Website
AIDA-1400X400

Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

  • 14-05-24
  • Twan Nieborg
  • 4 minuten

Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je daar nu de meeste conversie uit? Zomaar wat informatie online zetten, dat werkt meestal niet. De kracht zit hem in het brengen van de juiste boodschap, in de juiste volgorde. Er is een handige manier om deze structuur optimaal toe te passen: het AIDA-model. We leggen je graag uit hoe je dit gebruikt.

Alles op een rijtje

Wat is het AIDA-model?

Het AIDA-model (of AIDA formule) is een marketingmodel dat al zo’n 100 jaar door marketeers en copywriters wordt gebruikt. Het is bedacht om je doelgroep aan te zetten tot actie. De letters AIDA geven elk een fase aan in de customer journey: de “klantreis” die de klant doorgaat tijdens een aankoop van een product of dienst. Het idee is dat je elke stap van dit model in je boodschap moet opnemen om het commercieel gezien effectief te maken. Je kunt het gebruiken voor commerciële boodschappen in bijvoorbeeld brieven, mailings of websites.
Hieronder leggen we je uit wat de vier AIDA-onderdelen zijn:

AIDA-Funnel-Hubspot
  • Attention: Trek de aandacht van je lezer
  • Interest: Wek interesse op voor je boodschap
  • Desire: Creëer een behoefte voor je aanbod
  • Action: Bied je aanbod aan en zet aan tot actie (conversie)

Attention (Aandacht)

“Verdien direct geld met je landingspagina!” Zo hadden we dit blog kunnen noemen als het geen blog, maar een stappenplan op een landingspagina was. Geld verdienen, dat heeft je aandacht wel, toch?

Direct de aandacht trekken, dat is belangrijk. Op internet starten we namelijk niet meteen met lezen. We laten onze ogen eerst over het scherm glijden, op zoek naar iets interessants. Pas dan gaan we lezen. Wil je dus dat je bezoeker überhaupt iets gaat lezen, dan moet je eerst de aandacht trekken. Als je bezoeker niet binnen twee seconden iets heeft gezien wat zijn aandacht trekt, dan is hij weg.

Op een internetpagina trek je die aandacht bij voorkeur op het bovenste deel van de pagina. (Dit noemen we ook wel “boven de vouw”: dit is wat je ziet voordat je verder scrolt.) De titel (met eventueel een ondersteunende ondertitel) is verreweg het meest effectieve item om de aandacht te trekken. Bij een goede titel is direct duidelijk wat je op deze pagina gaat vinden. Het design en/of een afbeelding moet de tekst ondersteunen of versterken.
Kijk bijvoorbeeld hoe we dat voor deze klant hebben gedaan:

Derec-AIDA

De titel is kort en duidelijk, want met “baan” en “begeleiding” heb je direct de twee belangrijkste punten scherp van deze arbeidsbemiddelaar. De “smile” werkt effectief om de juiste sfeer neer te zetten en ondersteund “de leukste baan” in de titel. (En zelfs ook de volgende titel onder de vouw die luidt: “Vacatures waar je blij van wordt”.)

Nu heb je de aandacht van de lezer. Tijd om door te gaan naar het tweede onderdeel van de AIDA-formule, de I van Interest:

Interest (Interesse)

Interesse wek je door de waarde van je product of dienst duidelijk te maken. Leg daarbij niet uit wat het product of de dienst doet, maar wat de klant eraan heeft. Wat kunnen ze ermee? Wat levert het ze op? Welk probleem lost het op? Beantwoord de vragen die je doelgroep kan hebben. Hiermee zorg je voor herkenning bij de klant. Met herkenning bouw je weer vertrouwen op, wat je nodig hebt om in de laatste stap tot actie over te gaan.

Wat goed werkt, is om de pijnpunten van je klant te noemen, of om vragen te stellen. Houd er ook rekening mee dat je de interesse vasthoudt. Dit doe je door de pagina niet te vol te zetten, maar overzichtelijk te houden. Zorg voor weinig afleiding, weinig tekst en het liefst één duidelijke boodschap.

Desire (Verlangen/behoefte)

In deze fase zet je de interesse om naar verlangen. Nu moet de lezer het gevoel krijgen dat hij niet meer zonder kan. Dat kan door de voordelen (of juist de pijnpunten) nog verder te benadrukken, of door je unique selling points (USP’s, jouw beste verkoopargumenten) te noemen.

Trap niet in de klassieke valkuil om hier in clichés te vallen. Termen als “Flexibele samenwerking”, “jarenlange ervaring” “beste prijs/kwaliteit” zeggen de klant eigenlijk niet zo veel. Je hoeft niet uniek te zijn, maar je moet wel concreet zijn. Denk ook hier vanuit de klant: zeg niet wat jij belangrijk vindt, maar wat de klant belangrijk vindt.

Daarnaast is dit ook de fase om de laatste twijfel weg te nemen. Wat in dit onderdeel goed werkt, is het tonen van “sociale bewijskracht”. Succesverhalen en quotes versterken het verlangen. Cijfers en logo’s overtuigen ook erg goed: reviewscores, aantal klanten, bestaansjaren, etc.

AGM-AIDA-1

Action (Actie)

Door de opbouw van de vorige onderdelen, heb je nu een “ja” in het hoofd van de lezer gebracht. Je lezer is opgewarmd: tijd voor actie!

Je landingspagina is pas effectief als je hier een doel voor hebt bedacht. Wat moet de lezer (nu) doen? Moet hij nu contact opnemen? Moet hij hier je product kopen? Zorg ervoor dat je Call to action (CTA) superduidelijk is door letterlijk te zeggen wat hij gaat doen: Download nu. Schrijf je in. Bestel direct.

Geef deze CTA-knop een kleur die contrasteert met de overige kleuren op de pagina. Doe je dat samen met een duidelijke tekst op de knop, dan is het voor de lezer direct helder waar hij op moet klikken.

De kans op “actie” is het grootst als er op dit punt geen afleidingen zijn. Zorg er dus voor dat er geen andere links zijn waar de lezer op kan klikken. Deze zijn nu allemaal niet relevant en verkleinen de kans op conversie.

Zo maak je een effectieve landingspagina: de voorbereiding

Je weet nu waar de AIDA-fases uit bestaan en je hebt wat voorbeelden gezien van wat je per fase op je pagina kunt neerzetten. Maar hiermee heb je nog geen landingspagina. We gaan nu een stap terug: de voorbereiding voor je landingspagina. Hoe maak je een effectieve landingspagina?

Stap 1: Bepaal het doel

Zoals je eerder al las, bepaal je voor elke landingspagina een doel. Dit kan een aankoop zijn, contact opnemen, aanmelden, downloaden, doorklikken naar een specifieke vervolgpagina etc. Geef je landingspagina één doel met één duidelijke boodschap (of onderwerp). Dit helpt je om de inhoud en de structuur te bepalen. Hier komt het AIDA-model al om de hoek kijken: de volgorde van informatie en hoe je de boodschap brengt.

'' Hoe doelgerichter de pagina, hoe beter deze converteert ''

Stap 2: Voeg tekst en beeldmateriaal toe

Je tekst heb je nu natuurlijk ook gemaakt aan de hand van AIDA. En net als tekst, kies je ook gericht je beeldmateriaal. Bepaal wat een afbeelding moet doen. Kijk voor tips in ons eerdere blog over hoe je afbeeldingen kiest die je boodschap versterken.

Stap 3: Test de pagina

Na alle tijd en moeite die je erin hebt gestopt, is dit een belangrijke stap. Vraag iemand anders om naar je pagina te kijken. Kijk hoe hij reageert en stel vragen. Waar klik je op? Wat trekt je aandacht? Is het duidelijk? Heb je suggesties? En last but not least: is hij overtuigd?

De resultaten van de test verwerk je in de pagina en dan kun je door naar de volgende stap.

Stap 4: Zet de pagina live

Klaar! Of toch niet? Idealiter monitor je belangrijke landingspagina’s en blijf je ze analyseren en verbeteren. Het idee is simpel: kijk wat werkt, leer van wat niet werkt, en maak kleine aanpassingen om je pagina beter te maken. Misschien moet de boodschap duidelijker, korter, of moet de CTA-knop op een andere plek. Zo gaat je pagina steeds beter presteren.

Direct aan de slag met je volgende campagne

Deze methode biedt voor iedereen houvast bij het maken van een converterende landingspagina. Denk eerst na wat je met de pagina wilt bereiken, wat de boodschap is, en zet dat met behulp van AIDA in de juiste volgorde.

