Website
Header

De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen

  • 13-12-23
  • Gino Schreve
  • 4 minuten

“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat zo’n FAQ niet alleen waardevol is tijdens een bezoek op je site? Je kunt er juist bezoekers mee naar je website halen. Veel bedrijven laten namelijk SEO-kansen liggen door niet alles uit de FAQ te halen. Zullen we je helpen om die kansen wél te pakken?

Alles op een rijtje

Waarom zet je een FAQ op je website?

Allereerst even de FAQ (Frequently Asked Questions) zelf: wat heb je eraan? Het is natuurlijk handig voor je bezoekers. Je website moet vragen beantwoorden die jouw bezoeker heeft. Dat is namelijk de reden van z’n bezoek. Elk antwoord is weer een obstakel minder richting de deal. Een lijstje met veelgestelde vragen helpt je bezoeker om snel antwoorden te krijgen zonder de hele website door te spitten.

Google Meer om te vragen

FAQ voor SEO

Maar welke rol speelt een FAQ nu in het krijgen van websitebezoekers? SEO is het antwoord.
Dat zit zo: als je op zoek bent naar informatie, of een specifieke dienst, dan ga je niet alle websites af die je kent. Nee, Google is je startpunt. Je vraag is de zoekopdracht en mensen zoeken steeds meer op specifieke vragen. In dat opzicht zou je kunnen zeggen: Google is je homepage.

Google gebruikt de FAQ in zoekresultaten

Google is steeds beter in het begrijpen van de intentie van een zoekopdracht. De belangrijkste taak van Google is namelijk dat ze je het allerbeste resultaat op jouw zoekopdracht willen geven.

Wanneer Google bij een zoekopdracht het internet afspeurt, dan is het een stuk makkelijker als hij de veelgestelde vragen op jouw website tegenkomt! Doordat de vragen én de antwoorden er letterlijk staan, sla je direct twee vliegen in één klap:

  • Google ziet heel duidelijk waar je website over gaat
  • Google heeft de letterlijke vraag én het antwoord gevonden

Je snapt dat Google er niet omheen kan: jouw website is relevant. Deze moeten ze aan de (be)zoeker laten zien!

Derec Veelgestelde vragen

Welke vragen zet je op je website?

Google is steeds beter in het begrijpen van de intentie van een zoekopdracht. De belangrijkste taak van Google is namelijk dat ze je het allerbeste resultaat op jouw zoekopdracht willen geven.

Dit is een belangrijke, want zoals je net hebt gelezen, is dit cruciaal voor je vindbaarheid. Ga eens op de stoel van je klant zitten. Welke vragen zou hij hebben? Bedenk wat hij al wel en nog niet zou weten. Met welke intentie zoekt hij?

Je kunt op twee soorten vragen ingaan:

  • vragen over je bedrijf
    Deze gaan specifiek over je producten/diensten, (verzend)kosten, levering, werkwijze, contactgegevens, voorwaarden, assortiment, retourneren, openingstijden, betaalmethoden.
  • vragen over je branche
    Dit zijn algemenere vragen die je klant over jullie sector heeft. Nemen we recruitment/personeelsbemiddeling als voorbeeld, dan gaat het over contractsvormen, vacatureplaatsing, sollicitatieproces, plaatsingsmogelijkheden etc.

Je kunt bij de vragen die je nu hebt opgesteld best denken: “Deze vragen heb ik tijdens contact met klanten nog nooit gehoord?” Dat komt omdat een potentiële klant die op Google zoekt, andere vragen heeft dan iemand die al op je website zit.

'' Hoe specifieker de vraag, hoe beter het zoekresultaat ''

Hoe specifieker, hoe beter

Maak je vragen zo specifiek mogelijk. Dat is duidelijk voor de klant, en Google begrijpt en indexeert ze dan beter. We zoeken namelijk ook steeds specifieker. We weten inmiddels wel dat we betere resultaten krijgen als we zoeken op “Vacatures voortgezet onderwijs Noord-Holland” in plaats van alleen maar “vacatures”.

Kort en krachtig

Nogmaals, bedenk hoe jouw potentiële klant zoekt. We typen meestal maar een paar zoekwoorden en geen uitgebreide zinnen. Een goede richtlijn is dan ook: 1 vraag = 1 antwoord. Een antwoord van drie tot vijf zinnen is voldoende.

We googelen zoals we praten, dus gebruik letterlijke vragen.
TIP 1: deze vragen beginnen vaak met “hoe”, “welke”, “waarom”, “wat”, “waar”.
TIP 2: typ je onderwerp eens in op www.answerthepublic.com. Je ziet dan de meest gestelde hoe/welke/wie/wat/waarom-vragen over dat onderwerp.

Denk dus simpel. We hebben voor drie soorten websites wat voorbeeldvragen gepakt:

Voorbeeldvragen voor webshops:

  • Wat is de levertijd van [productnaam of categorie]?
  • Wat zijn de voordelen van [productnaam]?
  • Downloaden van digitale handleiding [productnaam]
  • Wat zijn de beoordelingen van [productnaam]?

Voorbeeldvragen voor zakelijke websites:

  • Hoe werkt [productnaam of dienst]?
  • De voordelen van [productnaam of dienst]
  • Wat zijn de openingstijden?
  • Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice?
  • Hoe kan ik een afspraak maken?

