Website
Header

Website verbeteren met brainstorm technieken

  • 14-06-24
  • Sven Versluijs
  • 8 minuten

Hoe maak je een unieke website? Hoe verzin je nieuwe content of werk je corporate branding uit? Om tot een gewenst resultaat te komen gebruiken wij dagelijks brainstorm technieken. Met brainstormen kom je tot bruikbare, uitgewerkte content ideeën.

Het mooie van deze technieken is dat je er ook zelf mee aan de slag kunt. Daarom bespreken we in dit blog vier effectieve brainstormtechnieken.

Laten we direct beginnen met de eerste brainstorm techniek: mindmapping:

Brainstormen met mindmapping

Mindmapping is een brainstorm techniek waarbij je je creatieve ideeën gestructureerd in kaart brengt rondom een centraal thema. Dit kan een idee zijn, een inzicht of een ander concept dat je nog verder moet uitdenken, zoals je online marketing strategie.

Het hoofdidee is het startpunt en van hieruit maak je verschillende vertakkingen naar gerelateerde ideeën. Zoals je in de afbeelding kunt zien, maken deze vertakkingen het visueel makkelijk om direct de verbinding te zien tussen de ideeën. Het is een eenvoudige manier om verschillende inzichten te verzamelen en het stimuleert om creatief te blijven denken.

minmap1

Foto: Brainstormtechniek Mindmapping

Hoe werkt een mindmap brainstorm?

  1. Kies je hoofdthema
    Begin met het opschrijven van je hoofdthema. Doe dat in het midden van een groot vel papier, op een whiteboard, of digitaal. Dit is het centrale concept dat je verder wilt uitwerken. Zet er een cirkel of een kader omheen. Dit is het ankerpunt van je mindmap en de basis voor de verdere ideeën die er nog bij komen.
  2. Vertakkingen maken
    Nu is het tijd om ideeën toe te voegen. Je kunt dit zien als titels van het hoofdthema. Zet elke titel op papier, omcirkel ze en trek dan van elke titel een lijn (de vertakking) naar het hoofdthema in het midden.
  3. Subthema’s toevoegen
    Kijk of je aan de titels ook subthema’s kunt toevoegen. Zo duik je verder in de details en verzamel je steeds meer relevante informatie over de titels. Zet deze subthema’s dicht bij de omcirkelde titel en verbind ze met een kort lijntje.
  4. Evalueer
    Nadat je alle ideeën hebt opgeschreven, neem je de tijd om ze te bespreken. Kijk of er verbanden tussen de thema’s zijn en of je thema’s kunt groeperen. Uiteindelijk beoordeel je welke ideeën het meest waardevol, relevant én uitvoerbaar zijn om bij te dragen aan je project of onderzoek.

De volgende brainstormtechniek die we hier bespreken heeft veel weg van een mindmap. We gaan verder met de brainstorm techniek bloemassociatie.

'' Schrijf alles op: wat voor jou minder relevant lijkt, kan de ander juist op nieuwe ideeën brengen ''

Brainstormen met bloemassociatie

Ook bij Bloemassociatie is een centraal thema het startpunt, dat je daarna visueel gaat koppelen met associaties aan het centrale thema. Zoals je in de afbeelding ziet, vormen de bladeren van de bloem de associaties op je hoofdthema.

Bloem1ennn2

Foto’s: Bloemassociatie, (1) Centrale thema met verschillende ideeën | (2) Uitgewerkt idee vanuit het blad van de bloem

Hoe werkt een brainstorm met bloemassociatie?

  1. Kies het centrale thema
    Noteer je centrale thema of uitdaging in het midden van het papier en teken er een rondje omheen. Dit vormt het hart van de bloem.
  2. Bladeren tekenen
    Voor elk belangrijk idee of associatie op je centrale thema teken je een blad aan het hart van de bloem. Herhaal dit tot er geen bladeren meer bij passen.
  3. Start met brainstormen
    Kies een blad van de bloem en zet op een ander vel papier alles waar je bij dat woord aan denkt. Uiteraard moet dit te maken hebben met de vraag of opdracht die je in het centrale thema wilt uitwerken.
  4. Evalueer
    Uiteraard analyseer je de relaties tussen de verschillende eigenschappen op de bladeren. Zoek naar manieren waarop deze elkaar kunnen versterken of kijk naar inzichten die kunnen leiden tot oplossingen voor jullie centrale uitdaging.

