Marketing

7 webtrends van 2021

08-11-20
Sven Versluijs
7 minuten

2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken komend jaar hun opwachting? Welke bestaande online trends zullen volgens jaar nog duidelijker zichtbaar worden? Concepten zoals Dark Mode, Artificial Intelligence en het Internet of Things zullen in 2021 nóg meer hun stempel drukken op de wereld dan nu. Lees verder om te zien wat dé online trends van 2021 zijn.

2021 zal vooral een jaar zijn waarin bestaande trends echt volwassen beginnen te worden en hun stempel zullen gaan drukken op de digitale wereld. Dit zijn de zeven webtrends van 2021:

1. Dark Mode
2. Data-Driven Design
3. Artificial Intelligence
4. Internet of Things
5. Interactieve Content
6. Online Reviews
7. Asymmetrische Layouts

Dark Mode is een visuele weergave van een webpagina dat gebruik maakt van lichte tekst tegen een donkere achtergrond in plaats van de voorheen meest gebruikte weergave van donkere tekst tegen een lichte achtergrond. Sinds 2018 is het steeds vaker mogelijk om een website, applicatie of heel besturingssysteem in Dark Mode te zetten.

De voordelen van Dark Mode zijn onder andere:

  • Besparing van energie doordat het beeldscherm minder licht hoeft te produceren
  • Een fijner gevoel van lezen in een donkere omgeving
  • Een vermindering van de lichtinval in de ogen waardoor je ‘s avonds sneller en beter kunt slapen.

Steeds meer bedrijven introduceren een Dark Mode voor hun pagina’s en diensten. YouTube voegde dit in 2018 toe, iOS in 2019, en Facebook en Whatsapp deden dit in 2020. Door de constante vraag naar Dark Mode door gebruikers ziet het er naar uit dat meer en meer bedrijven Dark Mode zullen introduceren in hun diensten. Onlangs heeft Dr. Monkey Shot er ook voor gekozen om een website in Dark Mode bij ons te laten ontwikkelen.

Design wordt vooral als kunst gezien, en minder als een wetenschap. Goed design en data kunnen beter als team worden gezien dan als concurrenten.

Vaak ontwerpt een designer vanuit zijn eigen perspectief. Maar uiteindelijk is hij niet de gebruiker. Door verzamelde gebruikersdata toe te passen is het mogelijk om een website of applicatie te ontwikkelen vanuit het perspectief van de gebruiker zelf, om zo een optimale gebruikservaring te leveren.

Door middel van programma’s zoals Google Analytics is het mogelijk om vele vormen van data te verzamelen. Blijft de gebruiker lang op de pagina? Verlaat de gebruiker de pagina juist heel snel? Waar blijft hij het langst hangen met zijn muis? Op welke knoppen wordt wel gedrukt en op welke niet? Met deze informatie is het mogelijk knelpunten op pagina’s op te lossen en je website nóg gebruiksvriendelijker te maken dan voorheen.

Gino Schreve heeft in zijn blog over A/B-testen een goed voorbeeld gegeven van data-driven design. Met deze test krijgt de helft van de bezoekers het originele design te zien, en de andere helft een aangepaste versie. Hiermee kan gekeken worden welk design het beste past bij jouw website.

Doordat het steeds beter mogelijk is relevante data te verzamelen over het internetgebruik van je bezoekers, zal het in de toekomst belangrijker zijn om je website vorm te geven aan de artistieke hand van je designer én aan de hand van harde data.

Hoewel ‘’echte’’ Artificial Intelligence nog niet bereikt is, kunnen steeds meer zaken geautomatiseerd worden door bots. Een van de meest zichtbare voorbeelden hiervan zijn de zelfrijdende Tesla-auto’s die overal in Nederland rondrijden. Ook online wordt er steeds meer gebruik gemaakt van bots die mensenwerk gedeeltelijk of zelfs helemaal overnemen.

De kans is groot dat jij ooit een nieuwsartikel hebt gelezen dat is geschreven door een bot. Bloomberg gebruikt hun programma Cyborg om jaarverslagen automatisch om te zetten in nieuwsartikelen. Hetzelfde geldt voor andere grote nieuwswebsites, die met eigen programma’s of die van derden automatisch artikelen genereren over jaarverslagen, sportwedstrijden en weerberichten.

Ook hebben vele websites tegenwoordig chatbots die klanten automatisch kunnen helpen met hun vragen. De bots herkennen keywords in de gestelde vraag en kunnen daarop een automatisch gegenereerd antwoord geven. Tele2 maakt hier al een tijdje gebruik van in zijn app. Dit soort chatbots zijn een handige ondersteuning voor je klantenservice team.

Verder zorgen bots er in een fractie van een seconde voor dat jij de meest relevante advertentie te zien krijgt voor je YouTube filmpje. Door een complex systeem van automatische digitale veilingen bepaald YouTube welke advertenties de grootste kans hebben om op geklikt te worden, en welke adverteerder bereidt is het meeste hiervoor te betalen.

De handelingen die deze bots uitvoeren zorgen ervoor dat er steeds minder mankracht nodig is om online diensten te kunnen leveren. Bots worden steeds intelligenter, en zullen daardoor steeds meer taken kunnen uitvoeren. Bedrijven zoals Locus People werven IT-specialisten die onder andere met AI aan de slag gaan.

De thermostaat gaat aan als je in de auto naar huis stapt. De lichten dimmen en de gordijnen sluiten als je Smart Home set merkt dat de zon onder gaat. Je inkoopsysteem bestelt automatisch nieuwe producten bij de leverancier als het merkt dat de voorraad bijna op is. Steeds meer apparaten zijn met elkaar verbonden. Ze voeren zelfstandig taken uit die vroeger handmatig moesten gebeuren. Hierdoor zijn er meer mogelijkheden dan ooit tevoren zonder dat daar ook maar een moment fysiek contact voor nodig is.

Internet of Things is een concept dat steeds meer apparaten met een computer zijn uitgerust die kunnen communiceren met de buitenwereld. Hierdoor kunnen de apparaten eigenhandig data verzamelen en handelingen automatisch uitvoeren. Deze definitie lijkt erg veel op Artificial Intelligence. Het verschil is dat ArtificiaI Intelligence probeert één apparaat zo intelligent mogelijk te maken, en dat Internet of Things probeert zoveel mogelijk apparaten aan te sluiten op het internet. De twee kunnen elkaar versterken, maar zijn niet hetzelfde.

Een bekende online dienst die deel uitmaakt van het Internet of Things is Thuisbezorgd. De bestelling wordt gedaan via de telefoon op de bank, en het komt binnen bij de printer van de eetzaak om de hoek. Als de bestelling wordt verzonden is het mogelijk om via een tracker te zien waar de scooter zich op dat moment begeeft. Betaling gaat via een mobiel pinapparaat. Al deze apparaten zijn met elkaar verbonden om zo het proces zo snel en gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Steeds meer websites maken hier gebruik van om innovatieve diensten aan te bieden.

Ook als jouw bedrijf weinig online zaken doet, heeft het Internet of Things nuttige toepassingen. Zo kunnen productielijnen bijvoorbeeld geoptimaliseerd worden door iedere lijn data te laten verzenden over productie, storingen, stilvallen en meer. Met deze data kan gekeken worden waar de knelpunten in de lijn zitten en kan daar extra aandacht aan besteed worden.

SPARK makers zone biedt vele diensten aan beginnende bedrijven, waaronder meet-ups over de voordelen van IoT voor een bedrijf.

Mensen willen niet alleen kijken of luisteren, maar vooral zelf meedoen. In vrijwel iedere social media feed kom je na een paar keer scrollen een quiz of poll tegen. Er zijn talloze manieren om interactieve content in te zetten.

Interactieve content heeft verschillende voordelen. Het houdt de aandacht van de bezoeker vast en biedt een leuk inzicht in de meningen van de bezoekers. Positief voor zowel de bezoeker als de beheerder! De mogelijkheden zijn eindeloos. Enkele voorbeelden zijn onder andere:

Interactieve huisbezoeken die klanten de mogelijkheid geven om een bezoekje te brengen aan je bedrijf vanaf huis. De bezoeker kan zelf met behulp van toetsenbord en muis navigeren naar de plekken waar hij heen wilt. Vooral met VR-technologie is het mogelijk om nóg meer het gevoel na te bootsen dat men daadwerkelijk op locatie is.

Navigeerbare infographics kunnen je bezoekers informeren over zaken die hen specifiek interesseren. Denk aan een kaart waar per gemeente het gemiddelde inkomen kan worden getoond of een grafiek waar het aantal doelpunten van gewenste voetbalclubs kan worden vergeleken.

Keuzehulp menu’s kunnen de klanten overzichtelijk helpen de juiste keuze te maken. Zo gebruikt Ecooter een interactief menu waarmee hun elektrische scooter in verschillende kleuren kan worden weergegeven.

In dit blog van Gino Schreve wordt uitgebreid gesproken over tips om meer (positieve) reviews te verkrijgen. In een tijd waarin interactie steeds belangrijker wordt dan alleen zenden, zijn reviews van klanten uitermate belangrijk.

Reviews geven iets tastbaars aan een ontastbaar product zoals een dienst; het geeft een mens een stukje extra zekerheid. Je kan over je eigen bedrijf natuurlijk zeggen dat je de beste in de branche bent, maar dit komt natuurlijk over als: ‘’Wij van Wc eend adviseren: Wc eend!’’ De klanten daarentegen zijn onafhankelijk. Positieve reviews kunnen de betrouwbaar geven om nieuwe klanten over de streep te trekken.

Een goede manier of goede reviews te krijgen is om tevreden klanten te vragen of ze er een willen achterlaten. Niet alle tevreden klanten doen dit uit zichzelf, dus het is verstandig om dit na een paar dagen te vragen aan ze.

Verder is het belangrijk om het proces simpel te maken. Hiermee voorkom je dat mensen halverwege het proces afhaken.

Natuurlijk is het dan wel belangrijk dat de reviews positief zijn; negatieve reviews schaden juist het imago van het bedrijf. Positieve reviews prominent op je website tonen laat aan je bezoekers zijn dat jij een bedrijf bent die je kan vertrouwen.

  • Mony de Roos

    Senior Marketing & Communications Manager
    - BringWay

    Al in diverse projecten met Secure Design samengewerkt. Professioneel, snel, goede communicatie, fijne support en goed kennisniveau. Erg tevreden met het bureau. Ik kan dit bureau aan iedereen aanraden.

  • WF Exclusive Boattrips

    Eigenaar
    - WF Exclusive Boattrips

    Secure Design is een goede en informele webbouwer. Ze werken snel, zijn skilled met WordPress en een hebben een prettige crew. Snelle reactie op vragen en het team denkt mee in innovatieve oplossingen. Onze website is geheel naar wens en samen met het team van Secure Design blijven we deze optimaliseren. Ook met het maken van onze merchandising heeft Secure Design ons goed geholpen.
    Secure Design is een prettig en professioneel bedrijf. Het resultaat mag er zijn!

  • Dario Martina

    Eigenaar
    - Dedito Boots

    Via een relatie van ons zijn wij bij Secure design terecht gekomen. Zij waren al tevreden en ik kan alleen maar zeggen dat wij enorm blij zijn om met Secure design in zee te zijn gegaan. de professionaliteit, de accuratesse, de stiptheid en enthousiasme waarmee zij hun werk uitvoeren is geweldig. Ook hun gevoel van creativiteit is super. Voor mij de allereerste keer dat ik met een IT bedrijf te maken heb gehad die op tijd, afgesproken kwaliteit en betrokkenheid toont. Perfect en wij kunnen hun niet genoeg aanbevelen.

  • Dalia Shaieyouta

    Communicatie & PR
    - ElectronicPartner

    Secure Design heeft bijgedragen aan het succes van onze eerste digitale beurs. Ze denken mee, zijn goed bereikbaar en reageren snel op vragen en verzoeken. Een fijne en vriendelijke partij om mee te werken!

  • Noortje Teuwen

    Marketing
    - Uni International

    Secure Design levert maatwerk met een goede kwaliteit. Door het goede resultaat van de eerste website, zijn we direct overtuigt geraakt en hebben wij ervoor gekozen om meerdere websites van ons onder te brengen bij Secure Design. Ze luisteren goed naar de wensen van de klant en weten deze op de juiste manier te vertalen naar een website. Ze hebben de juiste kennis en zal ze dus zeker aanraden!

  • Marvin Croon

    Senior marketeer
    - Building Heroes

    Dank voor jullie support afgelopen jaren!

     

  • Menno Schreve

    Eigenaar
    - Stucservice

    Positieve ervaring. Jong en dynamisch bedrijf. Hebben een prachtige website voor ons stukadoorsbedrijf gemaakt. Zeker een aanrader. Aantal opvallende punten zijn: goede communicatie, directe terugkoppeling en meedenkend. Ga zo door!

  • Hanne Oostvogels

    Marketing & Communicatie
    - Ufinity

    Wij geven 5 -en aan SecureDesign. Waarom? Eén voor de glasheldere communicatie & kennisdeling van start tot finish. Eén voor de feilloze koppeling met ons CRM-systeem Carerix. Eén voor de kennis van de huidige recruitmentmarkt en hoe je je website daarop kan afstemmen. Eén voor creativiteit & designskills. En last but not least… Eén voor een nauwgezette opvolging & nazorg, ook na de live-gang. Thanks aan alle collega’s van Secure Design voor de efficiënte & constructieve samenwerking!

  • Jaimie Pattipeilohy

    Communication Advisor
    - Kedin

    De samenwerking met Secure Design is in dit eerste project goed verlopen. Mijn contact met de jongens verloopt altijd prettig en ze zijn uiterst professioneel in hun communicatie en samenwerking. Door snel te schakelen zijn we in staat geweest de Kedin website in record snelheid op te tuigen naar het mooie resultaat dat er nu staat. Ik kijk uit naar een prettige en langdurige samenwerking in de toekomst.

  • Gerald Sno

    Business Development
    - Connetix

    Secure Design is een goede en informele webbouwer. Ze werken snel, zijn skilled met WordPress en een prettige crew. Je kunt fijn met ze samenwerken, en ze denken ook mee over doorontwikkeling. Aanrader.

  • Rogier Duijndam

    Eigenaar
    - Ocean Recruitment

    Ocean Recruitment is bij Secure Design al vanaf de start klant. Inmiddels hebben wij samen meerdere trajecten doorlopen voor het bouwen van websites. Elke keer weer weten zij onze wensen te vertalen in een goede site, die werkt met de Carerix koppeling en voldoet aan de laatste techno eisen. Maar niet alleen tijdens de bouw ook de jaren daarna nemen ze altijd de telefoon op en blijven met je meedenken.

  • Lennaert Buik

    Eigenaar
    - Diff BV

    Vol tevredenheid over de samenwerking. Snelle reactie op vragen en het team denkt mee in innovatieve oplossingen. Onze website is geheel naar wens en samen met het team van Secure Design blijven we deze optimaliseren. Ook met het maken van onze merchandising heeft Secure Design ons goed geholpen.

  • Maarten de Ruiter

    Senior Consultant
    - WR Werving & Selectie

    Secure Design is een prettig bedrijf. We werken goed samen. We zijn content met alles wat Secure Design voor ons heeft gedaan.

  • Femke van Bemmelen

    Marketeer
    - Juuni

    We zochten en webbouwer die verstand heeft van Carerix en daarom vond ik Secure Design. Ze zijn in de beginfase heel gedetailleerd, willen echt exact weten wat je wilt. Wij moesten daar aan wennen, maar dat bleek uiteindelijk wel hun kracht te zijn. Bij onze vorige webbouwer werkte we met een goede designer die onze huisstijl maakte en ook betrokken was bij de bouw van de site. Nu moesten we zelf beslissingen nemen, waarbij er wel werd meegedacht. Uiteindelijk heeft de werkwijze van Secure Design ervoor gezorgd dat ze, toen alle details besproken waren, snel en goed het resultaat hebben neergezet. Hierbij was er gelukkig ook voldoende flexibiliteit om kleine aanpassingen te doen. De website is modulair opgebouwd en de pagina’s zijn eenvoudig samen te stellen/ aan te passen. Dat is een grote verbetering tov de oude situatie, waarbij er veel minder mogelijk was. Ik ben erg tevreden over de samenwerking en het resultaat. Bij vragen achteraf word je goed en snel geholpen door kundige mensen. Ik kan Secure Design van harte aanbevelen.

    Lees meer
  • Léon Ruigrok

    Directeur
    - GROSC

    De samenwerking met Secure Design was top! Wij hadden een sterk verouderde website die we niet meer konden beheren. Inmiddels is deze vervangen en tevens voorzien van een zeer professionele huisstijl, ook ontworpen door Secure Design!

  • Andy Schoemaker

    General Manager
    - Chain Technical Professionals

    Voor de ontwikkeling van onze nieuwe website en de koppeling met Carerix, hadden we slechts vier weken tijd. Secure Design heeft niet alleen snel en flexibel gehandeld, maar ook meegedacht en advies gegeven over hoe we Chain in de markt konden zetten. Zij weten goed wat onze boodschap is en hebben deze weten door te vertalen naar de website. We zijn hartstikke tevreden over de snelle samenwerking.

  • Reinier Cordemeyer

    External Affairs
    - Beroependagen

    Het was een groot project met voor beide partijen uitdagingen, maar we zijn ontzettend positief en tevreden met het resultaat. Secure Design wist goed onze wensen te vertalen naar een design en uiteindelijk ook naar de website. We hebben het als een hele goede en fijne samenwerking ervaren!

  • Jaimie Pattipeilohy

    Communication Advisor
    - DirectPay

    De samenwerking met Secure Design is in dit eerste project goed verlopen. Mijn contact met de jongens verloopt altijd prettig en ze zijn uiterst professioneel in hun communicatie en samenwerking. Door snel te schakelen zijn we in staat geweest de DirectPay website in record snelheid op te tuigen naar het mooie resultaat dat er nu staat.  Ik kijk uit naar een prettige en langdurige samenwerking in de toekomst.

  • Jonneke Fongers

    Eigenaar
    - Fongers & Fongers

    Secure Design kent onze markt en de software die wij gebruiken. Onze ideeën en de mogelijkheden die de software biedt zijn optimaal verwerkt in de nieuwe website. Ook het voorstel qua design was direct conform de verwachting. De lijnen naar Secure Design zijn kort, de medewerkers klantgericht en goed bereikbaar. Wij kijken met veel plezier terug op onze samenwerking!

  • Evie Ruardy

    Recruiter/Career Coach
    - Ruardy Recruitment

    Secure Design stelt in een samenwerking echt het klantbelang voorop. Bij veeleisende wensen, zijn zij altijd in staat om op een klantgerichte manier met deze wensen aan de slag te gaan. Mocht de wens niet haalbaar zijn, wordt dit vriendelijk gecommuniceerd en meegedacht over een uitstekend alternatief. Secure Design is goed in staat om mee te denken over wat je als organisatie wilt uitstralen en dit te vertalen naar een mooie website. Ze durven ook te zeggen wanneer ze denken dat het idee wat je als opdrachtgever hebt, niet aansluit op de doelgroep van je website. Verfrissend! Gedurende het hele traject word je perfect begeleid en heb je echt het gevoel dat je als klant koning(in) bent. Dat ze net een stapje harder lopen voor jou, echt hun best doen. Duidelijk, open en eerlijk advies. Met uiteindelijk een resultaat waar ik echt heel erg trots op ben en heeft gebracht dat mijn business nog beter is gaan lopen.

    Lees meer

Vroeger waren de meeste websites één lang rechthoekig blok aan tekst met hier en daar een foto  in het midden. Om dit cliché te doorbreken kan je een asymmetrische layout gebruiken. Met verschillende vormen, kleuren en structuren is het mogelijk om een unieke indruk achter te laten en duidelijk uit te lichten wat je wilt laten zien.

Hoewel deze trend de voorgaande jaren al voorzichtig op gang kwam, is het door drag-en-drop websitebouwers zoals WordPress steeds beter mogelijk om een creatief ontwerp te geven aan je website. Afbeeldingen en video’s worden prominenter getoond, waardoor die meer in de schijnwerper staan vergeleken met rijen tekst.

Niet alle ruimte hoeft echter opgevuld te worden bij een asymmetrisch design. Juist het gebruik van veel lege ruimte kan afbeeldingen en video’s eruit laten springen, of een elegante touch geven aan een website. Een voorbeeld van een asymmetrisch design is de website van onze klant Ufinity. Bij dit design verplaats het middelpunt steeds van links naar rechts, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van lege ruimtes.

Zou je jouw website ook in Dark Mode willen hebben of wil je het design van jouw website verbeteren? Wij helpen je graag! Met tien jaar ervaring in het ontwikkelen van websites ben je bij ons aan het juiste adres. Wil je op de hoogte blijven van andere trends en ontwikkelingen? Volg ons dan op LinkedIn en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Mede-eigenaar

Sven is als mede-eigenaar van Secure Design het aanspreekpunt voor klanten. Hij hoort graag welke uitdagingen je voor hem hebt en weet altijd een oplossing. Verder zorgt hij ervoor dat alles op kantoor op rolletjes loopt en dat alle afgeronde projecten resulteren in blije klanten.