Marketing
Header

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • 03-04-24
  • Gino Schreve
  • 3 minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoekmachines tonen jouw site in de zoekresultaten wanneer je antwoord geeft op lezersvragen. Wist je dat je in die zoekresultaten méér kan opvallen dan de rest? Dan vergroot je pas echt je kans om online gevonden te worden. Lees verder over de kans die veel ondernemers nog laten liggen!

Alles op een rijtje

Maak écht SEO-stappen met FAQ page snippets

Wanneer je FAQ-vragen op je website hebt gezet, dan heb je de eerste stap op SEO gebied al gemaakt. Google zal deze vragen dan lezen als tekst.

De opvolgende SEO-kans laten ondernemers vaak liggen. Je kunt Google op nóg een betere manier laten weten welke vragen jij voor je doelgroep kunt beantwoorden door aan jouw vragen zogenaamde page snippets toe te voegen.

Snippets (of: rich snippets) zijn extra aanvullingen (verrijkingen) in het zoekresultaat met extra informatie. Ze zijn er in vele varianten, zoals o.a. lijstjes, prijzen, afbeeldingen, video’s, breadcrumbs, vacatures of reviews/sterbeoordelingen. Ze geven in één oogopslag meer duidelijkheid over wat je op die pagina kunt verwachten. Bovendien vallen de zoekresultaten goed op tussen de rest.

Een FAQ page snippet is ook zo’n variant. Deze voegt FAQ-vragen toe aan het zoekresultaat. Hieronder zie je een voorbeeld van een FAQ pagina op een website (links) en de informatie die een zoekmachines uitleest (rechts) na het toevoegen van de FAQ page snippet. Hierdoor is het voor Google mogelijk om de tekst beter te lezen en toe te voegen aan het zoekresultaat.

Derec – veel gestelde vragen
Google- veel gestelde vragen

Hoe stel je een FAQ page snippet in?

Door jouw webbouwer extra code bij de FAQ items toe te laten voegen. In deze code staat per FAQ item extra informatie. Zoekmachines lezen deze code. Deze structured data is niet zichtbaar voor je bezoekers, maar alleen voor zoekmachines.

FAQ door Google laten indexeren

De volgende stap is de FAQ code te controleren via de Google Search Console Rich Results checker. Hiermee test je of Google de snippets kan lezen. Komt hier een resultaat zoals bovenstaand voorbeeld uit dan is dat de bevestiging dat Google de snippets heeft gevonden en de inhoud begrijpt.

Neem een voorsprong op de rest

Door een FAQ op je website te zetten bewijs je jouw klant én je vindbaarheid een goede dienst. Maar wil je écht grote SEO-stappen maken, dan zijn FAQ page snippets een must-have!

Wij helpen je graag met het inbouwen van de FAQ page snippets. Neem gerust contact met ons op. We hebben ruime ervaring met het optimaliseren van websites.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Gino Schreve

    Gino Schreve

    Front-end developer & Support