Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model
- 14-05-24
- Twan Nieborg
- 4 minuten
Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je daar nu de meeste conversie uit? Zomaar wat informatie online zetten, dat werkt meestal niet. De kracht zit hem in het brengen van de juiste boodschap, in de juiste volgorde. Er is een handige manier om deze structuur optimaal toe te passen: het AIDA-model. We leggen je graag uit hoe je dit gebruikt.
Alles op een rijtje
Wat is het AIDA-model?
Het AIDA-model (of AIDA formule) is een marketingmodel dat al zo’n 100 jaar door marketeers en copywriters wordt gebruikt. Het is bedacht om je doelgroep aan te zetten tot actie. De letters AIDA geven elk een fase aan in de customer journey: de “klantreis” die de klant doorgaat tijdens een aankoop van een product of dienst. Het idee is dat je elke stap van dit model in je boodschap moet opnemen om het commercieel gezien effectief te maken. Je kunt het gebruiken voor commerciële boodschappen in bijvoorbeeld brieven, mailings of websites.
Hieronder leggen we je uit wat de vier AIDA-onderdelen zijn:
- Attention: Trek de aandacht van je lezer
- Interest: Wek interesse op voor je boodschap
- Desire: Creëer een behoefte voor je aanbod
- Action: Bied je aanbod aan en zet aan tot actie (conversie)
Attention (Aandacht)
“Verdien direct geld met je landingspagina!” Zo hadden we dit blog kunnen noemen als het geen blog, maar een stappenplan op een landingspagina was. Geld verdienen, dat heeft je aandacht wel, toch?
Direct de aandacht trekken, dat is belangrijk. Op internet starten we namelijk niet meteen met lezen. We laten onze ogen eerst over het scherm glijden, op zoek naar iets interessants. Pas dan gaan we lezen. Wil je dus dat je bezoeker überhaupt iets gaat lezen, dan moet je eerst de aandacht trekken. Als je bezoeker niet binnen twee seconden iets heeft gezien wat zijn aandacht trekt, dan is hij weg.
Op een internetpagina trek je die aandacht bij voorkeur op het bovenste deel van de pagina. (Dit noemen we ook wel “boven de vouw”: dit is wat je ziet voordat je verder scrolt.) De titel (met eventueel een ondersteunende ondertitel) is verreweg het meest effectieve item om de aandacht te trekken. Bij een goede titel is direct duidelijk wat je op deze pagina gaat vinden. Het design en/of een afbeelding moet de tekst ondersteunen of versterken.
Kijk bijvoorbeeld hoe we dat voor deze klant hebben gedaan:
De titel is kort en duidelijk, want met “baan” en “begeleiding” heb je direct de twee belangrijkste punten scherp van deze arbeidsbemiddelaar. De “smile” werkt effectief om de juiste sfeer neer te zetten en ondersteund “de leukste baan” in de titel. (En zelfs ook de volgende titel onder de vouw die luidt: “Vacatures waar je blij van wordt”.)
Nu heb je de aandacht van de lezer. Tijd om door te gaan naar het tweede onderdeel van de AIDA-formule, de I van Interest:
Interest (Interesse)
Interesse wek je door de waarde van je product of dienst duidelijk te maken. Leg daarbij niet uit wat het product of de dienst doet, maar wat de klant eraan heeft. Wat kunnen ze ermee? Wat levert het ze op? Welk probleem lost het op? Beantwoord de vragen die je doelgroep kan hebben. Hiermee zorg je voor herkenning bij de klant. Met herkenning bouw je weer vertrouwen op, wat je nodig hebt om in de laatste stap tot actie over te gaan.
Wat goed werkt, is om de pijnpunten van je klant te noemen, of om vragen te stellen. Houd er ook rekening mee dat je de interesse vasthoudt. Dit doe je door de pagina niet te vol te zetten, maar overzichtelijk te houden. Zorg voor weinig afleiding, weinig tekst en het liefst één duidelijke boodschap.
Desire (Verlangen/behoefte)
In deze fase zet je de interesse om naar verlangen. Nu moet de lezer het gevoel krijgen dat hij niet meer zonder kan. Dat kan door de voordelen (of juist de pijnpunten) nog verder te benadrukken, of door je unique selling points (USP’s, jouw beste verkoopargumenten) te noemen.
Trap niet in de klassieke valkuil om hier in clichés te vallen. Termen als “Flexibele samenwerking”, “jarenlange ervaring” “beste prijs/kwaliteit” zeggen de klant eigenlijk niet zo veel. Je hoeft niet uniek te zijn, maar je moet wel concreet zijn. Denk ook hier vanuit de klant: zeg niet wat jij belangrijk vindt, maar wat de klant belangrijk vindt.
Daarnaast is dit ook de fase om de laatste twijfel weg te nemen. Wat in dit onderdeel goed werkt, is het tonen van “sociale bewijskracht”. Succesverhalen en quotes versterken het verlangen. Cijfers en logo’s overtuigen ook erg goed: reviewscores, aantal klanten, bestaansjaren, etc.
Action (Actie)
Door de opbouw van de vorige onderdelen, heb je nu een “ja” in het hoofd van de lezer gebracht. Je lezer is opgewarmd: tijd voor actie!
Je landingspagina is pas effectief als je hier een doel voor hebt bedacht. Wat moet de lezer (nu) doen? Moet hij nu contact opnemen? Moet hij hier je product kopen? Zorg ervoor dat je Call to action (CTA) superduidelijk is door letterlijk te zeggen wat hij gaat doen: Download nu. Schrijf je in. Bestel direct.
Geef deze CTA-knop een kleur die contrasteert met de overige kleuren op de pagina. Doe je dat samen met een duidelijke tekst op de knop, dan is het voor de lezer direct helder waar hij op moet klikken.
De kans op “actie” is het grootst als er op dit punt geen afleidingen zijn. Zorg er dus voor dat er geen andere links zijn waar de lezer op kan klikken. Deze zijn nu allemaal niet relevant en verkleinen de kans op conversie.
Zo maak je een effectieve landingspagina: de voorbereiding
Je weet nu waar de AIDA-fases uit bestaan en je hebt wat voorbeelden gezien van wat je per fase op je pagina kunt neerzetten. Maar hiermee heb je nog geen landingspagina. We gaan nu een stap terug: de voorbereiding voor je landingspagina. Hoe maak je een effectieve landingspagina?
Stap 1: Bepaal het doel
Zoals je eerder al las, bepaal je voor elke landingspagina een doel. Dit kan een aankoop zijn, contact opnemen, aanmelden, downloaden, doorklikken naar een specifieke vervolgpagina etc. Geef je landingspagina één doel met één duidelijke boodschap (of onderwerp). Dit helpt je om de inhoud en de structuur te bepalen. Hier komt het AIDA-model al om de hoek kijken: de volgorde van informatie en hoe je de boodschap brengt.
Stap 2: Voeg tekst en beeldmateriaal toe
Je tekst heb je nu natuurlijk ook gemaakt aan de hand van AIDA. En net als tekst, kies je ook gericht je beeldmateriaal. Bepaal wat een afbeelding moet doen. Kijk voor tips in ons eerdere blog over hoe je afbeeldingen kiest die je boodschap versterken.
Stap 3: Test de pagina
Na alle tijd en moeite die je erin hebt gestopt, is dit een belangrijke stap. Vraag iemand anders om naar je pagina te kijken. Kijk hoe hij reageert en stel vragen. Waar klik je op? Wat trekt je aandacht? Is het duidelijk? Heb je suggesties? En last but not least: is hij overtuigd?
De resultaten van de test verwerk je in de pagina en dan kun je door naar de volgende stap.
Stap 4: Zet de pagina live
Klaar! Of toch niet? Idealiter monitor je belangrijke landingspagina’s en blijf je ze analyseren en verbeteren. Het idee is simpel: kijk wat werkt, leer van wat niet werkt, en maak kleine aanpassingen om je pagina beter te maken. Misschien moet de boodschap duidelijker, korter, of moet de CTA-knop op een andere plek. Zo gaat je pagina steeds beter presteren.
Direct aan de slag met je volgende campagne
Deze methode biedt voor iedereen houvast bij het maken van een converterende landingspagina. Denk eerst na wat je met de pagina wilt bereiken, wat de boodschap is, en zet dat met behulp van AIDA in de juiste volgorde.
Elke campagne is uniek en vraagt om een gedegen aanpak. Als je daar wat hulp bij kunt gebruiken of je wil zeker weten dat elk element van je landingspagina perfect afgestemd is op jouw specifieke doelen, neem dan gerust contact op. Ons team heeft ruime ervaring met het maken van converterende landingspagina’s.