Website
1200×400-Google-for-Jobs-met-logo-grijs

Maak jouw website klaar voor Google for Jobs

  • 12-11-19
  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Eindelijk live: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe werkt het precies en wat moet je doen om uiteindelijk vacatures in Google for Jobs te kunnen tonen? Dat leggen we graag uit én we geven je een tipje van de sluier over onze oplossing.

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is een nieuwe manier voor jobboards, uitzendbureaus en bedrijven om vacatures in de zoekmachine te ‘plaatsen’. Waar zij voorheen streden om de hoogste plaats in de zoekresultaten door middel van SEO of advertenties met Google Ads, gaat Google binnenkort microdata inzetten om vacatures van allerlei bronnen op één plaats te zetten. Google for Jobs komt namelijk bovenaan de zoekresultaten van Google te staan.

570×400-Google-for-Jobs-met-logo-grijs

Dit is de weergave van vacatures in de zoekresultaten.

Hoe werkt Google for Jobs?

Als je zoekt naar “front-end developer vacature”, krijg je meteen bovenin de zoekresultaten Google for Jobs te zien. Het is een venster waarin gefilterde vacatures worden getoond die voldoen aan de vereisten. Mede door het tonen van een logo, komt jouw bedrijf top of mind van de kandidaten en worden jouw naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroot. Bovendien kunnen kandidaten met diverse filters gaan zoeken en wanneer ze een passende vacature hebben gevonden, meteen naar de bron gaan om te solliciteren.

De vacatures die worden weergegeven, haalt Google van gecrawlde websitelocaties. Dat kan een vacaturebank zijn, zoals Monsterboard, maar ook vanuit uitzendbureaus en bedrijven worden vacatures ingeladen. Google speurt het web af op zoek naar pagina’s met zogeheten ‘structured data’, deze data bevat alle informatie voor Google om de vacature te indexeren. Structured data moet op jouw vacaturepagina’s door je webbouwer worden ingebouwd, zodat Google deze gegevens beter kan begrijpen. Wanneer een kandidaat in Google op de vacature klikt, krijgt hij direct verschillende geïndexeerde websites te zien waar hij kan solliciteren, zoals jouw website. Als jouw vacature ook op een vacaturebank staat, dan zal deze waarschijnlijk ook als bron erbij staan.

Kan ik Google for Jobs zelf inbouwen in mijn website?

Ja dat kan. Echter, je zult de code van de alle vacaturepagina’s van je website aan moeten passen om alle benodigde 11 onderdelen van de structured data aan Google aan te kunnen bieden. Een flinke klus. Als je dit nog nooit hebt gedaan, bestaat het risico dat niet alle benodigde informatie door Google wordt opgenomen en dat de vacature daardoor minder goed scoort in Google for Jobs. Ons advies is om de webbouwer dit te laten verzorgen.

Hulp nodig?

Kunnen we jou helpen bij het inrichten van de vacatures voor Google for Jobs? Wij hebben een oplossing klaarliggen om jouw website Google for Jobs ready te maken!

Wat wil Google for Jobs weten over mijn vacatures?

Google wil een heleboel informatie over een vacature weten, zowel op technisch als inhoudelijk gebied om deze te kunnen tonen in het Google for Jobs venster. Hoe uitgebreider de informatie is, des te beter de vacature scoort in Google for Jobs. Door middel van de structured data, wil Google de volgende 11 onderdelen kunnen uitlezen om meer over de inhoud van je vacaturetekst te weten te komen:

  1. Publicatiedatum: dit is de publicatiedatum van de vacature;
  2. Omschrijving: een volledige beschrijving van de vacature, de zogenoemde vacaturetekst. Denk naast de werkzaamheden en functie-eisen ook aan wat jij een kandidaat kunt bieden;
  3. Werkgever: de bedrijfsnaam van de werkgever;
  4. Locatie: hier vul je de locatie van de werkgever in. Hoe specifieker de locatie is, bijvoorbeeld door het volledige adres in te vullen, hoe beter jouw vacature gerankt kan worden;
  5. Functienaam: dit is de concrete titel van de functie. Dus vul geen titels in als ‘SEO-goeroe’ of ‘marketing-ninja’, maar maak de functietitel specifiek en duidelijk;
  6. Einddatum: hier vul je de sluitingsdatum in waarvóór kandidaten moeten reageren;
  7. Basissalaris: het salaris voor de functie. Hier kun je een minimaal en maximaal bedrag invullen. Vul je dit niet in? Dan toont Google zelf een bedrag op basis van vergelijkbare vacatures;
  8. Dienstverband: gaat het om een fulltime of parttime functie of juist een stage?;
  9. Interne referentie: je eigen referentie voor de vacature, bijvoorbeeld een vacaturenummer;
  10. Woonplaats kandidaat: dit veld is speciaal en alleen bedoeld voor vacatures waarbij kandidaten volledig op afstand werken. Dit kan dus in veel gevallen leeg gelaten worden;
  11. Type locatie: dit veld is speciaal en alleen bedoeld voor vacatures waarbij kandidaten volledig op afstand werken en kan dus in veel gevallen leeg gelaten worden.

Op dit moment zijn de 6 rood gemarkeerde velden verplicht en overige 5 wenselijk. Wil je dat jouw vacatures zo goed mogelijk scoren, adviseren we om alle 11 de onderdelen van de structured data indien mogelijk op een vacaturepagina te vermelden. Het is bovendien belangrijk dat de informatie die je in je vacaturetekst omschrijft overeenkomt met de informatie die je in de code (structured data) meegeeft.

