Marketing

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

25-03-19
Joyce Bastiaans

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het web. Denk hierbij aan SEO en contentmarketing, maar ook aan online adverteren. De meest bekende manier van adverteren is via Google Ads. Maar de inrichting kan best complex zijn. Wat kun je ermee en waar moet je op letten? Wij geven je vandaag wat basistips om je op weg te helpen met Google Ads.

Goed om eerst te weten: Google Ads is de verbeterde en vernieuwde versie van het oude Google Adwords. Het is een platform van Google waarmee je tegen betaling advertenties kan laten verschijnen in de Google zoekmachine of op andere websites. Je koopt als het ware in op zoekwoorden waar jouw (potentiële) klanten naar zoeken en die voor jouw bedrijf relevant zijn. Je kunt vervolgens bijvoorbeeld betaald bovenaan staan in Google.

Als we bijvoorbeeld zoeken op ‘carerix website’, ziet het zoekresultaat in Google er als volgt uit:

tips voor Google Ads

In het blauwe vlak staat een Google Ads advertentie van Carerix. Zij betalen Google om deze positie te krijgen. Daaronder staan in het rode vlak zoekresultaten die verkregen zijn door middel van SEO: de organische zoekresultaten. Hier is niet voor betaald. De advertenties van Google Ads staan altijd bovenaan in Google.

Het is belangrijk dat je eerst een account aanmaakt bij Google en deze koppelt met je website. Daarna kun je aan de slag met Google Ads. Het is belangrijk om de volgende tips aan te houden:

Stap 1: stel vast wat je wil bereiken met adverteren

Voordat je daadwerkelijk zogeheten ‘campagnes’ gaat aanmaken, is het belangrijk om rekening te houden met het doel van je advertentie. Wat wil je ermee bereiken? Is dat meer bezoekers of een betere naamsbekendheid? Wil je meer producten verkopen of meer reacties op vacatures? Een voorbeeld van een concreet doel zou kunnen zijn “Meer contactaanvragen via de website ontvangen”. Het doel moet je eerst duidelijk hebben, voordat je gaat beginnen met adverteren. Anders kun je de plank compleet misslaan.

Stap 2: bereken je advertentiebudget

Wat een advertentie moet opleveren en wat je dus maximaal per click (CPC) mag betalen, is iets waar je ook van tevoren over moet nadenken. Het totale budget om te adverteren moet afhangen van het doel dat je wil bereiken en niet andersom, zodat je niet te hoog of te laag inzet. Maak van tevoren dus een rekensom. Zo weet je wat een klik maximaal mag kosten. Weten hoe je dat precies berekent? Wij leggen het graag uit in dit blog.

Stap 3: maak een zoekwoordenlijst

Het is ook belangrijk om te kijken welke zoektermen voor jouw bedrijf en het doel van je advertentie relevant zijn. Maak een uitgebreide lijst met zoekwoorden waarop jouw advertentie getoond moet worden en bekijk ook hoeveel er al geadverteerd wordt op de zoekwoorden uit je lijst. Google bepaalt op basis van de relevantie van de zoekterm en wat je CPC is of jouw advertentie getoond gaat worden.

tips voor Google Ads

Op deze afbeelding zie je links zoekadvertenties en rechts shopping-advertenties.

Stap 4: kies welk type advertentie je gaat inzetten

Zodra je een doel, het budget en de zoekwoorden hebt bepaald, kun je gaan bedenken welk type advertentie je wil gaan inzetten. Vaak hangt de keuze voor een advertentie af van wat je ermee wil bereiken. Er zijn vier bekende typen advertenties binnen Google Ads:

  • Zoekadvertenties: het zoekresultaat uit het voorbeeld van de Carerix website, is een zoekcampagne. Hierbij maak je het resultaat op uit tekst en deze wordt in Google getoond bij relevante zoektermen.
  • Displayadvertenties: hierbij wordt een advertentie getoond als een soort afbeelding. Deze advertenties verschijnen op andere websites, mobiele applicaties en video’s. Dit kun je bijvoorbeeld inzetten om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten, of als onderdeel van een remarketing-campagne.
  • Shopping-advertenties: dit soort advertenties kunnen worden ingezet als je een product graag wil laten zien aan een potentiële klant. Deze bevat namelijk productinformatie, een afbeelding van het product, de prijs en de naam van de aanbieder. Dit gaat samen met Google Shopping.
  • Video-advertenties: op basis van een relevante zoekterm, kunnen ook advertenties worden getoond in de vorm van video. Deze komen in de resultaten van Google te staan, maar kunnen ook als advertentie worden gebruikt op YouTube (ook een dienst van Google).

Stap 5: blijf je advertentie monitoren

Zodra een advertentie live is gegaan, is het van belang om deze niet zomaar zijn gang te laten gaan. Houd regelmatig in de gaten of je campagnes getoond worden, of er leads uit ontstaan en wat het je onderaan de streep oplevert. Dus eigenlijk: is het je investering waard geweest? Kijk bijvoorbeeld elke week wat de resultaten van een advertentie zijn en stel eventueel wat zaken als zoektermen, kosten per klik of de advertentie zelf bij. Zo kun je het maximale uit je advertentie halen!

Wil jij ook graag aan de slag met adverteren op Google Ads, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Of ben je benieuwd wat jouw maximale CPC mag zijn? Wij helpen je graag op weg! Neem gerust contact met ons op.

Online Marketeer

Van blog tot zakelijk nieuwsbericht en van socialmediapost tot nieuwsbrief: wat betreft online content is niks te gek voor Joyce. Als ze eenmaal begint te typen, is ze haast niet te stoppen. Creativiteit en passie voor het vak in overvloed, die zet ze graag in voor jou.