Voorbeeldvragen voor arbeidsbemiddeling:

  • Hoe plaats ik een vacature?
  • Wat kost een uitzendkracht?
  • Wat zijn de voordelen van detachering?
  • Hoe bereid ik me voor op een sollicitatiegesprek?
  • Wat doet een [populaire functietitel binnen jouw sector]?
  • Wat verdient een [populaire functietitel binnen jouw sector]?

Je ziet dat het hele eenvoudige vragen zijn. Omdat ze voor jou misschien heel vanzelfsprekend zijn, ligt het gevaar op de loer om hier te makkelijk over te denken. Weet dat dit voor je klanten wél logische veelgestelde vragen zijn.

Ga verder: maak van je FAQ een SEO-wapen

Je ziet dat een FAQ-pagina méér is dan alleen een behulpzame pagina voor je bezoeker: het is ook behulpzaam voor de zoeker die niet op je website zit. Je kunt hem er juist mee naar je toe halen.

Hiervoor hebben we nóg een ijzer in het vuur. In onze volgende blog: FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen lees je hoe je een extra grote stap neemt die veel ondernemers over het hoofd zien. FAQ-page snippets laten je FAQ-vragen er in de zoekresultaten helemáál goed uitspringen.

Bij Secure Design helpen we je graag met die extra stap, want zo neem je een voorsprong op de concurrentie. Stuur een mail of bel ons gewoon; we vertellen je er graag meer over.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Website verbeteren met brainstorm technieken

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Hoe maak je een unieke website? Hoe verzin je nieuwe content of werk je corporate branding uit? Om t…

Verder lezen
Website
Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

  • Twan Nieborg
  • 4minuten

Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je…

Verder lezen
Website
uitgelicht-test

10 Webdesign trends voor 2024

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Bij Secure Design Webdevelopment hebben wij het afgelopen jaar weer doeltreffende websites mogen ont…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-blog

Page Speed: wat zijn de voordelen van een snelle webpagina?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een snel ladende webpagina is een fijne ervaring voor iedere bezoeker. Maar naast gemak heeft het oo…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Leer alles over verschillende cookies

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

“Gaat u akkoord met de cookies”? Deze vraag is je vast wel eens opgevallen bij andere bedrijven. Maa…

Verder lezen
Website
Uitgelichte

7 webtrends van 2021

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken kome…

Verder lezen
Website
uitgelicht

Pas de afbeelding bij je link aan met Yoast SEO

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Verschijnt er een verkeerde afbeelding als jij een link deelt op je social media kanalen en weet je…

Verder lezen
Website
auiteglicht

Koppeling tussen jobboards en Carerix

  • Robin van Aalst
  • 2minuten

Kost het jou ook veel tijd om vacatures te verspreiden op jobboards of loopt dit geregeld verkeerd?…

Verder lezen
Website
Whatsapp For Business Blog

WhatsApp for Business, zet jij het al in?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

WhatsApp heeft sinds kort een nieuwe versie van de app gelanceerd speciaal voor bedrijven. WhatsApp…

Verder lezen
Website
570 x 400

Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stapp…

Verder lezen
Website
SECURE~2

Voorkom spam door je website met Google reCAPTCHA te beveiligen

  • Twan Nieborg
  • 5minuten

Je kent het vast wel, wéér spam in je e-mail. Irritant! Maar wist je dat dit kan komen door de formu…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Featured-Snippets-uitgelicht

Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op he…

Verder lezen
Website
570×400-Google-for-Jobs-met-logo-grijs

Maak jouw website klaar voor Google for Jobs

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Eindelijk live: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-Leestip

Do’s & don’ts van pop-ups op je website

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Webdesign-Trends-2020-uitgelicht

10+ webdesign trends voor 2020

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

Niet alleen de digitale wereld verandert elke dag, grafisch design verandert net zo snel mee. Daarom…

Verder lezen
Website
570×400-Google-Mijn-Bedrijf

5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook v…

Verder lezen
Website
Google-Maps-Robin-uitgelicht

De mogelijkheden van Google Maps op je website

  • Robin van Aalst
  • 4minuten

Wil jij graag een Google Maps kaart op je website tonen? Bijvoorbeeld om te laten zien waar je bedri…

Verder lezen
Website
Animatievideo-uitgelicht

Stappenplan voor het maken van een goede animatievideo

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Wij presenteren met trots: onze interactieve animatievideo! Maandenlang hebben we met bloed, zweet e…

Verder lezen
Website
Video-op-website-uitgelicht

Do’s en don’ts van video op je website

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat mensen elke dag gemiddeld 67 minuten naar video’s kijken? Je kunt er dus haast niet meer…

Verder lezen
Website
WhatsApp-uitgelichte-afbeelding

Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp

  • Gino Schreve
  • 2minuten

Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst…

Verder lezen
Website
UITGELCIht

Trek de aandacht met animaties op je website

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van…

Verder lezen
Website
Groepsfoto-1920×700

Zo laat je online meer van jezelf zien

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

Meer van jezelf laten zien? Daar bedoelen we natuurlijk geen gekke selfies of van-top-tot-teenfoto’s…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Gino Schreve

    Gino Schreve

    Front-end developer & Support