Marketing, Website
HeadeR-HAND

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • 15-07-24
  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste manier om je boodschap met je klant te communiceren. Maar hoe schrijf je webteksten die je lezers overtuigen? En hoe zorg je ervoor dat Google je tekst ook goed oppakt?

Zo schrijf je een goede websitetekst

Wanneer je zelf webteksten gaat schrijven, dan is het belangrijk om gestructureerd te werk te gaan. Een goede voorbereiding is daarbij het belangrijkst. Ook als je website teksten laat schrijven door een copywriter, dan is het resultaat afhankelijk van jouw input. We laten je zien hoe de voorbereiding en de structuur eruitzien:

  1. De voorbereiding
  2. De inhoud
  3. De opmaak

De voorbereiding van een webtekst

Verreweg de meeste tijd gaat zitten in de voorbereiding. En dat is logisch, want hoe beter je weet voor wie en waarover je moet schrijven, des te makkelijker je kunt schrijven:

  • De allerbelangrijkste vraag: voor wie schrijf je?
    Een goede webtekst schrijven, start met je doelgroep zo concreet mogelijk in kaart te brengen. Wat zoeken ze? Wat willen ze? Welke problemen hebben ze? Zorg dat hier je tekst over gaat. Daarnaast weet je ook welke “taal” ze spreken. Dit bepaalt je toon en je woordkeuze. Over het algemeen geldt: hou het bij begrijpelijke taal en vermijd jargon als het niets toevoegt. Daarnaast weet je ook welke “taal” ze spreken. Dit bepaalt je toon en je woordkeuze. Over het algemeen geldt: hou het bij begrijpelijke taal en vermijd jargon als het niets toevoegt.
  • Het doel van de webtekst- of pagina
    Wat wil je op deze pagina bereiken? Geef je advies, expertise of inzicht? Moet de lezer iets kopen, registreren, aanmelden of downloaden? Geef elke pagina één doel. Dit helpt om gericht en concreet te schrijven.
  • Gevonden worden op Google: SEO
    Natuurlijk wil je ook gevonden worden op Google. Daarom moet je een zoekwoordenonderzoek doen. Met een zoekwoordenonderzoek weet je op welke woorden je doelgroep zoekt. Bij SEO teksten schrijven is het belangrijk om de zoekwoorden op een prettig-leesbare en relevante manier in je pagina te verwerken. Dit doe je o.a. door ze in de titels en in het begin van de alinea’s te zetten. In ons blog over de Yoast SEO plugin lees je meer over SEO teksten.

Wat staat er in een goede webtekst?

Een valkuil waar veel ondernemers intrappen, is dat ze de website snel willen “vullen” door zomaar iets op de website zetten. Een tweede fout is dat ze te veel over zichzelf vertellen (hun bedrijf en aanbod).

Gelukkig zie je dat je dankzij een goede voorbereiding al vrij goed weet welke richting het wél op moet met je tekst. Maar in welke volgorde of structuur doe je dat? Hiervoor is het AIDA-model erg handig. Met dit model breng je de juiste boodschap overtuigend in de juiste volgorde over.

De letters AIDA geven elk een fase aan in de “klantreis” op je landingspagina. In de afbeelding zie je waar ze voor staan.

AIDA

Wil je weten hoe je schrijft volgens het AIDA-model? Lees dan zeker ons eerdere blog over hoe je met het AIDA-model de perfecte landingspagina maakt.

'' Schrijf niet over jezelf, maar over oplossingen voor je klanten ''

Hoe ziet de opmaak van een webtekst eruit?

Je weet nu voor wie, waarover en in welke volgorde je schrijft. Maar bij een goede webtekst schrijven komt nog iets meer kijken: de opmaak. De opmaak zorgt ervoor dat de tekst er aantrekkelijk uitziet om te gaan lezen.

Met de volgende onderdelen breng je meer “lucht” in je webtekst:

  1. Alinea’s en witregels
    Zorg dat je de webtekst opdeelt in verschillende alinea’s. Hou deze kort. Dat lukt niet altijd, maar dat los je op door voldoende witregels te gebruiken. Alinea’s en witregels zijn de beste manieren om een grote lap tekst meer lucht te geven.
  2. Titels en subtitels
    Zet een titel boven elke alinea. Zo weet de lezer wat hij kan verwachten. Voor zowel de opmaak als voor SEO is het belangrijk om de juiste titels/koppen te kiezen. Zo krijgt het hoofdonderwerp van de pagina een “H1-titel” of “Kop 1”.
    We noemen deze titels ook wel “H-tags”. Hoe je ze correct gebruikt en hoe je de zoekwoorden erin verwerkt, leggen we uitgebreid uit in ons blog over H-tags.
  3. Korte zinnen en actief taalgebruik
    Zorg voor korte zinnen en wissel deze af met langere zinnen. Zo krijg je een fijn ritme in de tekst. Je pakt de meeste winst in de leesbaarheid en zinslengte door “passieve zinnen” te vermijden. Het zijn zinnen met hulpwerkwoorden zoals: kunnen, zijn, worden, zullen, moeten, hebben, etc.
    Bijvoorbeeld:
    Passieve zin: De updates aan de website worden door de designer gemaakt.
    Actieve zin: De designer maakt updates aan de website.
  4. Links
    De puntjes op de “i” zet je door relevante links in je tekst te zetten. Dit is goed voor je SEO en helpt je bezoeker om meer over een specifiek onderwerp te lezen. Deze links kunnen zowel intern als extern zijn.
  5. Afbeeldingen
    Zoals gezegd is een webtekst niet compleet zonder ondersteunend design en afbeeldingen. Hoe zorg je voor krachtige afbeeldingen die je boodschap ondersteunen? Je leest er meer over in ons blog over beeldtaal.
  6. Call to action
    Weet je nog het doel van je pagina? Laat je bezoeker in actie komen met een duidelijke Call to action. Je zag hem al in het AIDA-model voorbijkomen: meestal is dit een duidelijke knop die je bezoeker naar het doel brengt. Geef de knop een opvallende kleur en zeg letterlijk wat hij gaat doen: Download nu. Schrijf je in. Bestel direct.
'' Breng “lucht” in je tekst met alinea’s, koppen en witregels ''

Maak het verschil met professionele webteksten

Goede webteksten zijn cruciaal voor je online succes; ze trekken bezoekers aan en zetten deze om in klanten. Schrijf je zelf en wil je je websiteteksten verbeteren? Of wil je een webtekst laten schrijven? In beide gevallen staat Secure Design klaar om je te ondersteunen. Neem contact op en we helpen je met teksten die resultaat opleveren.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs