Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp
- 20-09-18
- Gino Schreve
- 2 minuten
Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst van social media kan het niet anders dan dat solliciteren ook gaat meebewegen. ‘Hoe moet het dan?’ hoor ik je denken. Zorg voor direct contact en geef (potentiële) kandidaten de mogelijkheid om te solliciteren met WhatsApp.
Ik hoef je natuurlijk niet meer te vertellen dat social media ontzettend groeien en deel uitmaken van ons dagelijks leven. WhatsApp is volgens NewCom zelfs het grootste sociale platform van 2018 met ruim 11,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland. Het wordt de hoogste tijd om deze chatfunctie meer op websites terug te laten komen.
De voordelen van solliciteren met WhatsApp
Voor de (potentiële) kandidaat brengt solliciteren met WhatsApp veel voordelen met zich mee.
- Het werkt op een makkelijke en snelle manier. Met een enkele druk op de knop hebben zij interesse getoond in een vacature.
- Contact tussen de kandidaat en recruiter is een stuk sneller, want een recruiter kan vrijwel direct reageren.
- De kandidaat weet ook wanneer een bericht gelezen is (lang leve de blauwe vinkjes) en daardoor is het afwachten of je sollicitatie via de e-mail is aangekomen verleden tijd.
De mogelijkheden van WhatsApp op je website
Solliciteren met WhatsApp kan op diverse manieren. Voeg bijvoorbeeld gewoon een 06-nummer aan de vacature toe met een call-to-action, zodat kandidaten direct een berichtje kunnen sturen. Je kunt ook de mogelijkheid bieden om WhatsApp Web of Mobile te openen, zodra een kandidaat op een knop ‘solliciteren met WhatsApp’ geklikt heeft. Hier staat een automatisch gegenereerd bericht in en de kandidaat hoeft alleen nog maar op verzenden te klikken. Denk aan berichten als ‘ik heb interesse in de vacature…’ of ‘graag zou ik solliciteren op…’. Het 06-nummer van de verantwoordelijke recruiter komt ook direct in het scherm te staan.
Wil je nog verder gaan, dan kun je er ook voor kiezen om een formulier toe te voegen aan de pagina met bijvoorbeeld naam, telefoonnummer en e-mail. Zodra de kandidaat deze gegevens heeft ingevuld, kan hij met WhatsApp solliciteren. Dan heb je meteen alle essentiële informatie beschikbaar en kan het worden weggeschreven in het Applicant Tracking System dat jij gebruikt voor sollicitaties. Ook hier opent WhatsApp Web of Mobile en wordt een automatisch bericht ingevuld. De kandidaat hoeft dan alleen nog maar op verzenden te drukken.
Ook voor andere contactmogelijkheden is er WhatsApp
We hebben het hierboven voornamelijk gehad over solliciteren met WhatsApp, maar je kunt de chatfunctie natuurlijk ook op een andere manier inzetten op je website. Hebben bezoekers van je website een vraag waar ze snel antwoord op willen of zoeken ze een makkelijke manier om contact op te nemen met je organisatie? Dan kun je WhatsApp ook heel goed inzetten. Ze klikken op het telefoonnummer of de WhatsApp-icoon, WhatsApp wordt geopend en ze kunnen zelf een bericht typen. Jij kunt vrijwel direct reageren op deze vraag en de bezoeker daardoor sneller bedienen. Win-win!
Wil je ook zo’n handige WhatsApp-functie op jouw (vacature)website? Dat kan! Maar dan moet je ons wel gewoon nog even bellen, zodat we de mogelijkheden kunnen doornemen. Neem gerust contact met ons op.
Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs
10 Webdesign trends voor 2025
- Tijs Ruigrok
- 8 minuten
Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…
SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags
- Duncan Charité
- 5 minuten
De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. W…
Hoe schrijf je een goede webtekst?