740px-Google-for-Jobs-Structured-Data

Dit is hoe de structured data eruit ziet in de code van je website.

Bovendien is het belangrijk om ook inhoudelijk naar je vacatures te kijken. Zo moet je dus kiezen voor een pakkende, maar duidelijke titel en zorgen dat je met je introductie meteen de aandacht van de kandidaat weet te trekken. Google for Jobs laat namelijk de eerste 5-25 regels van een vacature zien. Als een kandidaat daarna jouw vacature aanklikt, is het belangrijk dat je de aandacht vasthoud. Let er ook op dat de SEO van de pagina verder goed is ingericht, bijvoorbeeld door de juiste zoekwoorden en synoniemen in de tekst te verwerken.

Laat een webbouwer Google for Jobs inbouwen

Door onze ruime ervaring met het ontwikkelen van vacaturewebsites hebben wij al een flink aantal websites Google for Jobs ready gemaakt. We denken met je mee over de mogelijkheden om de 11 onderdelen van de ‘structured data’ toe te passen op jouw vacatures. Wij bieden deze oplossing voor een vaste prijs van €295,- excl. BTW per website.

Kunnen wij jou helpen met het integreren van de structured data voor Google for Jobs? Neem gerust contact met ons op, dan helpen we jouw vacatures naar Google for Jobs! Wil je ook geen nieuws meer missen over Google for Jobs of andere belangrijke en leuke trends? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn. Zo blijf je altijd op de hoogte!

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing, Website
uitgelicht

10 Webdesign trends voor 2025

  • Tijs Ruigrok
  • 8minuten

Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags

  • Duncan Charité
  • 5minuten

De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. W…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Website verbeteren met brainstorm technieken

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Hoe maak je een unieke website? Hoe verzin je nieuwe content of werk je corporate branding uit? Om t…

Verder lezen
Website
Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

  • Twan Nieborg
  • 4minuten

Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je…

Verder lezen
Website
uitgelicht-test

10 Webdesign trends voor 2024

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Bij Secure Design Webdevelopment hebben wij het afgelopen jaar weer doeltreffende websites mogen ont…

Verder lezen
Website
UItgelicht-700×530

De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen

  • Gino Schreve
  • 4minuten

“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat zo’n FAQ niet all…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-blog

Page Speed: wat zijn de voordelen van een snelle webpagina?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een snel ladende webpagina is een fijne ervaring voor iedere bezoeker. Maar naast gemak heeft het oo…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Leer alles over verschillende cookies

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

“Gaat u akkoord met de cookies”? Deze vraag is je vast wel eens opgevallen bij andere bedrijven. Maa…

Verder lezen
Website
Uitgelichte

7 webtrends van 2021

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken kome…

Verder lezen
Website
uitgelicht

Pas de afbeelding bij je link aan met Yoast SEO

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Verschijnt er een verkeerde afbeelding als jij een link deelt op je social media kanalen en weet je…

Verder lezen
Website
auiteglicht

Koppeling tussen jobboards en Carerix

  • Robin van Aalst
  • 2minuten

Kost het jou ook veel tijd om vacatures te verspreiden op jobboards of loopt dit geregeld verkeerd?…

Verder lezen
Website
Whatsapp For Business Blog

WhatsApp for Business, zet jij het al in?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

WhatsApp heeft sinds kort een nieuwe versie van de app gelanceerd speciaal voor bedrijven. WhatsApp…

Verder lezen
Website
570 x 400

Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stapp…

Verder lezen
Website
SECURE~2

Voorkom spam door je website met Google reCAPTCHA te beveiligen

  • Twan Nieborg
  • 5minuten

Je kent het vast wel, wéér spam in je e-mail. Irritant! Maar wist je dat dit kan komen door de formu…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Featured-Snippets-uitgelicht

Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op he…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-Leestip

Do’s & don’ts van pop-ups op je website

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Webdesign-Trends-2020-uitgelicht

10+ webdesign trends voor 2020

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

Niet alleen de digitale wereld verandert elke dag, grafisch design verandert net zo snel mee. Daarom…

Verder lezen
Website
570×400-Google-Mijn-Bedrijf

5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook v…

Verder lezen
Website
Google-Maps-Robin-uitgelicht

De mogelijkheden van Google Maps op je website

  • Robin van Aalst
  • 4minuten

Wil jij graag een Google Maps kaart op je website tonen? Bijvoorbeeld om te laten zien waar je bedri…

Verder lezen
Website
Animatievideo-uitgelicht

Stappenplan voor het maken van een goede animatievideo

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Wij presenteren met trots: onze interactieve animatievideo! Maandenlang hebben we met bloed, zweet e…

Verder lezen
Website
Video-op-website-uitgelicht

Do’s en don’ts van video op je website

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat mensen elke dag gemiddeld 67 minuten naar video’s kijken? Je kunt er dus haast niet meer…

Verder lezen
Website
WhatsApp-uitgelichte-afbeelding

Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp

  • Gino Schreve
  • 2minuten

Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst…

Verder lezen
Website
UITGELCIht

Trek de aandacht met animaties op je website

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van…

Verder lezen
Website
Groepsfoto-1920×700

Zo laat je online meer van jezelf zien

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

Meer van jezelf laten zien? Daar bedoelen we natuurlijk geen gekke selfies of van-top-tot-teenfoto’s…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs