wanneer de URL er bijvoorbeeld zo had uitgezien: https://securedesign.nl/blog/P-747g3h1fnf.

De meta-beschrijving bestaat uit 155 tekens en is een soort samenvatting van de pagina. De meta-beschrijving biedt meer ruimte voor complete zinnen, waardoor het mogelijk is om zoekcombinaties erin te verwerken die niet in de titel of slug voorkomen.

Net als de titel en de slug heeft de meta-beschrijving ook als doel om bezoekers over te halen dat jouw pagina de juiste is. Een tekst biedt extra ruimte om een potentiële bezoeker te overtuigen van de meerwaarde van jouw pagina. Tevens zorgt het grote aantal woorden ervoor dat er niet-gebruikte zoekwoorden nog verwerkt kunnen worden.

Op de stoel van jouw bezoeker zitten en zijn zoektermen bedenken is lastig. Bij Secure Design hebben wij eigen marketeers in dienst met jarenlange ervaring in dit vak. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden om de SEO van jouw website te optimaliseren? Neem dan contact met ons op!

Mede-eigenaar

Het web heeft geen geheimen meer voor Robin. Robin is mede-eigenaar van Secure Design en is daarnaast een echte online tovenaar. Hij heeft uitgebreide kennis van de technische achterkant van websites en systemen.