Website

Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?

04-03-20
Theo van der Plas
4 minuten

Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stappenplan en lees de do’s en don’ts voor het vernieuwen van je website. Net als bij styling en interieurinrichting is het voor websites belangrijk om met de tijd en trends mee te gaan. Hierdoor blijft deze aantrekkelijk voor de bezoeker en oogt deze van deze tijd. Soms is het voldoende om alleen een bepaalde pagina of onderdeel van je website aan te passen en soms is de hele website aan vernieuwing toe. Beide vragen om dezelfde aanpak.

Bepaal de reden waarom je de website wilt aanpassen. Om later te bepalen of je jouw doel hebt bereikt is het belangrijk deze vast te stellen. Als voorbeeld een aantal redenen waarom je jouw website zou willen aanpassen:

  • De boodschap op je website sluit niet meer aan op het verhaal dat je wilt uitdragen
  • Een bepaalde pagina heeft een hoge bounce rate welke je wil verbeteren
  • Je wil de content op je pagina op een andere manier presenteren
  • De website oogt gedateerd en je bent toe aan vernieuwing

Nu het probleem van de website in kaart is gebracht kan er een concreet plan worden gemaakt. Bedenk op welke manier je het  probleem van de website,  geconstateerd bij stap 1, oplost. Begin hierbij met een brainstormsessie en verzamel alle ideeën. Zet deze in volgorde van belangrijk naar minder belangrijk en kies vervolgens met welke punten je als eerste aan de slag gaat.

Soms blijkt uit de brainstormsessie dat het alleen nodig om een kleine aanpassing te doen in plaats van volledig te vernieuwen. Is het noodzaak toch de hele website te vernieuwen maar heb je hier de middelen niet voor? Vernieuw de website dan in stappen en doe niet alles in één keer.

Het is nu tijd je ideeën visueel te maken. Maak schetsen van de wijzigingen die gemaakt gaan worden. Deze schetsen geven een goed idee van hoe de wijzigingen er straks uit komen te zien. Bepaal of de schetsen het gewenst effect geven. Mocht dit niet zo zijn, geen paniek. Het kan geen kwaad om een stap terug te gaan.

Nu je een concept versie hebt gemaakt en deze geëvalueerd en geoptimaliseerd hebt is het tijd de schetsen om te zetten in een definitief design. Deze is een daadwerkelijke grafische presentatie van hoe de wijzigingen er straks uit komen te zien. Het definitieve design en de uitgedachte uitwerking staan nu klaar om ontwikkeld te worden.

Het is nu tijd om de wijzigingen door te voeren. Voer deze stap voor stap door. Vergeet de wijziging niet te testen op zowel de desktop, tablet als mobiel.

Tip: zorg ervoor dat je een testomgeving aanmaakt. Hierop kunnen de wijzigingen worden doorgevoerd zonder dat de bezoeker van de live website hier last van heeft. Nadat de wijzigingen op deze testomgeving zijn doorgevoerd zet je alle ontwikkelde onderdelen over op de live website. Hierdoor wordt de downtime beperkt.

Oude website
Nieuwe website

Bovenstaand een voorbeeld van een website waarbij wij de website hebben vernieuwd. Op de linker afbeelding is de oude website en op de rechter afbeelding de nieuwe website te zien.

Do’s:   

  • Probeer gebruik te maken van de technologie die al gebruikt wordt in je website, dan hoef je alleen het design te vernieuwen en kan de techniek dezelfde blijven.
  • Meten is weten! Analyseer van te voren de resultaten van de oude website en vergelijk deze met de resultaten nadat je wijzigingen hebt doorgevoerd. Hiermee kan je achterhalen of de wijzigingen bijdragen aan het doel dat je hebt gesteld.
  • Durf kritisch te zijn op je eigen ideeën. Soms kan het voorkomen dat de wijziging niet de gewenste resultaten heeft. Ook deze informatie is nuttig. Gebruik deze kennis om de volgende ideeën wel te laten slagen.

Don’ts

  • Neem de tijd en beland niet te snel bij stap 4. Verdiep je eerst in de concurrenten en de markt voordat je een plan gaat schrijven.
  • Probeer complexe aanpassingen niet zelf te implementeren. Een foute aanpassing kan soms grote gevolgen hebben. Vraag daarom voordat je aan de slag gaat je webbouwer of je de wijzigingen zelf kan doorvoeren.
  • Wijk niet af van de belangrijkste punten van je huisstijl. Het is belangrijk dat je websitebezoeker de website nog wel herkend.

Wil je jouw website graag vernieuwen maar kan je hier hulp bij gebruiken? Kom gerust eens langs of neem contact met ons op. Wij denken dan graag mee over de mogelijkheden van jouw website. Je kunt ons ook volgen op LinkedIn of je inschrijven op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle trends.

Grafisch ontwerper

Theo eet, leeft en ademt design. Hij maakt passende ontwerpen voor zowel on- als offline middelen en rust niet voordat jij 100% tevreden bent met het resultaat. Geef hem een omschrijving van waar je naar op zoek bent en Theo heeft jouw denkbeelden binnen no-time op papier.