- Sven Versluijs
- 5 minuten
Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…
Website verbeteren met brainstorm technieken
- Sven Versluijs
- 8 minuten
Hoe maak je een unieke website? Hoe verzin je nieuwe content of werk je corporate branding uit? Om t…
Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model
- Twan Nieborg
- 4 minuten
Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je…
10 Webdesign trends voor 2024
- Sven Versluijs
- 8 minuten
Bij Secure Design Webdevelopment hebben wij het afgelopen jaar weer doeltreffende websites mogen ont…
De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen
- Gino Schreve
- 4 minuten
“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat FAQ’s niet alleen…
“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar
- Baue Wals
- 4 minuten
De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…
Een kruimelpad op je website: slimmer navigeren, hoger scoren
- Baue Wals
- 5 minuten
Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…
Verbeter de laadtijd van je website met Google PageSpeed Insights
- Sven Versluijs
- 5 minuten
Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…
Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website
- Sven Versluijs
- 4 minuten
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…
Wat zijn leads en wat doe je ermee?
- Sven Versluijs
- 4 minuten
In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…
De best gelezen blogs van 2021!
- Robin van Aalst
- 5 minuten
We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…
Hoe werkt Yoast SEO?
- Robin van Aalst
- 3 minuten
Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…
De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf
- Twan Nieborg
- 3 minuten
Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…
Alle support op één plek met Secure Design Support!
- Sven Versluijs
- 4 minuten
Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…
Page Speed: wat zijn de voordelen van een snelle webpagina?
- Duncan Charité
- 4 minuten
Een snel ladende webpagina is een fijne ervaring voor iedere bezoeker. Maar naast gemak heeft het oo…
De meerwaarde van blogs op je website
- Gino Schreve
- 3 minuten
Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…
Wat is een WooCommerce webshop?
- Duncan Charité
- 4 minuten
Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…
Leer alles over verschillende cookies
- Sven Versluijs
- 4 minuten
“Gaat u akkoord met de cookies”? Deze vraag is je vast wel eens opgevallen bij andere bedrijven. Maa…
7 webtrends van 2021
- Sven Versluijs
- 7 minuten
2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken kome…
Pas de afbeelding bij je link aan met Yoast SEO
- Duncan Charité
- 2 minuten
Verschijnt er een verkeerde afbeelding als jij een link deelt op je social media kanalen en weet je…
Koppeling tussen jobboards en Carerix
- Robin van Aalst
- 2 minuten
Kost het jou ook veel tijd om vacatures te verspreiden op jobboards of loopt dit geregeld verkeerd?…
WhatsApp for Business, zet jij het al in?
- Robin van Aalst
- 3 minuten
WhatsApp heeft sinds kort een nieuwe versie van de app gelanceerd speciaal voor bedrijven. WhatsApp…
Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?
- Sven Versluijs
- 4 minuten
Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stapp…
Voorkom spam door je website met Google reCAPTCHA te beveiligen
- Twan Nieborg
- 5 minuten
Je kent het vast wel, wéér spam in je e-mail. Irritant! Maar wist je dat dit kan komen door de formu…
Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets
- Gino Schreve
- 4 minuten
Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op he…
Maak jouw website klaar voor Google for Jobs
- Sven Versluijs
- 5 minuten
Eindelijk live: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe…
Do’s & don’ts van pop-ups op je website
- Duncan Charité
- 3 minuten
Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups…
10+ webdesign trends voor 2020
- Sven Versluijs
- 7 minuten
Niet alleen de digitale wereld verandert elke dag, grafisch design verandert net zo snel mee. Daarom…
5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren
- Sven Versluijs
- 5 minuten
Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook v…
De mogelijkheden van Google Maps op je website
- Robin van Aalst
- 4 minuten
Wil jij graag een Google Maps kaart op je website tonen? Bijvoorbeeld om te laten zien waar je bedri…
Stappenplan voor het maken van een goede animatievideo
- Duncan Charité
- 4 minuten
Wij presenteren met trots: onze interactieve animatievideo! Maandenlang hebben we met bloed, zweet e…
Do’s en don’ts van video op je website
- Gino Schreve
- 4 minuten
Wist je dat mensen elke dag gemiddeld 67 minuten naar video’s kijken? Je kunt er dus haast niet meer…
Trek de aandacht met animaties op je website
- Duncan Charité
- 2 minuten
Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van…
Zo laat je online meer van jezelf zien
- Sven Versluijs
- 2 minuten
Meer van jezelf laten zien? Daar bedoelen we natuurlijk geen gekke selfies of van-top-tot-teenfoto’s…