Marketing
4sterrenheader

De waarde van reviews

  • 06-10-20
  • Gino Schreve
  • 4 minuten

Ben jij wel eens op zoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product schrijven? Waarschijnlijk wel. Dit komt omdat mensen graag de ervaring van anderen lezen voordat ze zelf een dienst of een product aanschaffen. Het belang van online reviews mag daarom niet onderschat worden. Lees in onze blog waarom reviews zo belangrijk zijn en hoe je er voor kan zorgen dat mensen een review achterlaten.

Waarom gaan consumenten op zoek naar reviews?

Het is een feit dat consumenten graag de ervaring van anderen lezen. Of dit nou een recensie van een boek of film is, of een beoordeling van een restaurant, mensen houden ervan om de mening van anderen te horen. Consumenten zoeken reviews op om verschillende redenen:

  • Reviews worden gebruikt om merken of producten met elkaar te vergelijken.
  • Mensen lezen reviews om te voorkomen dat ze een verkeerde keuze maken.
  • Mensen gebruiken reviews om overzicht te krijgen in het enorme online aanbod.

Waarom zijn reviews belangrijk voor een organisatie?

Eigenlijk is het heel simpel: reviews wekken vertrouwen en wanneer iemand vertrouwen heeft in jouw product of dienst zal hij eerder iets afnemen. Uit onderzoek blijkt dat 77% van de consumenten eerst een review of beoordeling leest voordat hij/zij iets koopt.

Reviews zijn belangrijk in de “consideration” fase van de customer journey.

Bedenk waar je de reviews gaat verzamelen

Er zijn verschillende tools en websites waar mensen reviews achter kunnen laten. Dit zijn vier voorbeelden van manieren hoe je reviews kan verzamelen:

  1. Google Reviews
    Via Google Reviews kunnen consumenten wanneer ze ingelogd zijn met hun Google account gemakkelijk een review achterlaten. Deze review verschijnt dan in het Google Mijn Bedrijf gedeelte op Google. Het voordeel hiervan is dat mensen meteen de reviews zien wanneer ze jouw bedrijf googelen.
  2. Trustpilot
    Trustpilot is een van de bekendste review platforms ter wereld. Mensen kunnen net als bij Google Reviews een beoordeling schrijven en sterren geven aan een bedrijf of product. Daarnaast geeft Trustpilot de mogelijkheid om de reviews ook te tonen op de website.
  3. Facebook
    Naast verschillende websites kan je ook reviews verzamelen op social media. Een voorbeeld van een social media kanaal waar je reviews kan verzamelen is Facebook. Via Facebook kunnen mensen een review achterlaten waar je als bedrijf op kan reageren.
  4. Eigen website
    Het is ook mogelijk om reviews te verzamelen op je eigen website. Veel kleding webshops maken hier gebruik van. Mensen kunnen per kledingstuk of product een review achterlaten. Het is ook mogelijk om de reviews die je bijvoorbeeld via Google Reviews hebt verzameld op een creatieve manier te tonen op de website. Dit is iets wat wij ook doen. Op de onderstaande afbeelding is te zien hoe wij de Google Reviews op de website hebben staan.
Untitled-2

Tips voor het binnenhalen van reviews

Mensen lezen graag van meerdere mensen de ervaring, daarom is het van belang om meerdere reviews te verzamelen. Daarnaast is het ook belangrijk dat de reviews recent zijn. Heb je 20 reviews maar zijn ze 5 jaar geleden geschreven? Dan zijn ze niet accuraat en daarom minder betrouwbaar. Lees onderstaande tips voor het binnenhalen van reviews:

Tip 1. Vraag klanten om een review

Tevreden klanten laten vaak niet uit zichzelf een review achter. Daarom moet je hierom vragen. Doe dit een aantal dagen nadat het product geleverd is. Dit kan via de mail of via de telefoon. Bel de klant alleen als je de persoon goed kent, anders kan dit als vervelend worden ervaren.

Tip 2. Maak het simpel

Over het algemeen zijn mensen lui en hebben ze geen zin om lang bezig te zijn met het proces om een review achter te laten. Maak het proces daarom simpel. Zo voorkom je dat mensen midden in het proces afhaken.

Tip 3. Geef voorbeelden

Stuur je de klant na aankoop een mailtje met de vraag om een review achter te laten? Geef dan voorbeelden van reviews van andere klanten. Op deze manier raakt de klant geïnspireerd en zal hij/zij eerder een review achterlaten.

Klaar om reviews te verzamelen?

Hopelijk hebben we je in onze blog duidelijk gemaakt waarom reviews zo belangrijk zijn en waarom ze zeker niet vergeten moeten worden. Wil je jouw reviews mooi vormgeven op je website maar weet je niet hoe je dit aan moet pakken? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder! Je kan ons volgen op LinkedIn of aanmelden voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Gino Schreve

    Gino Schreve

    Front-end developer & Support