Website
blogheader4

Page Speed: wat zijn de voordelen van een snelle webpagina?

  • 27-04-21
  • Duncan Charité
  • 4 minuten

Een snel ladende webpagina is een fijne ervaring voor iedere bezoeker. Maar naast gemak heeft het ook nog andere voordelen: Google indexeert je website beter en bezoekers maken langer gebruik van je website. Lees in dit blog alles over de betekenis en voordelen van een hoge page speed!

Page speed: wat houdt het in en wat zijn de voordelen?

Wat is page speed?

Letterlijk vertaald betekent page speed paginasnelheid. Het is de tijd die een webpagina nodig heeft om geladen te worden. Een pagina die snel laadt is natuurlijk erg fijn voor de bezoeker: hij/zij kan direct bij de content! Maar het is ook een belangrijk onderdeel van je SEO: page speed is namelijk een zwaarwegende factor in de score die Google jouw webpagina geeft. Daarnaast heeft het ook nog indirecte voordelen, zoals een lagere bounce rate en langere bezoekerssessies.

Snelheid

De voordelen van een hoge page speed vanuit het perspectief van de bezoeker

Een webpagina die snel laadt heeft grote invloed op de gebruikerssessie van jouw bezoeker. Ten eerste geeft het een goede eerste indruk: de content is (vrijwel) meteen zichtbaar. Een eerste indruk kan je maar één keer maken. Google toonde in 2017 aan dat bezoekers 16% minder positief zijn over een website als er een laadvertraging is van slechts één seconde.

Een hoge page speed heeft ook invloed op de duur en de intensiteit van de gebruikerssessie. De bounce rate is lager, en bezoekers blijven gemiddeld langer op een website die snel laadt.

Daarnaast komt een snel ladende pagina betrouwbaar over in de ogen van de bezoeker. Hierdoor zijn ze eerder geneigd tot acties, zoals zich inschrijven voor een nieuwsbrief of het delen van informatie.

Ook zullen bezoekers gemiddeld eerder overgaan tot de aankoop van producten op een website die snel laadt. Dit is een combinatie van de voorgenoemde factoren: een snel ladende pagina is prettig, oogt betrouwbaar en de bezoeker blijft er langer op hangen.

Browsing-visitor

Hoe Google je website indexeert op basis van page speed

Google geeft je pagina een score op basis van een heleboel factoren. Hoe hoger die score is, hoe hoger je komt te staan bij een relevante zoekopdracht.

Page speed is hierbij een zwaarwegende directe factor. Dit houdt in dat een snelle laadtijd er direct voor zorgt dat de pagina een hogere score toebedeeld krijgt.

Daarnaast kost het Google meer tijd om traag ladende pagina’s te crawlen. Crawlen is het doorzoeken van het internet naar nieuwe of geüpdatete pagina’s. Het zal daarom langer duren voordat nieuwe, zware pagina’s geïndexeerd worden door de zoekmachine.

Als indirecte factor heeft het echter ook veel invloed. Zoals eerder gezegd zorgt een hoge page speed ook voor een lagere bounce rate en een langere bezoekersduur. Dit zijn ook factoren waarop Google indexeert, en geeft dus een positieve boost aan je vindbaarheid.

Ranking-factors

Methodes om page speed te verbeteren

Een korte laadtijd is dus een goede zaak. Maar hoe zorg je er nou voor dat je pagina snel laadt? Hiervoor zijn er verschillende methodes.

Belangrijk is dat niet alle methodes werken op alle websites! Iedere website is uniek, waardoor sommige oplossingen beter werken dan andere oplossing. Ook kunnen sommige methoden in conflict staan met functionaliteiten van de website. Daarom is het verstandig om te kijken naar wat wel en niet mogelijk is om de page speed te verhogen.

Enkele voorbeelden van veel gebruikte methoden zijn:

  • Caching
    Deze techniek slaat een tijdelijke variant van de website aan de server kant op zodat de webpagina’s niet meer bij elk bezoek opnieuw gegenereerd hoeft te worden. Deze techniek zorgt voor een verbetering van de laadsnelheid.
  • Image optimization
    Het optimaliseren van afbeeldingen waardoor deze minder groot worden. Hierdoor wordt het aantal Mb’s dat over de lijn gaat om een pagina te laden verlaagd. Dit kan onder andere door afbeeldingen de juiste afmetingen en bestandsextensie (bijvoorbeeld WebP) te geven.
  • Lazy load
    Het alleen inladen van onderdelen van de pagina die in beeld zijn. Door content pas te laden wanneer de gebruiker er naartoe scrolt in plaats van meteen de hele pagina te laden zorgt voor een afname van het aantal Mb’s dat geladen moet worden om een website te bekijken.
  • Minifying van CSS en JS bestanden
    Het samenvoegen van bepaalde bestanden zodat er minder losse bestanden opgehaald hoeven te worden. Overbodige tekens, symbolen en meer worden uit de code gehaald. Opvolgend worden bestanden samengevoegd wat laadtijd verminderd.
  • Code van derden beperken
    Het inladen van marketing scripts en pixels zorgt ervoor dat de website aanzienlijk vertraagd. Google is hier zeer streng in met als gevolg een aanzienlijk verlies van Pagespeed punten. Bedenk daarom goed of al deze scripts nodig zijn en schakel onnodige scripts uit.
Securedesignv2

Advies om jouw page speed te verhogen?

Iedere website is anders, waardoor er niet één eenvoudige oplossing is om je page speed te verhogen. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn om jouw website sneller te laten laden? Neem dan contact met ons op of schrijf je in voor onze nieuwsbrief voor het laatste nieuws op het gebied van webdevelopment!

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Website verbeteren met brainstorm technieken

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Hoe maak je een unieke website? Hoe verzin je nieuwe content of werk je corporate branding uit? Om t…

Verder lezen
Website
Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

  • Twan Nieborg
  • 4minuten

Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je…

Verder lezen
Website
uitgelicht-test

10 Webdesign trends voor 2024

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Bij Secure Design Webdevelopment hebben wij het afgelopen jaar weer doeltreffende websites mogen ont…

Verder lezen
Website
UItgelicht-700×530

De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen

  • Gino Schreve
  • 4minuten

“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat zo’n FAQ niet all…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Leer alles over verschillende cookies

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

“Gaat u akkoord met de cookies”? Deze vraag is je vast wel eens opgevallen bij andere bedrijven. Maa…

Verder lezen
Website
Uitgelichte

7 webtrends van 2021

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken kome…

Verder lezen
Website
uitgelicht

Pas de afbeelding bij je link aan met Yoast SEO

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Verschijnt er een verkeerde afbeelding als jij een link deelt op je social media kanalen en weet je…

Verder lezen
Website
auiteglicht

Koppeling tussen jobboards en Carerix

  • Robin van Aalst
  • 2minuten

Kost het jou ook veel tijd om vacatures te verspreiden op jobboards of loopt dit geregeld verkeerd?…

Verder lezen
Website
Whatsapp For Business Blog

WhatsApp for Business, zet jij het al in?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

WhatsApp heeft sinds kort een nieuwe versie van de app gelanceerd speciaal voor bedrijven. WhatsApp…

Verder lezen
Website
570 x 400

Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stapp…

Verder lezen
Website
SECURE~2

Voorkom spam door je website met Google reCAPTCHA te beveiligen

  • Twan Nieborg
  • 5minuten

Je kent het vast wel, wéér spam in je e-mail. Irritant! Maar wist je dat dit kan komen door de formu…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Featured-Snippets-uitgelicht

Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op he…

Verder lezen
Website
570×400-Google-for-Jobs-met-logo-grijs

Maak jouw website klaar voor Google for Jobs

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Eindelijk live: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-Leestip

Do’s & don’ts van pop-ups op je website

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Webdesign-Trends-2020-uitgelicht

10+ webdesign trends voor 2020

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

Niet alleen de digitale wereld verandert elke dag, grafisch design verandert net zo snel mee. Daarom…

Verder lezen
Website
570×400-Google-Mijn-Bedrijf

5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook v…

Verder lezen
Website
Google-Maps-Robin-uitgelicht

De mogelijkheden van Google Maps op je website

  • Robin van Aalst
  • 4minuten

Wil jij graag een Google Maps kaart op je website tonen? Bijvoorbeeld om te laten zien waar je bedri…

Verder lezen
Website
Animatievideo-uitgelicht

Stappenplan voor het maken van een goede animatievideo

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Wij presenteren met trots: onze interactieve animatievideo! Maandenlang hebben we met bloed, zweet e…

Verder lezen
Website
Video-op-website-uitgelicht

Do’s en don’ts van video op je website

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat mensen elke dag gemiddeld 67 minuten naar video’s kijken? Je kunt er dus haast niet meer…

Verder lezen
Website
WhatsApp-uitgelichte-afbeelding

Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp

  • Gino Schreve
  • 2minuten

Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst…

Verder lezen
Website
UITGELCIht

Trek de aandacht met animaties op je website

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van…

Verder lezen
Website
Groepsfoto-1920×700

Zo laat je online meer van jezelf zien

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

Meer van jezelf laten zien? Daar bedoelen we natuurlijk geen gekke selfies of van-top-tot-teenfoto’s…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Duncan Charité

    Duncan Charité

    Front-end developer & Support