Elke campagne is uniek en vraagt om een gedegen aanpak. Als je daar wat hulp bij kunt gebruiken of je wil zeker weten dat elk element van je landingspagina perfect afgestemd is op jouw specifieke doelen, neem dan gerust contact op. Ons team heeft ruime ervaring met het maken van converterende landingspagina’s.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing, Website
uitgelicht

10 Webdesign trends voor 2025

  • Tijs Ruigrok
  • 8minuten

Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags

  • Duncan Charité
  • 5minuten

De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. W…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Website verbeteren met brainstorm technieken

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Hoe maak je een unieke website? Hoe verzin je nieuwe content of werk je corporate branding uit? Om t…

Verder lezen
Website
uitgelicht-test

10 Webdesign trends voor 2024

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Bij Secure Design Webdevelopment hebben wij het afgelopen jaar weer doeltreffende websites mogen ont…

Verder lezen
Website
UItgelicht-700×530

De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen

  • Gino Schreve
  • 4minuten

“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat zo’n FAQ niet all…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-blog

Page Speed: wat zijn de voordelen van een snelle webpagina?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een snel ladende webpagina is een fijne ervaring voor iedere bezoeker. Maar naast gemak heeft het oo…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Leer alles over verschillende cookies

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

“Gaat u akkoord met de cookies”? Deze vraag is je vast wel eens opgevallen bij andere bedrijven. Maa…

Verder lezen
Website
Uitgelichte

7 webtrends van 2021

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken kome…

Verder lezen
Website
uitgelicht

Pas de afbeelding bij je link aan met Yoast SEO

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Verschijnt er een verkeerde afbeelding als jij een link deelt op je social media kanalen en weet je…

Verder lezen
Website
auiteglicht

Koppeling tussen jobboards en Carerix

  • Robin van Aalst
  • 2minuten

Kost het jou ook veel tijd om vacatures te verspreiden op jobboards of loopt dit geregeld verkeerd?…

Verder lezen
Website
Whatsapp For Business Blog

WhatsApp for Business, zet jij het al in?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

WhatsApp heeft sinds kort een nieuwe versie van de app gelanceerd speciaal voor bedrijven. WhatsApp…

Verder lezen
Website
570 x 400

Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stapp…

Verder lezen
Website
SECURE~2

Voorkom spam door je website met Google reCAPTCHA te beveiligen

  • Twan Nieborg
  • 5minuten

Je kent het vast wel, wéér spam in je e-mail. Irritant! Maar wist je dat dit kan komen door de formu…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Featured-Snippets-uitgelicht

Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op he…

Verder lezen
Website
570×400-Google-for-Jobs-met-logo-grijs

Maak jouw website klaar voor Google for Jobs

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Eindelijk live: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-Leestip

Do’s & don’ts van pop-ups op je website

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Webdesign-Trends-2020-uitgelicht

10+ webdesign trends voor 2020

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

Niet alleen de digitale wereld verandert elke dag, grafisch design verandert net zo snel mee. Daarom…

Verder lezen
Website
570×400-Google-Mijn-Bedrijf

5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook v…

Verder lezen
Website
Google-Maps-Robin-uitgelicht

De mogelijkheden van Google Maps op je website

  • Robin van Aalst
  • 4minuten

Wil jij graag een Google Maps kaart op je website tonen? Bijvoorbeeld om te laten zien waar je bedri…

Verder lezen
Website
Animatievideo-uitgelicht

Stappenplan voor het maken van een goede animatievideo

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Wij presenteren met trots: onze interactieve animatievideo! Maandenlang hebben we met bloed, zweet e…

Verder lezen
Website
Video-op-website-uitgelicht

Do’s en don’ts van video op je website

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat mensen elke dag gemiddeld 67 minuten naar video’s kijken? Je kunt er dus haast niet meer…

Verder lezen
Website
WhatsApp-uitgelichte-afbeelding

Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp

  • Gino Schreve
  • 2minuten

Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst…

Verder lezen
Website
UITGELCIht

Trek de aandacht met animaties op je website

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van…

Verder lezen
Website
Groepsfoto-1920×700

Zo laat je online meer van jezelf zien

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

Meer van jezelf laten zien? Daar bedoelen we natuurlijk geen gekke selfies of van-top-tot-teenfoto’s…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Twan Nieborg

    Twan Nieborg

    Front-end developer & Support