Website
Header

De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen

  • 13-12-23
  • Gino Schreve
  • 4 minuten

“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat FAQ’s niet alleen tijdens een bezoek op je site waardevol zijn? Je kunt er ook bezoekers mee naar je website halen. Veel bedrijven laten namelijk SEO-kansen liggen door niet alles uit de FAQ te halen. Met onze tips voor het maken van een FAQ kun je die kansen wél pakken.

Alles op een rijtje

Wat is een FAQ?

FAQ betekent Frequently Asked Questions. Maar waarom zet je een lijstje van veelgestelde vragen op je pagina? Dit doe je om je bezoekers te helpen. Je website moet vragen beantwoorden die jouw bezoeker heeft. Dat is namelijk de reden van z’n bezoek. Elk antwoord is weer een obstakel minder richting de deal. Een lijstje met veelgestelde vragen helpt je bezoeker om snel antwoorden te krijgen zonder de hele website door te spitten. Hiervoor maak je een veelgestelde vragen pagina.

Google Meer om te vragen

FAQ maken voor SEO

Maar welke rol speelt een FAQ nu in het krijgen van websitebezoekers? Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het antwoord.
Dat zit zo: als je op zoek bent naar informatie, of een specifieke dienst, dan ga je niet alle websites af die je kent. Nee, Google is je startpunt. Je vraag is de zoekopdracht en mensen zoeken steeds meer op specifieke vragen. In dat opzicht zou je kunnen zeggen: Google is je homep

Google gebruikt de FAQ vragen in zoekresultaten

Google is steeds beter in het begrijpen van de intentie van een zoekopdracht. De belangrijkste taak van Google is namelijk om je het allerbeste resultaat voor je zoekopdracht te geven.

Wanneer Google bij een zoekopdracht het internet afspeurt, dan is het een stuk makkelijker als hij de veelgestelde vragen op jouw website tegenkomt! Doordat de vragen én de antwoorden er letterlijk staan, sla je direct twee vliegen in één klap:

  • Google ziet heel duidelijk waar je website over gaat
  • Google heeft de letterlijke vraag én het antwoord gevonden

Je snapt dat Google er niet omheen kan: jouw website is relevant. Deze moeten ze aan de (be)zoeker laten zien!

Derec Veelgestelde vragen
'' Iemand die op Google zoekt, heeft andere vragen dan iemand die al op je site zit ''

Hoe maak ik een FAQ?

Welke veelgestelde vragen zet je nu op je website? Dit is een belangrijke, want zoals je net hebt gelezen, is dit cruciaal voor je vindbaarheid. Ga eens op de stoel van je klant zitten. Welke vragen zou hij hebben? Bedenk wat hij al wel en nog niet zou weten. Met welke intentie zoekt hij?

Je kunt op twee soorten vragen ingaan:

  • vragen over je bedrijf
    Deze gaan specifiek over je producten/diensten, (verzend)kosten, levering, werkwijze, contactgegevens, voorwaarden, assortiment, retourneren, openingstijden, betaalmethoden.
  • vragen over je branche
    Dit zijn algemenere vragen die je klant over jullie sector heeft. Nemen we recruitment/personeelsbemiddeling als voorbeeld, dan gaat het over contractsvormen, vacatureplaatsing, sollicitatieproces, plaatsingsmogelijkheden etc.

Je kunt bij de vragen die je nu hebt opgesteld best denken: “Deze vragen heb ik tijdens contact met klanten nog nooit gehoord?” Dat komt doordat een potentiële klant die op Google zoekt, andere vragen heeft dan iemand die al op je website zit.

'' Hoe specifieker de vraag, hoe beter het zoekresultaat ''

Tips voor het maken van een FAQ

Je weet nu welke vragen je klanten hebben. De volgende stap is om deze vragen goed te formuleren:

Hoe specifieker, hoe beter

Maak je vragen zo specifiek mogelijk. Dat is duidelijk voor de klant, en Google begrijpt en indexeert ze dan beter. We zoeken namelijk ook steeds specifieker. We weten inmiddels wel dat we betere resultaten krijgen als we zoeken op “Vacatures voortgezet onderwijs Noord-Holland” in plaats van alleen maar “vacatures”.

Kort en krachtig

Nogmaals, bedenk hoe jouw potentiële klant zoekt. We typen meestal maar een paar zoekwoorden en geen uitgebreide zinnen. Een goede richtlijn is dan ook: 1 vraag = 1 antwoord. Een antwoord van drie tot vijf zinnen is voldoende.

