Marketing

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

08-08-19
Duncan Charité
3 minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je misschien: “hoe dan, ze zijn toch juist vervelend?”, je kunt ze ook heel waardevol maken voor jezelf en je bezoeker. Maar wat is een pop-up precies? En in welke soorten en maten komen ze voor? Ik vertel je er alles over.

Een pop-up op je website is een nieuw venster dat verschijnt op de pagina die je op dat moment bekijkt. Hierin kan bijvoorbeeld reclame worden gemaakt of meer informatie worden gegeven. We kennen 5 verschillende soorten pop-ups:

  • Scroll pop-up: een scroll pop-up verschijnt wanneer een bezoeker op een bepaald punt van de pagina beland is. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief aanmeldformulier dat verschijnt als bezoekers 50% van een blog hebben gelezen. In onze blog over het maken van een animatievideo verschijnt de glazenwasser-pop-up pas als de laatste titel in beeld is.
  • Timed pop-up: de timed pop-up verschijnt als een bezoeker een bepaalde tijd op jouw website besteed. De pop-up verschijnt bijvoorbeeld na 45 seconden.
  • Exit pop-up: een exit pop-up wordt in beeld getoond als een bezoeker een beweging maakt die aantoont dat hij de pagina gaat verlaten. De muis beweegt bijvoorbeeld naar een punt buiten beeld. Je kunt deze vorm van een pop-up bijvoorbeeld inzetten om de bezoeker alsnog een aanbieding te doen, zodat ze op de website blijven of juist om feedback te vragen (waarom verlaten zij de website?).
  • Entry pop-up: de entry pop-up verschijnt vrijwel meteen nadat een bezoeker op jouw website terecht komt. Je kunt bijvoorbeeld een korting promoten of een bezoeker wijzen op een beurs waar jij binnenkort aanwezig bent.
  • Click pop-up: de click pop-up is een pop-up die verschijnt nadat een bezoeker op een link heeft geklikt. De website van Watergames & More maakt hier gebruik van: bezoekers kunnen zich aanmelden voor de nieuwsbrief of het contactformulier invullen, zónder de pagina te hoeven verlaten.
pop-ups op je website

Click pop-up van Watergames & More

Hierboven beschreef ik al kort waarvoor bepaalde pop-ups ingezet kunnen worden, maar er zijn nog veel meer manieren. Zo is de cookiemelding ook een pop-up. Heb jij een chatfunctie op je website? Ook een pop-up. Daarnaast kun je pop-ups inzetten als call-to-action: je wil dat je bezoekers een bepaalde actie uitvoeren.

We kunnen je ook helpen bij het plaatsen van pop-ups op je website.

Denk bijvoorbeeld aan pop-ups om bezoekers een bepaalde handleiding met tips te laten downloaden, gebruik te laten maken van een korting of als een manier om feedback te vragen. Feedback vragen kun je bijvoorbeeld doen door een kleine pop-up onderin het scherm te plaatsen en deze te laten linken naar een enquête.

Pop-ups zijn er in vele maten. Vaak zien we de beeldvullende pop-up voorbij komen: deze verschijnt volledig in beeld en zorgt ervoor dat de achtergrond wazig of donkerder wordt, zoals de klik pop-up van Watergames & More. Een pop-up kan ook in één van de hoeken van je scherm staan. Deze vorm van een pop-up zorgt ervoor dat de content nog steeds leesbaar is. Daarnaast kunnen ze ook volledig breed aan de onder- of bovenkant van je scherm getoond worden, zoals je vaak ziet bij een cookiemelding. Nieuwsgierig naar voorbeelden? Klik dan vooral op afbeeldingen hieronder.

pop-ups op je website
pop-ups op je website
pop-ups op je website
pop-ups op je website

Wil je meer informatie over pop-ups op je website of kunnen we jou adviseren of helpen bij het installeren van pop-ups? Neem gerust contact met ons op en dan denken we met je mee. Je kunt ons ook volgen op LinkedIn om op de hoogte te blijven van leuke trends en ontwikkelingen.

Front-end developer & Support

Laat je bij ons een website bouwen? Grote kans dat Duncan meewerkt aan het grafisch opmaken en indelen van de webpagina’s. Duncan zet zich net zo hard in voor jouw website als voor een potje poker, een avondje darten of onbeperkt sushi eten.