SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags
- 20-11-24
- Duncan Charité
- 5 minuten
De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. Want deze tags verzorgen naast het vergroten van jouw zichtbaarheid ook voor de eerste impressie die in de Google zoekresultaten wordt getoond. Met de juiste title tag en description tag haal je bezoekers naar binnen!
Wat is een title tag?
Een title tag is de titel van je webpagina. In de zoekresultaten zie je deze als dikgedrukte titel. Het geeft niet alleen je bezoekers, maar ook zoekmachines een idee van de inhoud van de pagina. Voor beide is het ook het eerste wat ze van je website zien, dus een geoptimaliseerde title tag is in alle opzichten cruciaal!
Daarnaast zie je deze titel ook in de tabbladen van je webbrowser en bij het delen op social media. De title tag noemen we overigens ook wel SEO title of meta title, maar het is niet hetzelfde als de page title die je bovenaan de pagina zet.
Hoe maak je een goede title tag?
Een goede title tag voldoet aan deze eisen:
- Gebruik tussen de 60 en maximaal 65 karakters (568 pixels). Zo voorkom je dat de titel niet wordt afgekapt in de zoekresultaten.
- Zet het belangrijkste zoekwoord vooraan. Deze heeft meer waarde voor Google.
- Zet je merknaam of bedrijfsnaam achteraan (indien dit geen zoekwoord is). Dit zorgt voor herkenbaarheid.
- Maak de title tag voor elke pagina uniek. Dit geeft een duidelijk onderscheid tussen de pagina’s.
- Maak de title tag relevant. Zorg dat deze overeenkomt met de inhoud op de pagina, en de zoekintentie van de bezoeker.
- Schrijf vanuit het perspectief van je bezoeker en maak de title aantrekkelijk om op te klikken, zoals met een call-to-action.
- Gebruik een verticaal streepje (|) als scheidingsteken. Dit bespaart ruimte en zorgt voor een betere leesbaarheid.
Wil je zeker weten dat al jouw pagina’s optimale title tags krijgen? Laat onze experts je helpen om het maximale uit je SEO en title tags te halen.
Zo ziet een goede title tag eruit
Verwerk je bovenstaande punten in je title tag, dan ziet dat er zo uit:
Beheer je een webwinkel? Dan is het aan te raden naast de productnaam een extra zoekwoord toe te voegen.
Let op: stop je title tag niet vol met zoekwoorden. Deze zijn zelden allemaal relevant en hebben voor Google en je bezoeker ook weinig nut. We helpen je graag bij een gedegen zoekwoordenonderzoek.
De title tag aanpassen in je WordPress website
Verwerk de title tag in je WordPress website met behulp van de Yoast SEO-plugin. Hiermee kun je eenvoudig de title tag aanpassen en optimaliseren volgens SEO-richtlijnen. Je ziet direct hoe je SEO-title en de metabeschrijving eruitzien:
Tip: Google toont niet altijd de door jou ingevulde meta description. Als de tekst niet goed aansluit bij de zoekopdracht, dan maakt Google zelf een beschrijving. Blijf daarom altijd zo dicht mogelijk bij de zoekintentie van je bezoeker.
Yoast geeft ook praktische tips, zoals het gebruik van belangrijke zoekwoorden. Wil je meer weten over Yoast SEO plugin en hoe Google websites indexeert? Bekijk dan ons blog: Hoe werkt Yoast SEO?
Bij een title tag hoort ook een goede description tag. Deze bepaalt voor een groot deel of bezoekers op jouw link klikken.
Wat is een description tag?
Een description tag, ook wel bekend als de meta description, is een korte samenvatting van de inhoud van de pagina. Deze verschijnt onder de title tag in de zoekresultaten van Google.
Het doel van de description tag is om gebruikers te verleiden op jouw link te klikken door de waarde van je pagina helder en bondig te beschrijven. Een goede description tag sluit aan bij de zoekintentie van de gebruiker en bevat relevante zoekwoorden. Dit vergroot zowel de zichtbaarheid als de kans dat gebruikers op jouw pagina klikken.
Hoe maak je een goede description tag?
Een goede description tag voldoet aan deze eisen:
- Gebruik tussen 150 en 160 tekens, zodat de tag volledig zichtbaar is in de zoekresultaten.
- Gebruik relevante zoekwoorden die aansluiten bij de zoekintentie van je doelgroep.
- Maak de tekst aantrekkelijk en schrijf actief, zodat gebruikers geneigd zijn te klikken.
- Zorg dat de beschrijving duidelijk aangeeft wat er op de pagina staat.
- Zorg voor een call-to-action voor meer clicks.
- Maak unieke description tags. Elke pagina verdient een unieke beschrijving.
- Gebruik verticale streepjes of vinkjes als scheidingsteken.
Bonus: extra opvallen met rich snippets
Bij Secure Design gaan we graag een stapje verder. Om te zorgen dat jouw bedrijf extra opvalt tussen alle zoekresultaten, kunnen we de zoekresultaten verrijken met extra informatie, de zogenaamde “rich snippets”. Een aantal herken je vast wel:
- Breadcrumb navigatie
- Producten (met o.a. prijs, voorraad en beoordeling)
- FAQ snippets
- Reviews
- Evenementen (met datum en locatie.)
Door je content te voorzien van een speciale markering (structured data), kan Google deze informatie beter begrijpen en uitlichten in de zoekresultaten. Dit maakt je pagina opvallender, waardoor gebruikers eerder geneigd zijn erop te klikken.
Wil je ook extra opvallen met rich snippets? Stuur ons een e-mail, en onze SEO-experts helpen je graag bij het inrichten van de snippets die het best bij jouw bedrijf passen.
Opvallen in Google? Wij helpen je direct op weg.
Onderschat het belang niet van deze cruciale SEO-factoren. Maak dus snel werk van je title tag en description tag. Het draagt direct bij aan een betere zichtbaarheid in zoekmachines én zorgt voor meer kliks naar je website.
Met bijna 15 jaar ervaring kunnen we je direct ondersteunen bij SEO-teksten, online adverteren, websiteoptimalisatie en online marketingstrategieën. Bel ons op 071-36 27 963 of stuur je vraag naar info@securedesign.nl. Samen zorgen we ervoor dat jouw website het verschil maakt!