Marketing
HEADER

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • 12-09-18
  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven zelfs uit. Bezoekers reageren niet op contactformulieren of vacatures, melden zich niet aan voor events of downloaden de brochure niet. Hoe komt dat? En wat kun je ertegen doen? Hotjar biedt hierbij uitkomst!

Wat is Hotjar?

Hotjar is een 8-in-1 tool die erop gericht is om het gedrag van jouw bezoekers in kaart te brengen, te begrijpen en je conversies te verbeteren. Je krijgt op paginaniveau inzicht in de manier waarop mensen over jouw website surfen. Je ziet dus niet alleen welke pagina’s bezocht worden, zoals bij Google Analytics, maar ook wat de bezoeker op een pagina doet. Hotjar geeft je als het ware hints waarom bezoekers afhaken op je website en daar kun je dan op gaan inspelen.

Kan ik zelf aan de slag met Hotjar?

Ja, dat kun je zeker! Een basic account van Hotjar is gratis en daarmee kun je de verschillende tools uitproberen. Dit heeft wel beperkte mogelijkheden. Daarna betaal je een bepaald bedrag gebaseerd op het aantal pageviews dat je wil laten analyseren. Denk er in dat geval dus wel goed over na welke inzichten je precies wil krijgen. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Wij kunnen je hier ook bij helpen!

De 8 manieren van Hotjar om inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag

We hebben het nu al de hele tijd over die tools. Maar wat zijn die tools? En hoe krijg je inzicht in het bezoekersgedrag? Hotjar bestaat uit twee soorten tools:

  • Analyse van het bezoekersgedrag op je website
  • Feedbackmogelijkheden voor je bezoekers

Door deze mogelijkheden slim in te zetten, kun je uiteindelijk beter begrijpen wat je moet aanpassen op je website om meer bezoekers te laten converteren. Dat kun je zo doen:

1. Heatmaps: met deze tool kun je per pagina analyseren hoe bezoekers kijken, klikken en scrollen. Hoe roder de kleur, hoe meer interactie er plaatsvindt. Je kunt bijvoorbeeld ook zien of bezoekers klikken op plaatsen waar geen link achter zit en welke knoppen wel en niet worden gebruikt op een website.

heatmap

2. Visitor recordings: met een video recording zie je letterlijk hoe iemand over je site beweegt. Zo kun je bijvoorbeeld zien wanneer iemand bepaalde informatie niet kan vinden, wanneer ze afgeleid raken of wanneer iemand iets wegklikt. Let er wel op dat de gegevens van deze recording geanonimiseerd worden!

visitor recording header

3. Conversion funnels: deze tool laat het proces zien dat leidt tot conversie, bijvoorbeeld van de instappagina tot het moment dat bezoekers zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief of het contactformulier hebben ingevuld. Hierdoor kun je gemakkelijk achterhalen op welk punt de meeste bezoekers afhaken en waar het proces geoptimaliseerd moet worden.

4. Form abandonment: met deze tool kun je de formulieren op je website analyseren, bijvoorbeeld een sollicitatieformulier of contactformulier. Hoe lang doen bezoekers over het invullen van het formulier of bij welk veld verlaten ze het formulier? Zo wordt het een eitje om beter converterende formulieren in te richten.

form-abandonment

Bron afbeelding: Hotjar

5. Feedback polls: met behulp van deze tool kun je een vraag stellen die door een pop-up in beeld verschijnt. Hierdoor kun je op een effectieve en laagdrempelige manier feedback vragen aan je bezoekers.

6. Incoming feedback: met deze tool kunnen bezoekers gemakkelijk feedback achterlaten. Je plaatst de tool aan de zijkant van je website. Wanneer een bezoeker iets opvalt, kan hij gemakkelijk de knop aanklikken en feedback achterlaten. Voordeel hiervan is dus dat er geen pop-upmelding in beeld verschijnt.

feedback

Bron gif: Hotjar

7. Surveys: wil je meer inzichten dan slechts één vraag met de feedback polls? Dan kun je met deze tool een korte enquête maken. De bezoeker krijgt dan een pop-up te zien die ze uitnodigt om een aantal vragen te beantwoorden. Let er wel op dat je deze tool niet te vaak inzet, zodat het je bezoekers niet gaat afschrikken.

8. Recruit user testers: dit is een feedbacktool om bezoekers uit te nodigen voor gebruikerstesten, nieuwsbrieven en ander soort feedbacktesten. Hiermee kun je om uitgebreidere feedback vragen terwijl bezoekers je website gebruiken of bijvoorbeeld na het lezen van een nieuwsbrief. Tip: beloon je bezoeker voor de tijd en moeite die hij hierin steekt, bijvoorbeeld met korting.

Meer conversies op je website

Het enige wat je hoeft te doen om je conversies te verhogen, is het optimaliseren van de knelpunten die je hebt gesignaleerd met Hotjar. Of dat nu te maken heeft met knoppen die niet worden gebruikt, formulieren die moeten worden aangepast of uitslagen van surveys.

Bonustip: combineer de krachten van Google Analytics en Hotjar om je conversie te verhogen. Google Analytics kan je laten zien welke pagina’s of producten niet goed converteren en met Hotjar kun je achterhalen hoe je bezoekers zich gedragen op die pagina’s en waar ze precies afhaken.

Hotjar op jouw website

Wil je meer weten over het gebruik van Hotjar, heb je onze hulp nodig bij het instellen van Hotjar op jouw website of bij het optimaliseren? Geef gerust een belletje en we nemen graag de mogelijkheden met je door.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs