Marketing

De waarde van reviews

06-10-20
Gino Schreve
4 minuten

Ben jij wel eens op zoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product schrijven? Waarschijnlijk wel. Dit komt omdat mensen graag de ervaring van anderen lezen voordat ze zelf een dienst of een product aanschaffen. Het belang van online reviews mag daarom niet onderschat worden. Lees in onze blog waarom reviews zo belangrijk zijn en hoe je er voor kan zorgen dat mensen een review achterlaten.

Het is een feit dat consumenten graag de ervaring van anderen lezen. Of dit nou een recensie van een boek of film is, of een beoordeling van een restaurant, mensen houden ervan om de mening van anderen te horen. Consumenten zoeken reviews op om verschillende redenen:

  • Reviews worden gebruikt om merken of producten met elkaar te vergelijken.
  • Mensen lezen reviews om te voorkomen dat ze een verkeerde keuze maken.
  • Mensen gebruiken reviews om overzicht te krijgen in het enorme online aanbod.

Eigenlijk is het heel simpel: reviews wekken vertrouwen en wanneer iemand vertrouwen heeft in jouw product of dienst zal hij eerder iets afnemen. Uit onderzoek blijkt dat 77% van de consumenten eerst een review of beoordeling leest voordat hij/zij iets koopt.

Reviews zijn belangrijk in de “consideration” fase van de customer journey. Wil je meer weten over de verschillende fases binnen de customer journey? Lees dan in deze blog hoe je een customer journey maakt!

Er zijn verschillende tools en websites waar mensen reviews achter kunnen laten. Dit zijn vier voorbeelden van manieren hoe je reviews kan verzamelen:

  1. Google Reviews
    Via Google Reviews kunnen consumenten wanneer ze ingelogd zijn met hun Google account gemakkelijk een review achterlaten. Deze review verschijnt dan in het Google Mijn Bedrijf gedeelte op Google. Het voordeel hiervan is dat mensen meteen de reviews zien wanneer ze jouw bedrijf googelen.
  2. Trustpilot
    Trustpilot is een van de bekendste review platforms ter wereld. Mensen kunnen net als bij Google Reviews een beoordeling schrijven en sterren geven aan een bedrijf of product. Daarnaast geeft Trustpilot de mogelijkheid om de reviews ook te tonen op de website.
  3. Facebook
    Naast verschillende websites kan je ook reviews verzamelen op social media. Een voorbeeld van een social media kanaal waar je reviews kan verzamelen is Facebook. Via Facebook kunnen mensen een review achterlaten waar je als bedrijf op kan reageren.
  4. Eigen website
    Het is ook mogelijk om reviews te verzamelen op je eigen website. Veel kleding webshops maken hier gebruik van. Mensen kunnen per kledingstuk of product een review achterlaten. Het is ook mogelijk om de reviews die je bijvoorbeeld via Google Reviews hebt verzameld op een creatieve manier te tonen op de website. Dit is iets wat wij ook doen. Op de onderstaande afbeelding is te zien hoe wij de Google Reviews op de website hebben staan.
waarde van reviews blog

Mensen lezen graag van meerdere mensen de ervaring, daarom is het van belang om meerdere reviews te verzamelen. Daarnaast is het ook belangrijk dat de reviews recent zijn. Heb je 20 reviews maar zijn ze 5 jaar geleden geschreven? Dan zijn ze niet accuraat en daarom minder betrouwbaar. Lees onderstaande tips voor het binnenhalen van reviews:

Tevreden klanten laten vaak niet uit zichzelf een review achter. Daarom moet je hierom vragen. Doe dit een aantal dagen nadat het product geleverd is. Dit kan via de mail of via de telefoon. Bel de klant alleen als je de persoon goed kent, anders kan dit als vervelend worden ervaren.

Over het algemeen zijn mensen lui en hebben ze geen zin om lang bezig te zijn met het proces om een review achter te laten. Maak het proces daarom simpel. Zo voorkom je dat mensen midden in het proces afhaken.

Stuur je de klant na aankoop een mailtje met de vraag om een review achter te laten? Geef dan voorbeelden van reviews van andere klanten. Op deze manier raakt de klant geïnspireerd en zal hij/zij eerder een review achterlaten.

Hopelijk hebben we je in onze blog duidelijk gemaakt waarom reviews zo belangrijk zijn en waarom ze zeker niet vergeten moeten worden. Wil je jouw reviews mooi vormgeven op je website maar weet je niet hoe je dit aan moet pakken? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder! Je kan ons volgen op LinkedIn of aanmelden voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

Front-end developer & Support

Onze goedlachse Gino is verantwoordelijk voor de grafische opmaak van jouw website en het bijbehorende projectmanagement. Daarnaast kun je met al je technische vragen bij Gino terecht. Hij helpt je graag en kan de meest ingewikkelde probleemstellingen in gemakkelijke taal aan je uitleggen.