Website

Maak jouw website klaar voor Google for Jobs

12-11-19
Sven Versluijs
5 minuten

Het komt eraan: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe werkt het precies en wat moet je doen om uiteindelijk vacatures in Google for Jobs te kunnen tonen? Dat leggen we graag uit én we geven je een tipje van de sluier over onze oplossing.

Google for Jobs is een nieuwe manier voor jobboards, uitzendbureaus en bedrijven om vacatures in de zoekmachine te ‘plaatsen’. Waar zij voorheen streden om de hoogste plaats in de zoekresultaten door middel van SEO of advertenties met Google Ads, gaat Google binnenkort microdata inzetten om vacatures van allerlei bronnen op één plaats te zetten. Google for Jobs komt namelijk bovenaan de zoekresultaten van Google te staan.

Google for Jobs

Dit is de weergave van vacatures in de zoekresultaten.

Als je zoekt naar “front-end developer vacature”, krijg je meteen bovenin de zoekresultaten Google for Jobs te zien. Het is een venster waarin gefilterde vacatures worden getoond die voldoen aan de vereisten. Mede door het tonen van een logo, komt jouw bedrijf top of mind van de kandidaten en worden jouw naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroot. Bovendien kunnen kandidaten met diverse filters gaan zoeken en wanneer ze een passende vacature hebben gevonden, meteen naar de bron gaan om te solliciteren.

De vacatures die worden weergegeven, haalt Google van gecrawlde websitelocaties. Dat kan een vacaturebank zijn, zoals Monsterboard, maar ook vanuit uitzendbureaus en bedrijven worden vacatures ingeladen. Google speurt het web af op zoek naar pagina’s met zogeheten ‘structured data’, deze data bevat alle informatie voor Google om de vacature te indexeren. Structured data moet op jouw vacaturepagina’s door je webbouwer worden ingebouwd, zodat Google deze gegevens beter kan begrijpen. Wanneer een kandidaat in Google op de vacature klikt, krijgt hij direct verschillende geïndexeerde websites te zien waar hij kan solliciteren, zoals jouw website. Als jouw vacature ook op een vacaturebank staat, dan zal deze waarschijnlijk ook als bron erbij staan.

Ja dat kan. Echter, je zult de code van de alle vacaturepagina’s van je website aan moeten passen om alle benodigde 11 onderdelen van de structured data aan Google aan te kunnen bieden. Een flinke klus. Als je dit nog nooit hebt gedaan, bestaat het risico dat niet alle benodigde informatie door Google wordt opgenomen en dat de vacature daardoor minder goed scoort in Google for Jobs. Ons advies is om de webbouwer dit te laten verzorgen.

Kunnen we jou helpen bij het inrichten van de vacatures voor Google for Jobs? Wij hebben een oplossing klaarliggen om jouw website Google for Jobs ready te maken!

Google wil een heleboel informatie over een vacature weten, zowel op technisch als inhoudelijk gebied om deze te kunnen tonen in het Google for Jobs venster. Hoe uitgebreider de informatie is, des te beter de vacature scoort in Google for Jobs. Door middel van de structured data, wil Google de volgende 11 onderdelen kunnen uitlezen om meer over de inhoud van je vacaturetekst te weten te komen:

  1. Publicatiedatum: dit is de publicatiedatum van de vacature;
  2. Omschrijving: een volledige beschrijving van de vacature, de zogenoemde vacaturetekst. Denk naast de werkzaamheden en functie-eisen ook aan wat jij een kandidaat kunt bieden;
  3. Werkgever: de bedrijfsnaam van de werkgever;
  4. Locatie: hier vul je de locatie van de werkgever in. Hoe specifieker de locatie is, bijvoorbeeld door het volledige adres in te vullen, hoe beter jouw vacature gerankt kan worden;
  5. Functienaam: dit is de concrete titel van de functie. Dus vul geen titels in als ‘SEO-goeroe’ of ‘marketing-ninja’, maar maak de functietitel specifiek en duidelijk;
  6. Einddatum: hier vul je de sluitingsdatum in waarvóór kandidaten moeten reageren;
  7. Basissalaris: het salaris voor de functie. Hier kun je een minimaal en maximaal bedrag invullen. Vul je dit niet in? Dan toont Google zelf een bedrag op basis van vergelijkbare vacatures;
  8. Dienstverband: gaat het om een fulltime of parttime functie of juist een stage?;
  9. Interne referentie: je eigen referentie voor de vacature, bijvoorbeeld een vacaturenummer;
  10. Woonplaats kandidaat: dit veld is speciaal en alleen bedoeld voor vacatures waarbij kandidaten volledig op afstand werken. Dit kan dus in veel gevallen leeg gelaten worden;
  11. Type locatie: dit veld is speciaal en alleen bedoeld voor vacatures waarbij kandidaten volledig op afstand werken en kan dus in veel gevallen leeg gelaten worden.

Op dit moment zijn de 6 rood gemarkeerde velden verplicht en overige 5 wenselijk. Wil je dat jouw vacatures zo goed mogelijk scoren, adviseren we om alle 11 de onderdelen van de structured data indien mogelijk op een vacaturepagina te vermelden. Het is bovendien belangrijk dat de informatie die je in je vacaturetekst omschrijft overeenkomt met de informatie die je in de code (structured data) meegeeft.

Google for Jobs

Dit is hoe de structured data eruit ziet in de code van je website.

Bovendien is het belangrijk om ook inhoudelijk naar je vacatures te kijken. Zo moet je dus kiezen voor een pakkende, maar duidelijke titel en zorgen dat je met je introductie meteen de aandacht van de kandidaat weet te trekken. Google for Jobs laat namelijk de eerste 5-25 regels van een vacature zien. Als een kandidaat daarna jouw vacature aanklikt, is het belangrijk dat je de aandacht vasthoud. Let er ook op dat de SEO van de pagina verder goed is ingericht, bijvoorbeeld door de juiste zoekwoorden en synoniemen in de tekst te verwerken.

Door onze ruime ervaring met het ontwikkelen van vacaturewebsites hebben wij al een flink aantal websites Google for Jobs ready gemaakt. We denken met je mee over de mogelijkheden om de 11 onderdelen van de ‘structured data’ toe te passen op jouw vacatures. Wij bieden deze oplossing voor een vaste prijs van €295,- excl. BTW per website.

Kunnen wij jou helpen met het integreren van de structured data voor Google for Jobs? Neem gerust contact met ons op, dan helpen we jouw vacatures naar Google for Jobs! Wil je ook geen nieuws meer missen over Google for Jobs of andere belangrijke en leuke trends? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn. Zo blijf je altijd op de hoogte!

Mede-eigenaar

Sven is naast mede-eigenaar van Secure Design ook de klantenman. Hij hoort graag welke uitdagingen je voor hem hebt en weet altijd een oplossing. Verder zorgt hij ervoor dat alles op kantoor op rolletjes loopt en dat alle afgeronde projecten resulteren in blije klanten.