Tip: Stop een brainstormsessie niet te snel en bedenk veel woorden. Wat voor jou wat verder weg staat van het hoofdthema, kan de ander juist op nieuwe ideeën brengen!

Soms is het nodig om meer out of the box te denken. Een brainstormmethode die zich daar goed voor leent, is “Verleg je grenzen”.

'' Wat als álles kan? Dan laat je je creativiteit niet tegenhouden.''

Brainstorming met de methode “verleg je grenzen”

‘Verleg je grenzen’ is een brainstormtechniek die uitnodigt om buiten de bekende kaders te denken. Het doel is om heel veel ideeën te verzamelen door alle denkbare beperkingen opzij te zetten.

Stel je zelf de vraag:

  • Wat als je alle tijd hebt?
  • Wat als budget geen rol speelt?
  • Wat als je niet hoeft na te denken over technische haalbaarheid?

Als “alles kan”, dan laat je je niet tegenhouden. Daarom stimuleert deze methode om fantasierijk te denken. Het brengt je op ideeën waar je anders niet snel op zou komen.

verlegjegrenzen1

Foto: Brainstormtechniek Verleg je grenzen

Hoe werkt de brainstorm techniek “verleg je grenzen”?

  1. Stel het uitgangspunt vast
    Begin de brainstormsessie weer met het opschrijven van het centrale thema of de uitdaging waar je aan wilt werken. Zet dit in het midden van een groot vel papier of whiteboard.
  2. Maak vertakkingen aan
    Net als bij mindmapping, maak je vertakkingen aan. Gebruik als hoofdtitels van deze vertakkingen bijvoorbeeld de gebruikerseisen voor het concept dat je wilt uitwerken. Denk zonder beperkingen, want dat geeft je alle vrijheid voor nieuwe ideeën!
  3. Evalueer en groepeer
    Bespreek alle verzamelde ideeën en groepeer ze op haalbaarheid of thema. Kies de meest belovende ideeën uit om verder te verkennen of om in je project toe te passen.

De laatste brainstormtechniek die we je willen voorleggen is “quickstorm”.

Brainstorming met quickstorm

Quickstorm is een snelle brainstormtechniek die je helpt om snel nieuwe ideeën te bedenken door verschillende eigenschappen met elkaar te combineren. Je kiest twee belangrijke woorden, gerelateerd aan je project. Daarna koppel je hun specifieke kenmerken om frisse inzichten te krijgen. Deze methode is perfect om snel creatief te denken.

quickstorm1ennnn2

Foto’s: Quickstorm, (1) Gebruikerseisen in kolommen verbonden met lijnen | (2) Gegenereerde ideeën vanuit de kolommen

Hoe werken brainstormsessies met quickstorm?

  1. Maak kolommen
    Zet twee kolommen op een groot vel papier of op een whiteboard. Als titel boven de kolommen kies je bijvoorbeeld de belangrijkste gebruikerseisen voor je project.
  2. Noteer eigenschappen
    Zet onder elk kernwoord de tien belangrijkste eigenschappen die met de titel geassocieerd worden.
  3. Combineer de eigenschappen
    Verbind de eigenschappen door lijnen te trekken van de ene kolom naar de andere.
  4. Formuleer ideeën
    Analyseer de verbindingen die jullie hebben gemaakt. Formuleer deze op een apart blad als nieuwe ideeën. Bespreek deze om hun potentieel verder te bepalen.

Organiseer een brainstormsessie voor de beste content ideeën

Of je nu juist op zoek bent naar het (eind)doel, óf vooral in de verdere uitwerking vastloopt; je kunt deze brainstormtechnieken voor beide zaken gebruiken. Zo is het bijvoorbeeld ideaal voor het bedenken van nieuwe content óf voor het verbeteren van de bestaande content.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bedenken van frisse ideeën? Pak er een brainstorm techniek uit en ga vooral aan de slag. Liever samen met ons brainstormen? Graag, bel ons gerust! We denken graag met je mee bij het optimaliseren van je zakelijke website of het uitwerken van nieuwe ideeën voor je webshop.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Website
Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

  • Twan Nieborg
  • 4minuten

Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je…

Verder lezen
Website
uitgelicht-test

10 Webdesign trends voor 2024

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Bij Secure Design Webdevelopment hebben wij het afgelopen jaar weer doeltreffende websites mogen ont…

Verder lezen
Website
UItgelicht-700×530

De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen

  • Gino Schreve
  • 4minuten

“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat zo’n FAQ niet all…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-blog

Page Speed: wat zijn de voordelen van een snelle webpagina?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een snel ladende webpagina is een fijne ervaring voor iedere bezoeker. Maar naast gemak heeft het oo…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Leer alles over verschillende cookies

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

“Gaat u akkoord met de cookies”? Deze vraag is je vast wel eens opgevallen bij andere bedrijven. Maa…

Verder lezen
Website
Uitgelichte

7 webtrends van 2021

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken kome…

Verder lezen
Website
uitgelicht

Pas de afbeelding bij je link aan met Yoast SEO

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Verschijnt er een verkeerde afbeelding als jij een link deelt op je social media kanalen en weet je…

Verder lezen
Website
auiteglicht

Koppeling tussen jobboards en Carerix

  • Robin van Aalst
  • 2minuten

Kost het jou ook veel tijd om vacatures te verspreiden op jobboards of loopt dit geregeld verkeerd?…

Verder lezen
Website
Whatsapp For Business Blog

WhatsApp for Business, zet jij het al in?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

WhatsApp heeft sinds kort een nieuwe versie van de app gelanceerd speciaal voor bedrijven. WhatsApp…

Verder lezen
Website
570 x 400

Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stapp…

Verder lezen
Website
SECURE~2

Voorkom spam door je website met Google reCAPTCHA te beveiligen

  • Twan Nieborg
  • 5minuten

Je kent het vast wel, wéér spam in je e-mail. Irritant! Maar wist je dat dit kan komen door de formu…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Featured-Snippets-uitgelicht

Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op he…

Verder lezen
Website
570×400-Google-for-Jobs-met-logo-grijs

Maak jouw website klaar voor Google for Jobs

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Eindelijk live: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-Leestip

Do’s & don’ts van pop-ups op je website

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Webdesign-Trends-2020-uitgelicht

10+ webdesign trends voor 2020

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

Niet alleen de digitale wereld verandert elke dag, grafisch design verandert net zo snel mee. Daarom…

Verder lezen
Website
570×400-Google-Mijn-Bedrijf

5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook v…

Verder lezen
Website
Google-Maps-Robin-uitgelicht

De mogelijkheden van Google Maps op je website

  • Robin van Aalst
  • 4minuten

Wil jij graag een Google Maps kaart op je website tonen? Bijvoorbeeld om te laten zien waar je bedri…

Verder lezen
Website
Animatievideo-uitgelicht

Stappenplan voor het maken van een goede animatievideo

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Wij presenteren met trots: onze interactieve animatievideo! Maandenlang hebben we met bloed, zweet e…

Verder lezen
Website
Video-op-website-uitgelicht

Do’s en don’ts van video op je website

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat mensen elke dag gemiddeld 67 minuten naar video’s kijken? Je kunt er dus haast niet meer…

Verder lezen
Website
WhatsApp-uitgelichte-afbeelding

Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp

  • Gino Schreve
  • 2minuten

Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst…

Verder lezen
Website
UITGELCIht

Trek de aandacht met animaties op je website

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van…

Verder lezen
Website
Groepsfoto-1920×700

Zo laat je online meer van jezelf zien

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

Meer van jezelf laten zien? Daar bedoelen we natuurlijk geen gekke selfies of van-top-tot-teenfoto’s…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs