Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar
- 12-09-18
- Sven Versluijs
- 4 minuten
Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven zelfs uit. Bezoekers reageren niet op contactformulieren of vacatures, melden zich niet aan voor events of downloaden de brochure niet. Hoe komt dat? En wat kun je ertegen doen? Hotjar biedt hierbij uitkomst!
Wat is Hotjar?
Hotjar is een 8-in-1 tool die erop gericht is om het gedrag van jouw bezoekers in kaart te brengen, te begrijpen en je conversies te verbeteren. Je krijgt op paginaniveau inzicht in de manier waarop mensen over jouw website surfen. Je ziet dus niet alleen welke pagina’s bezocht worden, zoals bij Google Analytics, maar ook wat de bezoeker op een pagina doet. Hotjar geeft je als het ware hints waarom bezoekers afhaken op je website en daar kun je dan op gaan inspelen.
Kan ik zelf aan de slag met Hotjar?
Ja, dat kun je zeker! Een basic account van Hotjar is gratis en daarmee kun je de verschillende tools uitproberen. Dit heeft wel beperkte mogelijkheden. Daarna betaal je een bepaald bedrag gebaseerd op het aantal pageviews dat je wil laten analyseren. Denk er in dat geval dus wel goed over na welke inzichten je precies wil krijgen. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Wij kunnen je hier ook bij helpen!
De 8 manieren van Hotjar om inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag
We hebben het nu al de hele tijd over die tools. Maar wat zijn die tools? En hoe krijg je inzicht in het bezoekersgedrag? Hotjar bestaat uit twee soorten tools:
- Analyse van het bezoekersgedrag op je website
- Feedbackmogelijkheden voor je bezoekers
Door deze mogelijkheden slim in te zetten, kun je uiteindelijk beter begrijpen wat je moet aanpassen op je website om meer bezoekers te laten converteren. Dat kun je zo doen:
1. Heatmaps: met deze tool kun je per pagina analyseren hoe bezoekers kijken, klikken en scrollen. Hoe roder de kleur, hoe meer interactie er plaatsvindt. Je kunt bijvoorbeeld ook zien of bezoekers klikken op plaatsen waar geen link achter zit en welke knoppen wel en niet worden gebruikt op een website.
2. Visitor recordings: met een video recording zie je letterlijk hoe iemand over je site beweegt. Zo kun je bijvoorbeeld zien wanneer iemand bepaalde informatie niet kan vinden, wanneer ze afgeleid raken of wanneer iemand iets wegklikt. Let er wel op dat de gegevens van deze recording geanonimiseerd worden!
3. Conversion funnels: deze tool laat het proces zien dat leidt tot conversie, bijvoorbeeld van de instappagina tot het moment dat bezoekers zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief of het contactformulier hebben ingevuld. Hierdoor kun je gemakkelijk achterhalen op welk punt de meeste bezoekers afhaken en waar het proces geoptimaliseerd moet worden.
4. Form abandonment: met deze tool kun je de formulieren op je website analyseren, bijvoorbeeld een sollicitatieformulier of contactformulier. Hoe lang doen bezoekers over het invullen van het formulier of bij welk veld verlaten ze het formulier? Zo wordt het een eitje om beter converterende formulieren in te richten.
Bron afbeelding: Hotjar
5. Feedback polls: met behulp van deze tool kun je een vraag stellen die door een pop-up in beeld verschijnt. Hierdoor kun je op een effectieve en laagdrempelige manier feedback vragen aan je bezoekers.
6. Incoming feedback: met deze tool kunnen bezoekers gemakkelijk feedback achterlaten. Je plaatst de tool aan de zijkant van je website. Wanneer een bezoeker iets opvalt, kan hij gemakkelijk de knop aanklikken en feedback achterlaten. Voordeel hiervan is dus dat er geen pop-upmelding in beeld verschijnt.
Bron gif: Hotjar
7. Surveys: wil je meer inzichten dan slechts één vraag met de feedback polls? Dan kun je met deze tool een korte enquête maken. De bezoeker krijgt dan een pop-up te zien die ze uitnodigt om een aantal vragen te beantwoorden. Let er wel op dat je deze tool niet te vaak inzet, zodat het je bezoekers niet gaat afschrikken.
8. Recruit user testers: dit is een feedbacktool om bezoekers uit te nodigen voor gebruikerstesten, nieuwsbrieven en ander soort feedbacktesten. Hiermee kun je om uitgebreidere feedback vragen terwijl bezoekers je website gebruiken of bijvoorbeeld na het lezen van een nieuwsbrief. Tip: beloon je bezoeker voor de tijd en moeite die hij hierin steekt, bijvoorbeeld met korting.
Meer conversies op je website
Het enige wat je hoeft te doen om je conversies te verhogen, is het optimaliseren van de knelpunten die je hebt gesignaleerd met Hotjar. Of dat nu te maken heeft met knoppen die niet worden gebruikt, formulieren die moeten worden aangepast of uitslagen van surveys.
Bonustip: combineer de krachten van Google Analytics en Hotjar om je conversie te verhogen. Google Analytics kan je laten zien welke pagina’s of producten niet goed converteren en met Hotjar kun je achterhalen hoe je bezoekers zich gedragen op die pagina’s en waar ze precies afhaken.
Hotjar op jouw website
Wil je meer weten over het gebruik van Hotjar, heb je onze hulp nodig bij het instellen van Hotjar op jouw website of bij het optimaliseren? Geef gerust een belletje en we nemen graag de mogelijkheden met je door.