Website
Secure-Design-Google-Recaptcha-Header

Voorkom spam door je website met Google reCAPTCHA te beveiligen

  • 30-01-20
  • Twan Nieborg
  • 5 minuten

Je kent het vast wel, wéér spam in je e-mail. Irritant! Maar wist je dat dit kan komen door de formulieren op je website? Het zou kunnen dat spambots jouw website scannen en de formulieren invullen en dus jouw inbox vervuilen. Gelukkig kun je dit voorkomen. Beveilig jouw website met Google reCAPTCHA en voorkom spam. Ik vertel je in dit blog graag meer over de Google reCAPTCHA.

Wat is Google reCAPTCHA en waarom moet je deze inzetten?

Google reCAPTCHA is een tool van Google die ervoor zorgt dat formulieren die worden ingevuld door spambots en ongewenste partijen niet kunnen worden verzonden. Het werkt ter beveiliging van bijvoorbeeld contactformulieren op je website en daardoor ontvang je minder tot geen spam. De tool verifieert of de verzender van het formulier een persoon is. Wanneer Google denkt dat de verzender geen persoon is, worden er controlevragen gesteld. Zijn de vragen goed, dan wordt het ingevulde formulier alsnog verzonden. Blijkt het een bot (ook wel robot) te zijn, dan voorkomt Google dat het ingevulde formulier in jouw inbox, klantenbestand of als reactie op jouw website terecht komt.

Deze manier van spam moet je alleen niet verwarren met e-mails die jij zelf verzendt en die in de spambox van de ontvanger belanden. Dit is een andere vorm van spam. Lees in deze blog hoe je dat kunt voorkomen.

Waarvoor kun je de Google reCAPTCHA inzetten?

De Google reCAPTCHA kan worden ingezet op alle formulieren die verzonden kunnen worden. Hieronder lichten we er een aantal uit:

  • Contactformulier: op jouw website kunnen bezoekers hoogstwaarschijnlijk een formulier invullen om contact op te nemen. Google zorgt er met de reCAPTCHA voor dat er geen ongewenste contactaanvragen binnenkomen.
  • Inloggen: kunnen bezoekers op jouw website inloggen? Door het inzetten van de Google reCAPTCHA kan het inlogformulier door bots niet worden verzonden. Hiermee kan voorkomen worden dat bots ongewenst honderden verzoeken doen om in te loggen op je website (dit noemen we ook wel een brute force attack), welke jouw website kunnen vertragen.
  • Account aanmaken: om in te kunnen loggen op je website, kunnen gebruikers eerst een account aanmaken. Door het toepassen van de Google reCAPTCHA op dit formulier wordt voorkomen dat er ongewenste accounts worden aangemaakt. Op die manier ontstaat er geen vervuiling in je klantenbestand.
  • Inschrijfformulier nieuwsbrief: verstuur jij nieuwsbrieven en kunnen mensen zich inschrijven via de website? Door de Google reCAPTCHA voorkom je dat er ongewenste ontvangers in je maillijst komen te staan.
    Reactie achterlaten op blogs: als je blogs schrijft en je bezoekers de mogelijkheid geeft om een reactie achter te laten, kan de reCAPTCHA ervoor zorgen dat er geen spamreacties worden geplaatst.
  • Webshop: binnen een webshop kun je veel handelingen uitvoeren, bijvoorbeeld producten in je winkelmandje zetten of een bestelling plaatsen en achteraf betalen. Door de Google reCAPTCHA op de juiste plekken in te stellen, ga je ongewenst verkeer en ongewenste bestellingen tegen.

De ontwikkeling van Google reCAPTCHA

Secure-Design-Google-reCAPTCHA-versies

Versie 1 – Versie 2 – Versie 3

Versie 1 (2009-2018): tekens invullen
Bij de eerste versie werd je geverifieerd door een reeks tekens over te typen. Uiteindelijk heeft Google deze versie verwijderd, omdat deze versie niet gebruiksvriendelijkheid was voor de gebruiker die het formulier moest invullen. Tekens waren soms slecht te lezen. Bovendien werden de spambots steeds slimmer, waardoor zij ook het plaatje met de tekens steeds makkelijker konden lezen. Zo kwam spam er toch doorheen. Daarom werd versie 2 ontwikkeld.

Versie 2 (2012-heden): ‘Ik ben geen robot’
Versie 2 wordt nog steeds gebruikt. Bij deze versie klik je, na het invullen van je gegevens, het vinkje met ‘Ik ben geen robot’ aan. Door middel van dit vinkje controleert Google of je een persoon bent of niet. Als Google twijfelt, zul je een aantal tegels aan moeten klikken, bijvoorbeeld de variant met foto’s waarop zebrapaden of stoplichten staan. Spambots komen hier moeilijk doorheen. Het aanklikken van het vinkje is gebruiksvriendelijk, maar wel drempelverhogend als je na aanvinken de extra controle moet uitvoeren. Daarom adviseert Google om versie 3 te gebruiken op je website.

Versie 3 (2018-heden): automatische controle
Sinds oktober 2018 werkt Google met versie 3 van de reCAPTCHA. Bij deze nieuwe versie gaat de verificatie automatisch en controleert deze ‘onder water’ of je het formulier mag verzenden. Je hoeft bij deze versie geen vinkjes meer aan te klikken. Mocht Google toch twijfelen of je een persoon of een spambot bent, dan komt versie 2 naar voren en moet je de controlevragen beantwoorden.

Versie 3 wordt automatisch ingeladen in de browser, maar is voor jou als bezoeker niet zichtbaar. Zodra jij het formulier verzendt, gaat de informatie naar Google. Google geeft op basis van deze gegevens de verzender een score. Afhankelijk van deze score bepaalt Google of het formulier wordt verzonden naar de ontvanger.

Hoe bouw ik de Google reCAPTCHA in op mijn website?

Om de reCAPTCHA op jouw website te activeren, moeten de formulieren in de code een aanpassing krijgen. Daarna kan Google reCAPTCHA worden ingeladen. Bij Google reCAPTCHA moet je eerst een key (sleutel) aanmaken, zodat die key ‘onder water’ kan worden ingeladen. Omdat je aanpassingen moet doen in de code van je website, is het verstandig om je webontwikkelaar in te schakelen om dit voor jou in te bouwen. En geen paniek! Het inbouwen van de reCAPTCHA is meestal maar een uurtje werk, afhankelijk van het aantal formulieren op je website. Heb jij hulp nodig bij het inzetten van Google reCAPTCHA op je website? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag. Wil je daarnaast geen belangrijke informatie missen? Volg ons dan op LinkedIn of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Website
Uitgelicht

Website verbeteren met brainstorm technieken

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Hoe maak je een unieke website? Hoe verzin je nieuwe content of werk je corporate branding uit? Om t…

Verder lezen
Website
Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

  • Twan Nieborg
  • 4minuten

Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je…

Verder lezen
Website
uitgelicht-test

10 Webdesign trends voor 2024

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Bij Secure Design Webdevelopment hebben wij het afgelopen jaar weer doeltreffende websites mogen ont…

Verder lezen
Website
UItgelicht-700×530

De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen

  • Gino Schreve
  • 4minuten

“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat zo’n FAQ niet all…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-blog

Page Speed: wat zijn de voordelen van een snelle webpagina?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een snel ladende webpagina is een fijne ervaring voor iedere bezoeker. Maar naast gemak heeft het oo…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Leer alles over verschillende cookies

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

“Gaat u akkoord met de cookies”? Deze vraag is je vast wel eens opgevallen bij andere bedrijven. Maa…

Verder lezen
Website
Uitgelichte

7 webtrends van 2021

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken kome…

Verder lezen
Website
uitgelicht

Pas de afbeelding bij je link aan met Yoast SEO

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Verschijnt er een verkeerde afbeelding als jij een link deelt op je social media kanalen en weet je…

Verder lezen
Website
auiteglicht

Koppeling tussen jobboards en Carerix

  • Robin van Aalst
  • 2minuten

Kost het jou ook veel tijd om vacatures te verspreiden op jobboards of loopt dit geregeld verkeerd?…

Verder lezen
Website
Whatsapp For Business Blog

WhatsApp for Business, zet jij het al in?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

WhatsApp heeft sinds kort een nieuwe versie van de app gelanceerd speciaal voor bedrijven. WhatsApp…

Verder lezen
Website
570 x 400

Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stapp…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Featured-Snippets-uitgelicht

Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op he…

Verder lezen
Website
570×400-Google-for-Jobs-met-logo-grijs

Maak jouw website klaar voor Google for Jobs

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Eindelijk live: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-Leestip

Do’s & don’ts van pop-ups op je website

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Webdesign-Trends-2020-uitgelicht

10+ webdesign trends voor 2020

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

Niet alleen de digitale wereld verandert elke dag, grafisch design verandert net zo snel mee. Daarom…

Verder lezen
Website
570×400-Google-Mijn-Bedrijf

5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook v…

Verder lezen
Website
Google-Maps-Robin-uitgelicht

De mogelijkheden van Google Maps op je website

  • Robin van Aalst
  • 4minuten

Wil jij graag een Google Maps kaart op je website tonen? Bijvoorbeeld om te laten zien waar je bedri…

Verder lezen
Website
Animatievideo-uitgelicht

Stappenplan voor het maken van een goede animatievideo

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Wij presenteren met trots: onze interactieve animatievideo! Maandenlang hebben we met bloed, zweet e…

Verder lezen
Website
Video-op-website-uitgelicht

Do’s en don’ts van video op je website

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat mensen elke dag gemiddeld 67 minuten naar video’s kijken? Je kunt er dus haast niet meer…

Verder lezen
Website
WhatsApp-uitgelichte-afbeelding

Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp

  • Gino Schreve
  • 2minuten

Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst…

Verder lezen
Website
UITGELCIht

Trek de aandacht met animaties op je website

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van…

Verder lezen
Website
Groepsfoto-1920×700

Zo laat je online meer van jezelf zien

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

Meer van jezelf laten zien? Daar bedoelen we natuurlijk geen gekke selfies of van-top-tot-teenfoto’s…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Twan Nieborg

    Twan Nieborg

    Front-end developer & Support