Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp
- 20-09-18
- Gino Schreve
- 2 minuten
Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst van social media kan het niet anders dan dat solliciteren ook gaat meebewegen. ‘Hoe moet het dan?’ hoor ik je denken. Zorg voor direct contact en geef (potentiële) kandidaten de mogelijkheid om te solliciteren met WhatsApp.
Ik hoef je natuurlijk niet meer te vertellen dat social media ontzettend groeien en deel uitmaken van ons dagelijks leven. WhatsApp is volgens NewCom zelfs het grootste sociale platform van 2018 met ruim 11,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland. Het wordt de hoogste tijd om deze chatfunctie meer op websites terug te laten komen.
De voordelen van solliciteren met WhatsApp
Voor de (potentiële) kandidaat brengt solliciteren met WhatsApp veel voordelen met zich mee.
- Het werkt op een makkelijke en snelle manier. Met een enkele druk op de knop hebben zij interesse getoond in een vacature.
- Contact tussen de kandidaat en recruiter is een stuk sneller, want een recruiter kan vrijwel direct reageren.
- De kandidaat weet ook wanneer een bericht gelezen is (lang leve de blauwe vinkjes) en daardoor is het afwachten of je sollicitatie via de e-mail is aangekomen verleden tijd.
De mogelijkheden van WhatsApp op je website
Solliciteren met WhatsApp kan op diverse manieren. Voeg bijvoorbeeld gewoon een 06-nummer aan de vacature toe met een call-to-action, zodat kandidaten direct een berichtje kunnen sturen. Je kunt ook de mogelijkheid bieden om WhatsApp Web of Mobile te openen, zodra een kandidaat op een knop ‘solliciteren met WhatsApp’ geklikt heeft. Hier staat een automatisch gegenereerd bericht in en de kandidaat hoeft alleen nog maar op verzenden te klikken. Denk aan berichten als ‘ik heb interesse in de vacature…’ of ‘graag zou ik solliciteren op…’. Het 06-nummer van de verantwoordelijke recruiter komt ook direct in het scherm te staan.
Wil je nog verder gaan, dan kun je er ook voor kiezen om een formulier toe te voegen aan de pagina met bijvoorbeeld naam, telefoonnummer en e-mail. Zodra de kandidaat deze gegevens heeft ingevuld, kan hij met WhatsApp solliciteren. Dan heb je meteen alle essentiële informatie beschikbaar en kan het worden weggeschreven in het Applicant Tracking System dat jij gebruikt voor sollicitaties. Ook hier opent WhatsApp Web of Mobile en wordt een automatisch bericht ingevuld. De kandidaat hoeft dan alleen nog maar op verzenden te drukken.
Ook voor andere contactmogelijkheden is er WhatsApp
We hebben het hierboven voornamelijk gehad over solliciteren met WhatsApp, maar je kunt de chatfunctie natuurlijk ook op een andere manier inzetten op je website. Hebben bezoekers van je website een vraag waar ze snel antwoord op willen of zoeken ze een makkelijke manier om contact op te nemen met je organisatie? Dan kun je WhatsApp ook heel goed inzetten. Ze klikken op het telefoonnummer of de WhatsApp-icoon, WhatsApp wordt geopend en ze kunnen zelf een bericht typen. Jij kunt vrijwel direct reageren op deze vraag en de bezoeker daardoor sneller bedienen. Win-win!
Wil je ook zo’n handige WhatsApp-functie op jouw (vacature)website? Dat kan! Maar dan moet je ons wel gewoon nog even bellen, zodat we de mogelijkheden kunnen doornemen. Neem gerust contact met ons op.