Marketing
Google-Ads-header

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • 25-03-19
  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het web. Denk hierbij aan SEO en contentmarketing, maar ook aan online adverteren. De meest bekende manier van adverteren is via Google Ads. Maar de inrichting kan best complex zijn. Wat kun je ermee en waar moet je op letten? Wij geven je vandaag wat basistips om je op weg te helpen met Google Ads.

Wat is Google Ads?

Goed om eerst te weten: Google Ads is de verbeterde en vernieuwde versie van het oude Google Adwords. Het is een platform van Google waarmee je tegen betaling advertenties kan laten verschijnen in de Google zoekmachine of op andere websites. Je koopt als het ware in op zoekwoorden waar jouw (potentiële) klanten naar zoeken en die voor jouw bedrijf relevant zijn. Je kunt vervolgens bijvoorbeeld betaald bovenaan staan in Google.

Als we bijvoorbeeld zoeken op ‘carerix website’, ziet het zoekresultaat in Google er als volgt uit:

Verschil-Google-Ads-en-organisch

In het blauwe vlak staat een Google Ads advertentie van Carerix. Zij betalen Google om deze positie te krijgen. Daaronder staan in het rode vlak zoekresultaten die verkregen zijn door middel van SEO: de organische zoekresultaten. Hier is niet voor betaald. De advertenties van Google Ads staan altijd bovenaan in Google.

5 tips voor adverteren op Google Ads

Het is belangrijk dat je eerst een account aanmaakt bij Google en deze koppelt met je website. Daarna kun je aan de slag met Google Ads. Het is belangrijk om de volgende tips aan te houden:

Stap 1: stel vast wat je wil bereiken met adverteren

Voordat je daadwerkelijk zogeheten ‘campagnes’ gaat aanmaken, is het belangrijk om rekening te houden met het doel van je advertentie. Wat wil je ermee bereiken? Is dat meer bezoekers of een betere naamsbekendheid? Wil je meer producten verkopen of meer reacties op vacatures? Een voorbeeld van een concreet doel zou kunnen zijn “Meer contactaanvragen via de website ontvangen”. Het doel moet je eerst duidelijk hebben, voordat je gaat beginnen met adverteren. Anders kun je de plank compleet misslaan.

Stap 2: bereken je advertentiebudget

Wat een advertentie moet opleveren en wat je dus maximaal per click (CPC) mag betalen, is iets waar je ook van tevoren over moet nadenken. Het totale budget om te adverteren moet afhangen van het doel dat je wil bereiken en niet andersom, zodat je niet te hoog of te laag inzet. Maak van tevoren dus een rekensom. Zo weet je wat een klik maximaal mag kosten. Weten hoe je dat precies berekent? Wij leggen het graag uit in deze blog.

Stap 3: maak een zoekwoordenlijst

Het is ook belangrijk om te kijken welke zoektermen voor jouw bedrijf en het doel van je advertentie relevant zijn. Maak een uitgebreide lijst met zoekwoorden waarop jouw advertentie getoond moet worden en bekijk ook hoeveel er al geadverteerd wordt op de zoekwoorden uit je lijst. Google bepaalt op basis van de relevantie van de zoekterm en wat je CPC is of jouw advertentie getoond gaat worden.

Google-Ads-voorbeelden

Op deze afbeelding zie je links zoekadvertenties en rechts shopping-advertenties.

Stap 4: kies welk type advertentie je gaat inzetten

Zodra je een doel, het budget en de zoekwoorden hebt bepaald, kun je gaan bedenken welk type advertentie je wil gaan inzetten. Vaak hangt de keuze voor een advertentie af van wat je ermee wil bereiken. Er zijn vier bekende typen advertenties binnen Google Ads:

  • Zoekadvertenties: het zoekresultaat uit het voorbeeld van de Carerix website, is een zoekcampagne. Hierbij maak je het resultaat op uit tekst en deze wordt in Google getoond bij relevante zoektermen.
  • Displayadvertenties: hierbij wordt een advertentie getoond als een soort afbeelding. Deze advertenties verschijnen op andere websites, mobiele applicaties en video’s. Dit kun je bijvoorbeeld inzetten om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten, of als onderdeel van een remarketing-campagne.
  • Shopping-advertenties: dit soort advertenties kunnen worden ingezet als je een product graag wil laten zien aan een potentiële klant. Deze bevat namelijk productinformatie, een afbeelding van het product, de prijs en de naam van de aanbieder. Dit gaat samen met Google Shopping.
  • Video-advertenties: op basis van een relevante zoekterm, kunnen ook advertenties worden getoond in de vorm van video. Deze komen in de resultaten van Google te staan, maar kunnen ook als advertentie worden gebruikt op YouTube (ook een dienst van Google).

Stap 5: blijf je advertentie monitoren

Zodra een advertentie live is gegaan, is het van belang om deze niet zomaar zijn gang te laten gaan. Houd regelmatig in de gaten of je campagnes getoond worden, of er leads uit ontstaan en wat het je onderaan de streep oplevert. Dus eigenlijk: is het je investering waard geweest? Kijk bijvoorbeeld elke week wat de resultaten van een advertentie zijn en stel eventueel wat zaken als zoektermen, kosten per klik of de advertentie zelf bij. Zo kun je het maximale uit je advertentie halen!

Wil jij ook graag aan de slag met adverteren op Google Ads, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Of ben je benieuwd wat jouw maximale CPC mag zijn? Wij helpen je graag op weg! Neem gerust contact met ons op.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs