Marketing
1200X4~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • 08-08-19
  • Duncan Charité
  • 3 minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je misschien: “hoe dan, ze zijn toch juist vervelend?”, je kunt ze ook heel waardevol maken voor jezelf en je bezoeker. Maar wat is een pop-up precies? En in welke soorten en maten komen ze voor? Ik vertel je er alles over.

Wat is een pop-up en welke soorten bestaan er?

Een pop-up op je website is een nieuw venster dat verschijnt op de pagina die je op dat moment bekijkt. Hierin kan bijvoorbeeld reclame worden gemaakt of meer informatie worden gegeven. We kennen 5 verschillende soorten pop-ups:

  • Scroll pop-up: een scroll pop-up verschijnt wanneer een bezoeker op een bepaald punt van de pagina beland is. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief aanmeldformulier dat verschijnt als bezoekers 50% van een blog hebben gelezen.
  • Timed pop-up: de timed pop-up verschijnt als een bezoeker een bepaalde tijd op jouw website besteed. De pop-up verschijnt bijvoorbeeld na 45 seconden.
  • Exit pop-up: een exit pop-up wordt in beeld getoond als een bezoeker een beweging maakt die aantoont dat hij de pagina gaat verlaten. De muis beweegt bijvoorbeeld naar een punt buiten beeld. Je kunt deze vorm van een pop-up bijvoorbeeld inzetten om de bezoeker alsnog een aanbieding te doen, zodat ze op de website blijven of juist om feedback te vragen (waarom verlaten zij de website?).
  • Entry pop-up: de entry pop-up verschijnt vrijwel meteen nadat een bezoeker op jouw website terecht komt. Je kunt bijvoorbeeld een korting promoten of een bezoeker wijzen op een beurs waar jij binnenkort aanwezig bent.
  • Click pop-up: de click pop-up is een pop-up die verschijnt nadat een bezoeker op een link heeft geklikt. De website van Watergames & More maakt hier gebruik van: bezoekers kunnen zich aanmelden voor de nieuwsbrief of het contactformulier invullen, zónder de pagina te hoeven verlaten.
pop-up watergames

Click pop-up van Watergames & More

Waarvoor kun je pop-ups inzetten?

Hierboven beschreef ik al kort waarvoor bepaalde pop-ups ingezet kunnen worden, maar er zijn nog veel meer manieren. Zo is de cookiemelding ook een pop-up. Heb jij een chatfunctie op je website? Ook een pop-up. Daarnaast kun je pop-ups inzetten als call-to-action: je wil dat je bezoekers een bepaalde actie uitvoeren.

Hulp nodig?

We kunnen je ook helpen bij het plaatsen van pop-ups op je website.

Denk bijvoorbeeld aan pop-ups om bezoekers een bepaalde handleiding met tips te laten downloaden, gebruik te laten maken van een korting of als een manier om feedback te vragen. Feedback vragen kun je bijvoorbeeld doen door een kleine pop-up onderin het scherm te plaatsen en deze te laten linken naar een enquête.

Hoe ziet een pop-up op je website eruit?

Pop-ups zijn er in vele maten. Vaak zien we de beeldvullende pop-up voorbij komen: deze verschijnt volledig in beeld en zorgt ervoor dat de achtergrond wazig of donkerder wordt, zoals de klik pop-up van Watergames & More. Een pop-up kan ook in één van de hoeken van je scherm staan. Deze vorm van een pop-up zorgt ervoor dat de content nog steeds leesbaar is. Daarnaast kunnen ze ook volledig breed aan de onder- of bovenkant van je scherm getoond worden, zoals je vaak ziet bij een cookiemelding. Nieuwsgierig naar voorbeelden? Klik dan vooral op afbeeldingen hieronder.

Secure-Design-Pop-ups-Feedback-geven
Secure-Design-Chain-Cookiemelding
SECB21~1
nos pop-up

Een pop-up op jouw website

Wil je meer informatie over pop-ups op je website of kunnen we jou adviseren of helpen bij het installeren van pop-ups? Neem gerust contact met ons op en dan denken we met je mee. Je kunt ons ook volgen op LinkedIn om op de hoogte te blijven van leuke trends en ontwikkelingen.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing, Website
uitgelicht

10 Webdesign trends voor 2025

  • Tijs Ruigrok
  • 8 minuten

Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags

  • Duncan Charité
  • 5 minuten

De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. W…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3 minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4 minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4 minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Een kruimelpad op je website: slimmer navigeren, hoger scoren

  • Baue Wals
  • 5 minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Verbeter de laadtijd van je website met Google PageSpeed Insights

  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5 minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3 minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3 minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3 minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4 minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4 minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2 minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3 minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3 minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Duncan Charité

    Duncan Charité

    Front-end developer & Support