Website
headuur

Leer alles over verschillende cookies

  • 31-01-21
  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

“Gaat u akkoord met de cookies”? Deze vraag is je vast wel eens opgevallen bij andere bedrijven. Maar wat betekend dit nou eigenlijk? Met de nieuwe algemene privacywet zijn er nieuwe wetten bijgekomen waar je je als bedrijf aan moet houden wat betreft veiligheid en cookies. Wil je meer informatie over de verschillende soorten cookies en waar je ze voor kunt gebruiken? Lees verder en leer over de verschillende cookies en hun functionaliteiten.

Hoe werken cookies?

Een cookie is een stukje code dat direct kan worden ingeladen op de website of pas geactiveerd wordt nadat de websitebezoeker de cookies accepteert. Dit stukje code wordt, door de website, op de harde schijf van je computer gezet op het moment dat je de website opent. Deze cookies worden gebruikt om gedrag en gegevens op te slaan. Wat er precies wordt opgeslagen is afhankelijk van het soort cookie dat er wordt uitgeladen. Over de verschillende cookies vertellen we straks meer.

Cookies hebben een bepaalde looptijd. Dit is de tijd dat de cookie de gegevens onthoudt. Sommige cookies worden meteen verwijderd wanneer je de website sluit en andere kunnen de gegevens wel een jaar bewaren. De looptijd van een cookie wordt ingesteld door de webbouwer.

cookiefolder

Verschillende soorten cookies

Er zijn verschillende soorten cookies. Voor sommige cookies hoef je geen toestemming te vragen aan de websitebezoeker en voor andere wel. We onderscheiden drie soorten cookies, namelijk: functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies. Hieronder worden deze drie categorieën toegelicht.

1. Functionele cookies

De naam verklapt het al, functionele cookies zijn functioneel en essentieel voor de werkzaamheid van de website. Elke website maakt dan ook gebruik van deze functionele cookies. Dit soort cookies kunnen geen kwaad voor de websitebezoeker en daarom hoef je hier volgens de AVG ook geen toestemming voor te vragen. Voorbeelden van functionele cookies zijn:

  • De cookie die er voor zorgt dat je ingelogd blijft bij een website ook na dat je het tabblad hebt gesloten of je computer hebt uitgeschakeld.
  • De cookie die er voor zorgt dat de instellingen of vinkjes die je hebt gekozen niet verloren gaan.
  • De webshop die zonder dat je ingelogd bent onthoud wat er in je winkelmandje zit zodat je een volgende keer gemakkelijk door kunt winkelen.

Deze cookies kunnen een verschillende looptijd hebben. Ingelogd blijven op een website is iets wat misschien wel een jaar zo blijft terwijl een winkelmandje na twee weken weer geleegd wordt.

Untitled-1

2. Analytische cookies

Analytische cookies worden ingezet om data van de websitebezoekers te verzamelen. Deze data wordt veelal gebruikt om het bezoekersgedrag op de website te analyseren. Met deze informatie kan de website en de klantervaring op de website worden geoptimaliseerd. Voorbeelden van analytische cookies zijn die van Google Analytics en Hotjar.

Of het nodig is om toestemming te vragen voor dit soort cookies hangt af van de instellingen binnen bijvoorbeeld Google Analytics of Hotjar. Wanneer de webbezoeker anoniem blijft is het meestal niet nodig om toestemming te vragen voor de cookies. Is de webbezoeker niet anoniem? Dan moet je hier wel toestemming voor vragen. Het is belangrijk dat je goed uitzoekt of je de instellingen goed hebt staan zodat je zeker weet dat je niet illegaal data verzameld.

Analytical cookies

3. Tracking cookie

De derde categorie cookies zijn de tracking cookies. Deze cookies worden gebruikt voor marketing doeleinde en moeten worden geaccepteerd door de pagina bezoeker. Tracking cookies kunnen worden gebruikt voor remarketing campagnes. Dit houdt in dat de cookie onthoudt en opslaat dat je op een bepaalde website bent en deze informatie doorstuurt naar derden. In het geval van remarketing is dit Google Ads. Wanneer deze persoon dan op een andere website zit met advertentie ruimte kan de website met de tracking cookie hier een advertentie vertonen.

Dankzij re marketing kan je een potentiële klant nog eens in aanraking laten komen met jouw product. Dankzij de tracking cookie weet je namelijk dat deze persoon al eerder op de website is geweest. Echter kunnen mensen tracking cookies ook als irritant beschouwen, zei zien dit als inbreuk op de privacy. Daarom is het verplicht om toestemming te vragen voor de deze cookies.

1trackingcookie

Heb ik een cookie wall nodig?