We googelen zoals we praten, dus gebruik letterlijke vragen.
TIP: deze vragen beginnen vaak met “hoe”, “welke”, “waarom”, “wat”, “waar”.
TIP 2: typ je onderwerp eens in op www.answerthepublic.com. Je ziet dan de meest gestelde hoe/welke/wie/wat/waarom-vragen over dat onderwerp.

'' We zoeken steeds meer op specifieke vragen. We googelen zoals we praten ''

Denk dus simpel. We hebben voor drie soorten websites wat voorbeelden van FAQ vragen gepakt:

FAQ vragen voor recruitment websites:

  • Hoe plaats ik een vacature?
  • Wat kost een uitzendkracht?
  • Wat zijn de voordelen van detachering?
  • Hoe bereid ik me voor op een sollicitatiegesprek?
  • Wat doet een [populaire functietitel binnen jouw sector]?
  • Wat verdient een [populaire functietitel binnen jouw sector]?

FAQ vragen voor webshops:

  • Hoe plaats ik een bestelling?
  • Wat zijn de verzendkosten?
  • Hoe kan ik mijn artikel ruilen of terugsturen?
  • Wat is de levertijd?
  • Hoe kan ik betalen?

FAQ vragen voor zakelijke websites:

  • Wat zijn de openingstijden?
  • Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice?
  • Hoe kan ik een afspraak maken?
  • Hoe kan ik een klacht indienen?
  • Wat zijn de betalingsvoorwaarden?
  • Welke garantie of ondersteuning bieden jullie aan?

Je ziet dat het hele eenvoudige FAQ vragen zijn. Omdat ze voor jou misschien heel vanzelfsprekend zijn, ligt het gevaar op de loer om hier te makkelijk over te denken. Weet dat dit voor je klanten wél logische veelgestelde vragen zijn.

Voorbeeldvragen voor zakelijke websites:

  • Hoe werkt [productnaam of dienst]?
  • De voordelen van [productnaam of dienst]
  • Wat zijn de openingstijden?
  • Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice?
  • Hoe kan ik een afspraak maken?

Ga verder: maak van je FAQ een SEO-wapen

Je ziet dat een veelgestelde vragen pagina méér is dan alleen een behulpzame pagina voor je bezoeker: het is ook behulpzaam voor de zoeker die niet op je website zit. Je kunt hem er juist mee naar je toe halen.

Hiervoor hebben we nóg een ijzer in het vuur. In ons blog: FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen lees je hoe je een extra grote stap neemt die veel ondernemers over het hoofd zien. FAQ-page snippets laten je FAQ vragen er in de zoekresultaten helemáál goed uitspringen.

Bij Secure Design helpen we je graag met die extra stap, want zo neem je een voorsprong op de concurrentie. Stuur een mail of bel ons gewoon; we vertellen je er graag meer over.

Veelgestelde vragen

Hoe werken veelgestelde vragen?

Veelgestelde vragen (FAQ’s) op een website zijn verzameld in een lijst van vragen en antwoorden, bedoeld om snel inzicht te geven in veelvoorkomende vragen en onderwerpen die bezoekers kunnen hebben. Wanneer een bezoeker op een vraag klikt, wordt het antwoord zichtbaar.

Waar staat FAQ voor?

Wat zijn FAQ voorbeelden?

FAQ’s geven bezoekers snelle antwoorden op veelvoorkomende vragen. Voorbeelden hiervan kunnen zijn: Hoe kan ik mijn bestelling retourneren? Wat zijn de verzendkosten? Hoelang duurt de levering? Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice? Welke betaalmethoden zijn er?

Wat kost een FAQ website?

Het toevoegen van een FAQ-sectie aan je website hangt af van verschillende factoren, zoals o.a. het design. Bij Secure Design bieden we een FAQ pagina die is afgestemd op jouw specifieke behoeften. Neem hiervoor gerust contact met ons op en we vertellen je graag meer over de mogelijkheden.

Hoe gebruik je een FAQ?

Welke vragen hebben je klanten vaak? Wellicht kun je het vragen aan je collega’s die contact hebben met de klant. Stel daarna een lijst op met de meest gestelde vragen. Formuleer ze kort, letterlijk en specifiek.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing, Website
uitgelicht

10 Webdesign trends voor 2025

  • Tijs Ruigrok
  • 8 minuten

Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags

  • Duncan Charité
  • 5 minuten

De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. W…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Website verbeteren met brainstorm technieken

  • Sven Versluijs
  • 8 minuten

Hoe maak je een unieke website? Hoe verzin je nieuwe content of werk je corporate branding uit? Om t…

Verder lezen
Website
Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

  • Twan Nieborg
  • 4 minuten

Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je…

Verder lezen
Website
uitgelicht-test

10 Webdesign trends voor 2024

  • Sven Versluijs
  • 8 minuten

Bij Secure Design Webdevelopment hebben wij het afgelopen jaar weer doeltreffende websites mogen ont…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4 minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Een kruimelpad op je website: slimmer navigeren, hoger scoren

  • Baue Wals
  • 5 minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Verbeter de laadtijd van je website met Google PageSpeed Insights

  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5 minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3 minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3 minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-blog

Page Speed: wat zijn de voordelen van een snelle webpagina?

  • Duncan Charité
  • 4 minuten

Een snel ladende webpagina is een fijne ervaring voor iedere bezoeker. Maar naast gemak heeft het oo…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3 minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4 minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Leer alles over verschillende cookies

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

“Gaat u akkoord met de cookies”? Deze vraag is je vast wel eens opgevallen bij andere bedrijven. Maa…

Verder lezen
Website
Uitgelichte

7 webtrends van 2021

  • Sven Versluijs
  • 7 minuten

2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken kome…

Verder lezen
Website
uitgelicht

Pas de afbeelding bij je link aan met Yoast SEO

  • Duncan Charité
  • 2 minuten

Verschijnt er een verkeerde afbeelding als jij een link deelt op je social media kanalen en weet je…

Verder lezen
Website
auiteglicht

Koppeling tussen jobboards en Carerix

  • Robin van Aalst
  • 2 minuten

Kost het jou ook veel tijd om vacatures te verspreiden op jobboards of loopt dit geregeld verkeerd?…

Verder lezen
Website
Whatsapp For Business Blog

WhatsApp for Business, zet jij het al in?

  • Robin van Aalst
  • 3 minuten

WhatsApp heeft sinds kort een nieuwe versie van de app gelanceerd speciaal voor bedrijven. WhatsApp…

Verder lezen
Website
570 x 400

Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stapp…

Verder lezen
Website
SECURE~2

Voorkom spam door je website met Google reCAPTCHA te beveiligen

  • Twan Nieborg
  • 5 minuten

Je kent het vast wel, wéér spam in je e-mail. Irritant! Maar wist je dat dit kan komen door de formu…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Featured-Snippets-uitgelicht

Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets

  • Gino Schreve
  • 4 minuten

Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op he…

Verder lezen
Website
570×400-Google-for-Jobs-met-logo-grijs

Maak jouw website klaar voor Google for Jobs

  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Eindelijk live: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-Leestip

Do’s & don’ts van pop-ups op je website

  • Duncan Charité
  • 3 minuten

Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Webdesign-Trends-2020-uitgelicht

10+ webdesign trends voor 2020

  • Sven Versluijs
  • 7 minuten

Niet alleen de digitale wereld verandert elke dag, grafisch design verandert net zo snel mee. Daarom…

Verder lezen
Website
570×400-Google-Mijn-Bedrijf

5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

  • Sven Versluijs
  • 5 minuten

Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook v…

Verder lezen
Website
Google-Maps-Robin-uitgelicht

De mogelijkheden van Google Maps op je website

  • Robin van Aalst
  • 4 minuten

Wil jij graag een Google Maps kaart op je website tonen? Bijvoorbeeld om te laten zien waar je bedri…

Verder lezen
Website
Animatievideo-uitgelicht

Stappenplan voor het maken van een goede animatievideo

  • Duncan Charité
  • 4 minuten

Wij presenteren met trots: onze interactieve animatievideo! Maandenlang hebben we met bloed, zweet e…

Verder lezen
Website
Video-op-website-uitgelicht

Do’s en don’ts van video op je website

  • Gino Schreve
  • 4 minuten

Wist je dat mensen elke dag gemiddeld 67 minuten naar video’s kijken? Je kunt er dus haast niet meer…

Verder lezen
Website
WhatsApp-uitgelichte-afbeelding

Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp

  • Gino Schreve
  • 2 minuten

Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst…

Verder lezen
Website
UITGELCIht

Trek de aandacht met animaties op je website

  • Duncan Charité
  • 2 minuten

Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van…

Verder lezen
Website
Groepsfoto-1920×700

Zo laat je online meer van jezelf zien

  • Sven Versluijs
  • 2 minuten

Meer van jezelf laten zien? Daar bedoelen we natuurlijk geen gekke selfies of van-top-tot-teenfoto’s…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Gino Schreve

    Gino Schreve

    Front-end developer & Support