Hoe schrijf je een goede webtekst?
- 15-07-24
- Sven Versluijs
- 5 minuten
Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste manier om je boodschap met je klant te communiceren. Maar hoe schrijf je webteksten die je lezers overtuigen? En hoe zorg je ervoor dat Google je tekst ook goed oppakt?
Zo schrijf je een goede websitetekst
Wanneer je zelf webteksten gaat schrijven, dan is het belangrijk om gestructureerd te werk te gaan. Een goede voorbereiding is daarbij het belangrijkst. Ook als je website teksten laat schrijven door een copywriter, dan is het resultaat afhankelijk van jouw input. We laten je zien hoe de voorbereiding en de structuur eruitzien:
De voorbereiding van een webtekst
Verreweg de meeste tijd gaat zitten in de voorbereiding. En dat is logisch, want hoe beter je weet voor wie en waarover je moet schrijven, des te makkelijker je kunt schrijven:
- De allerbelangrijkste vraag: voor wie schrijf je?
Een goede webtekst schrijven, start met je doelgroep zo concreet mogelijk in kaart te brengen. Wat zoeken ze? Wat willen ze? Welke problemen hebben ze? Zorg dat hier je tekst over gaat. Daarnaast weet je ook welke “taal” ze spreken. Dit bepaalt je toon en je woordkeuze. Over het algemeen geldt: hou het bij begrijpelijke taal en vermijd jargon als het niets toevoegt. Daarnaast weet je ook welke “taal” ze spreken. Dit bepaalt je toon en je woordkeuze. Over het algemeen geldt: hou het bij begrijpelijke taal en vermijd jargon als het niets toevoegt. - Het doel van de webtekst- of pagina
Wat wil je op deze pagina bereiken? Geef je advies, expertise of inzicht? Moet de lezer iets kopen, registreren, aanmelden of downloaden? Geef elke pagina één doel. Dit helpt om gericht en concreet te schrijven. - Gevonden worden op Google: SEO
Natuurlijk wil je ook gevonden worden op Google. Daarom moet je een zoekwoordenonderzoek doen. Met een zoekwoordenonderzoek weet je op welke woorden je doelgroep zoekt. Bij SEO teksten schrijven is het belangrijk om de zoekwoorden op een prettig-leesbare en relevante manier in je pagina te verwerken. Dit doe je o.a. door ze in de titels en in het begin van de alinea’s te zetten. In ons blog over de Yoast SEO plugin lees je meer over SEO teksten.
Wat staat er in een goede webtekst?
Een valkuil waar veel ondernemers intrappen, is dat ze de website snel willen “vullen” door zomaar iets op de website zetten. Een tweede fout is dat ze te veel over zichzelf vertellen (hun bedrijf en aanbod).
Gelukkig zie je dat je dankzij een goede voorbereiding al vrij goed weet welke richting het wél op moet met je tekst. Maar in welke volgorde of structuur doe je dat? Hiervoor is het AIDA-model erg handig. Met dit model breng je de juiste boodschap overtuigend in de juiste volgorde over.
De letters AIDA geven elk een fase aan in de “klantreis” op je landingspagina. In de afbeelding zie je waar ze voor staan.
Wil je weten hoe je schrijft volgens het AIDA-model? Lees dan zeker ons eerdere blog over hoe je met het AIDA-model de perfecte landingspagina maakt.
Hoe ziet de opmaak van een webtekst eruit?
Je weet nu voor wie, waarover en in welke volgorde je schrijft. Maar bij een goede webtekst schrijven komt nog iets meer kijken: de opmaak. De opmaak zorgt ervoor dat de tekst er aantrekkelijk uitziet om te gaan lezen.
Met de volgende onderdelen breng je meer “lucht” in je webtekst:
- Alinea’s en witregels
Zorg dat je de webtekst opdeelt in verschillende alinea’s. Hou deze kort. Dat lukt niet altijd, maar dat los je op door voldoende witregels te gebruiken. Alinea’s en witregels zijn de beste manieren om een grote lap tekst meer lucht te geven. - Titels en subtitels
Zet een titel boven elke alinea. Zo weet de lezer wat hij kan verwachten. Voor zowel de opmaak als voor SEO is het belangrijk om de juiste titels/koppen te kiezen. Zo krijgt het hoofdonderwerp van de pagina een “H1-titel” of “Kop 1”.
We noemen deze titels ook wel “H-tags”. Hoe je ze correct gebruikt en hoe je de zoekwoorden erin verwerkt, leggen we uitgebreid uit in ons blog over H-tags. - Korte zinnen en actief taalgebruik
Zorg voor korte zinnen en wissel deze af met langere zinnen. Zo krijg je een fijn ritme in de tekst. Je pakt de meeste winst in de leesbaarheid en zinslengte door “passieve zinnen” te vermijden. Het zijn zinnen met hulpwerkwoorden zoals: kunnen, zijn, worden, zullen, moeten, hebben, etc.
Bijvoorbeeld:
Passieve zin: De updates aan de website worden door de designer gemaakt.
Actieve zin: De designer maakt updates aan de website. - Links
De puntjes op de “i” zet je door relevante links in je tekst te zetten. Dit is goed voor je SEO en helpt je bezoeker om meer over een specifiek onderwerp te lezen. Deze links kunnen zowel intern als extern zijn. - Afbeeldingen
Zoals gezegd is een webtekst niet compleet zonder ondersteunend design en afbeeldingen. Hoe zorg je voor krachtige afbeeldingen die je boodschap ondersteunen? Je leest er meer over in ons blog over beeldtaal. - Call to action
Weet je nog het doel van je pagina? Laat je bezoeker in actie komen met een duidelijke Call to action. Je zag hem al in het AIDA-model voorbijkomen: meestal is dit een duidelijke knop die je bezoeker naar het doel brengt. Geef de knop een opvallende kleur en zeg letterlijk wat hij gaat doen: Download nu. Schrijf je in. Bestel direct.
Maak het verschil met professionele webteksten
Goede webteksten zijn cruciaal voor je online succes; ze trekken bezoekers aan en zetten deze om in klanten. Schrijf je zelf en wil je je websiteteksten verbeteren? Of wil je een webtekst laten schrijven? In beide gevallen staat Secure Design klaar om je te ondersteunen. Neem contact op en we helpen je met teksten die resultaat opleveren.