Een cookie wall is het vragen van toestemming aan de websitebezoeker. Dit noem je een cookie wall omdat je per type cookie toestemming kan vragen. De functionele cookies kan je vaak niet afwijzen omdat de website dan minder goed functioneert. Afhankelijk van welke cookies je gebruikt is het wel of niet nodig om toestemming te vragen door middel van een cookie wall. Kies je ervoor om aan de slag te gaan met een cookie wall? Lees dan in onze blog de do’s en don’ts voor pop-ups op je website!

Wallnieuw

Wil je aan de slag gaan met cookies?

Wat leuk dat je aan de slag wilt gaan met cookies! Kijk goed of je wel of geen toestemming hoeft te vragen voor de desbetreffende cookies om problemen te voorkomen. Weet je niet precies wat je wilt meten of waar je moet beginnen? Wij kunnen je helpen! Samen kunnen we kijken welke cookies je nodig hebt om jouw doelen te behalen en of je hier wel of geen toestemming voor nodig hebt. Neem hiervoor gerust contact met ons op. Wil je op de hoogte blijven van actueel nieuws, trends en ontwikkelen meld je dan aan voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing, Website
uitgelicht

10 Webdesign trends voor 2025

  • Tijs Ruigrok
  • 8minuten

Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags

  • Duncan Charité
  • 5minuten

De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. W…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Website verbeteren met brainstorm technieken

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Hoe maak je een unieke website? Hoe verzin je nieuwe content of werk je corporate branding uit? Om t…

Verder lezen
Website
Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

  • Twan Nieborg
  • 4minuten

Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je…

Verder lezen
Website
uitgelicht-test

10 Webdesign trends voor 2024

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Bij Secure Design Webdevelopment hebben wij het afgelopen jaar weer doeltreffende websites mogen ont…

Verder lezen
Website
UItgelicht-700×530

De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen

  • Gino Schreve
  • 4minuten

“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat zo’n FAQ niet all…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-blog

Page Speed: wat zijn de voordelen van een snelle webpagina?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een snel ladende webpagina is een fijne ervaring voor iedere bezoeker. Maar naast gemak heeft het oo…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Website
Uitgelichte

7 webtrends van 2021

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken kome…

Verder lezen
Website
uitgelicht

Pas de afbeelding bij je link aan met Yoast SEO

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Verschijnt er een verkeerde afbeelding als jij een link deelt op je social media kanalen en weet je…

Verder lezen
Website
auiteglicht

Koppeling tussen jobboards en Carerix

  • Robin van Aalst
  • 2minuten

Kost het jou ook veel tijd om vacatures te verspreiden op jobboards of loopt dit geregeld verkeerd?…

Verder lezen
Website
Whatsapp For Business Blog

WhatsApp for Business, zet jij het al in?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

WhatsApp heeft sinds kort een nieuwe versie van de app gelanceerd speciaal voor bedrijven. WhatsApp…

Verder lezen
Website
570 x 400

Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stapp…

Verder lezen
Website
SECURE~2

Voorkom spam door je website met Google reCAPTCHA te beveiligen

  • Twan Nieborg
  • 5minuten

Je kent het vast wel, wéér spam in je e-mail. Irritant! Maar wist je dat dit kan komen door de formu…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Featured-Snippets-uitgelicht

Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op he…

Verder lezen
Website
570×400-Google-for-Jobs-met-logo-grijs

Maak jouw website klaar voor Google for Jobs

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Eindelijk live: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-Leestip

Do’s & don’ts van pop-ups op je website

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Webdesign-Trends-2020-uitgelicht

10+ webdesign trends voor 2020

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

Niet alleen de digitale wereld verandert elke dag, grafisch design verandert net zo snel mee. Daarom…

Verder lezen
Website
570×400-Google-Mijn-Bedrijf

5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook v…

Verder lezen
Website
Google-Maps-Robin-uitgelicht

De mogelijkheden van Google Maps op je website

  • Robin van Aalst
  • 4minuten

Wil jij graag een Google Maps kaart op je website tonen? Bijvoorbeeld om te laten zien waar je bedri…

Verder lezen
Website
Animatievideo-uitgelicht

Stappenplan voor het maken van een goede animatievideo

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Wij presenteren met trots: onze interactieve animatievideo! Maandenlang hebben we met bloed, zweet e…

Verder lezen
Website
Video-op-website-uitgelicht

Do’s en don’ts van video op je website

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat mensen elke dag gemiddeld 67 minuten naar video’s kijken? Je kunt er dus haast niet meer…

Verder lezen
Website
WhatsApp-uitgelichte-afbeelding

Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp

  • Gino Schreve
  • 2minuten

Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst…

Verder lezen
Website
UITGELCIht

Trek de aandacht met animaties op je website

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van…

Verder lezen
Website
Groepsfoto-1920×700

Zo laat je online meer van jezelf zien

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

Meer van jezelf laten zien? Daar bedoelen we natuurlijk geen gekke selfies of van-top-tot-teenfoto’s…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs