Marketing, Website
Header-v2

Verbeter de laadtijd van je website met Google PageSpeed Insights

  • 05-09-23
  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de laadtijd van je website. Logisch, want de snelheid van de website bepaalt grotendeels de gebruikerservaring. Een goede gebruikerservaring is voor Google immers de belangrijkste rankingfactor! De paginasnelheid draagt daar zeker aan bij.

Hoe zit het met de laadtijden van jouw website? Ontdek hoe je met de Google PageSpeed Insights test niet alleen de conditie van je website meet, maar ook hoe je de snelheid van je website kunt verbeteren.

Wat is de Google PageSpeed Insights test?

Google PageSpeed Insights is een tool die de prestaties van je website analyseert. Dit doet hij op de website snelheid, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid, voor zowel mobiel als desktop. De tool meet tientallen van de belangrijkste factoren en geeft een score van 1 tot 100. Daarnaast geeft het ook aanbevelingen om de prestaties van je site te verbeteren. De belangrijkste Handig toch?

Pagespeed-logo

Waarom je de Google PageSpeed Insights test moet gebruiken voor een betere website snelheid

Online hebben we de aandachtsspanne van een goudvis. Daarom is het belangrijk om de bezoeker van je pagina zo snel mogelijk te bedienen: geef hem waarvoor hij komt, anders is hij weg.

Dat doe je niet alleen met content, want het gaat niet alleen om de inhoud van je site. Om de inhoud überhaupt te kunnen tonen, moet je website in topconditie zijn. Snelle laadtijden, toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid zijn cruciale zaken voor een goed presterende website. Het zijn de essentiële elementen van zogenaamde Core Web Vitals (CWV) die de gebruiksvriendelijkheid van je site verbeteren.

'' Wachten bestaat niet: het is kijken of wegwezen. De laadtijd van je website is dus cruciaal. ''

Verbeter de positie door je website te optimaliseren

Om de snelheid van je website te verbeteren, moet je eerst de technische en inhoudelijke conditie van je website weten. Meten is weten, dus na de test kun je gericht de punten aanpakken die voor verbetering vatbaar zijn. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om de bezoeker de meest optimale beleving te geven.

pagespeed-score
  • Betere vindbaarheid van de website
    De verbeteringen aan je site dragen ook bij aan een betere online vindbaarheid. Google heeft namelijk hetzelfde doel: de best mogelijke gebruikerservaring geven. Websites die het beste antwoord geven op de zoekopdracht én dat doen met een veilige, makkelijk navigeerbare website met snelle laadtijden hebben dus kans op een hogere ranking.
  • Tip: de Google PageSpeed Insights score is niet het doel
    Focus je niet te veel op de score. Een score van 100% te halen is namelijk niet het doel. Het doel is zelfs niet om een zo hoog mogelijke score te halen. Er is geen bezoeker geïnteresseerd in jouw score, maar in een goede paginasnelheid.
  • De Google PageSpeed Insights score is een momentopname
    Bovendien geeft een 100% score geen enkele garantie op een websiteranking bovenaan Google. Garanties in SEO bestaan namelijk niet, en de maximale score kun je meer zien als de indicatie voor “de ideale website”. Met de snelheid waarmee de techniek en het internet (en dus óók deze test) veranderen, kun je je dus afvragen of de ideale website wel bestaat.

Kortom, het resultaat van de test is een momentopname. Het is dus goed om de test vaker te doen.

'' Het doel is niet om een 100% score te halen. Dit interesseert je bezoeker niet. Snelle laadtijden wel. ''

Hoe werkt de Google PageSpeed Insights test?

Nu wil je natuurlijk weten hoe je zelf hiermee website kunt verbeteren. Dat is simpel:

  1. Ga naar: Google PageSpeed Insights
  2. Vul de URL in van de site die je wilt analyseren

Goed om te weten: de test geeft de resultaten van zowel de desktopwebsite als de “mobiele ervaring” van je website. In de tabbladen bovenaan de pagina kun je beide scans bekijken.

TIP: anno 2023 steekt nog steeds niet iedereen dezelfde energie in de mobiele versie van de website. Bij Secure Design trappen we niet in die valkuil. Google hecht grote waarde aan een goede website-ervaring op mobiele apparaten en heeft daar natuurlijk ook ranking factoren aan verbonden.

Bovendien laat jij je klanten natuurlijk ook niet verzuipen op een slechte mobiele website! Elke verbetering aan je mobiele site vergroot de voorsprong op je concurrenten.

pagespeed-score-chart
'' Elke verbetering aan je mobiele website vergroot de voorsprong op je concurrenten. ''

Wat kun je doen om de Google PageSpeed score te verbeteren?

Nu je de resultaten voor je neus hebt staan, wil je natuurlijk weten hoe je de score kunt verbeteren. Er wordt op tientallen punten gescand, waarvan er een aantal technisch wat meer de diepte in gaan. Daar helpen wij je graag mee. Andere punten kun je zelf oplossen:

  • Geef afbeeldingen het juiste formaat
    Websites hebben veel afbeeldingen en die kosten allemaal tijd om te laden. In de laadtijden van je website kun je dus veel winst behalen door deze afbeeldingen in het juiste formaat te gebruiken. Dat wil zeggen: niet groter dan nodig. Dit betreft zowel megabytes (MB’s) als de afmetingen.Je moet een balans vinden tussen goede kwaliteit en een kleine bestandsgrootte. Streef naar een grootte van maximaal 150 KB voordat je ze in de bibliotheek zet.
  • Over de mediabibliotheek gesproken:
    Gebruik de bibliotheek niet als verzamelbak, maar sla alleen afbeeldingen op die je gaat gebruiken. Ook andersom geldt: gebruik alleen afbeeldingen die in de mediabibliotheek staan. WordPress controleert namelijk of het bestandstype wordt ondersteund. Hoewel elk bestandsformaat zijn voor- en nadelen heeft, kun je meestal uitgaan van JPG (JPEG).Snijd de afbeeldingen bij voor het doel waar je ze voor gebruikt. Zo staan ze direct in het perfecte formaat en voorkom je dat WordPress er zijn eigen “standaard” formaat aan geeft.
  • Geef afbeeldingen altijd een naam
    Nu je toch bezig bent: Sla je afbeelding altijd op onder een naam die beschrijft wat er op de afbeelding staat. Bijvoorbeeld: “zwart leren dames motorjas” in plaats van “IMG083.jpg”. Doe hetzelfde met de “Alt tag” of “Alt beschrijving”. Dit is belangrijk voor je online vindbaarheid.TIP: de scan geeft regelmatig tips over het installeren van WordPress plugins die een specifiek punt kunnen oplossen. Plugins kunnen helpen, maar ook andere onderdelen weer vertragen. Ons advies is dan ook om met ons te overleggen. We bekijken graag per situatie hoe we het beste resultaat kunnen halen.
  • Code van derden heeft invloed op snelle laadtijden
    Code van derden gaat over onderdelen in je website die door externe partijen gemaakt is. Het gaat vaak om extra functies. Soms kun je hier niet omheen omdat je ze echt nodig hebt en WordPress deze zelf niet in de software heeft. Denk aan Google Analytics, YouTube video-insluitingen of socialmediaplugins.Al deze extra tools moeten worden geladen en dat gaat ten koste van de snelheid van je website. Wat jij kunt doen? Kijk kritisch naar wat je écht nodig hebt. Dan kijken wij voor je wat daarvan direct geladen moet worden.

Wat kan Secure Design voor me doen?

Goed nieuws; je kunt helemaal los, want wij kunnen met alle punten uit de test aan de slag. We adviseren in elk geval om de punten met de grootste impact voor je websitesnelheid op te pakken:

  1. Laad geen afbeeldingen die nog niet in beeld zijn
  2. Lever afbeeldingen in moderne indelingen
  3. Eerste reactietijd van server verkorten
  4. Beperk niet-gebruikte JavaScript
  5. Beperk niet-gebruikte CSS
  6. Verwijder bronnen die de weergave blokkeren
  7. Cumulative layout shift (CLS): hoeveel “verspringt” er op de pagina?

Wil je ook goede website snelheid met snelle laadtijden?

Zoals je ziet, valt er “achter de schermen” veel winst te behalen om de laadtijd en snelheid van je zakelijke website te verbeteren. Je bent daardoor steeds beter online vindbaar voor potentiële klanten. En wanneer ze op je website komen, zullen ze bij een fijne ervaring niet snel wegklikken. Bij Secure Design vergeten we daarbij ook mobiele gebruikers niet!

Door de punten uit de test regelmatig aandacht te geven, verbeter je je website en vergroot je je voorsprong op je concurrenten. Bel of mail ons en we helpen je er graag bij!

Veelgestelde vragen

Wat is pagina snelheid?

Pagina snelheid gaat over hoe snel jouw website laadt. Dit is belangrijk omdat snelle websites fijner zijn voor je bezoekers en beter scoren in Google. Een goede laadtijd helpt dus om makkelijker gevonden te worden en zorgt dat bezoekers graag op je site blijven.

Hoe werkt pagina snelheid?

Paginasnelheid meet hoe snel de inhoud van je webpagina laadt. Dit hangt af van factoren zoals de grootte van afbeeldingen, de efficiëntie van je code, en de snelheid van de server waar je website op draait. Door deze elementen te optimaliseren, kun je de laadtijd van je website verbeteren en zorgen voor een betere gebruikerservaring.

Wat is de betekenis van PageSpeed?

PageSpeed is de snelheid waarmee de webpagina's worden geladen en in een browser worden getoond. Het is essentieel voor de gebruikservaring en voor SEO, omdat snelle websites hoger scoren in Google-zoekresultaten en bezoekers een prettigere ervaring bieden. PageSpeed Insights, een tool van Google, helpt je de snelheid van je site te analyseren en geeft suggesties voor verbeteringen.

Wat kun je meten met Google PageSpeed Insights?

PageSpeed Insights meet hoe snel jouw website laadt. Het controleert onder andere wanneer de eerste inhoud verschijnt en hoe vlot de belangrijkste elementen laden. Deze aspecten beïnvloeden direct de gebruikerservaring en je website snelheid.

Wat kost Google PageSpeed Insights?

PageSpeed Insights is een gratis tool van Google. Je kunt het zonder kosten gebruiken om de laadsnelheid en prestaties van je website te analyseren en verbeterpunten te ontdekken. Dit maakt het een toegankelijke keuze voor iedereen die de prestaties van zijn of haar website wil optimaliseren.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing, Website
uitgelicht

10 Webdesign trends voor 2025

  • Tijs Ruigrok
  • 8 minuten

Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags

  • Duncan Charité
  • 5 minuten

De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. W…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3 minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4 minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4 minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Een kruimelpad op je website: slimmer navigeren, hoger scoren

  • Baue Wals
  • 5 minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5 minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3 minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3 minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3 minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4 minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4 minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3 minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2 minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3 minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3 minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs