Marketing, Website
Header

SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags

  • 20-11-24
  • Duncan Charité
  • 5 minuten

De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. Want deze tags verzorgen naast het vergroten van jouw zichtbaarheid ook voor de eerste impressie die in de Google zoekresultaten wordt getoond. Met de juiste title tag en description tag haal je bezoekers naar binnen!

Wat is een title tag?

Een title tag is de titel van je webpagina. In de zoekresultaten zie je deze als dikgedrukte titel. Het geeft niet alleen je bezoekers, maar ook zoekmachines een idee van de inhoud van de pagina. Voor beide is het ook het eerste wat ze van je website zien, dus een geoptimaliseerde title tag is in alle opzichten cruciaal!

Daarnaast zie je deze titel ook in de tabbladen van je webbrowser en bij het delen op social media. De title tag noemen we overigens ook wel SEO title of meta title, maar het is niet hetzelfde als de page title die je bovenaan de pagina zet.

title-tag-in-browser

Hoe maak je een goede title tag?

Een goede title tag voldoet aan deze eisen:

  • Gebruik tussen de 60 en maximaal 65 karakters (568 pixels). Zo voorkom je dat de titel niet wordt afgekapt in de zoekresultaten.
  • Zet het belangrijkste zoekwoord vooraan. Deze heeft meer waarde voor Google.
  • Zet je merknaam of bedrijfsnaam achteraan (indien dit geen zoekwoord is). Dit zorgt voor herkenbaarheid.
  • Maak de title tag voor elke pagina uniek. Dit geeft een duidelijk onderscheid tussen de pagina’s.
  • Maak de title tag relevant. Zorg dat deze overeenkomt met de inhoud op de pagina, en de zoekintentie van de bezoeker.
  • Schrijf vanuit het perspectief van je bezoeker en maak de title aantrekkelijk om op te klikken, zoals met een call-to-action.
  • Gebruik een verticaal streepje (|) als scheidingsteken. Dit bespaart ruimte en zorgt voor een betere leesbaarheid.

Wil je zeker weten dat al jouw pagina’s optimale title tags krijgen? Laat onze experts je helpen om het maximale uit je SEO en title tags te halen.

Zo ziet een goede title tag eruit

Verwerk je bovenstaande punten in je title tag, dan ziet dat er zo uit:

Google-zoekresultaat

Beheer je een webwinkel? Dan is het aan te raden naast de productnaam een extra zoekwoord toe te voegen.

Let op: stop je title tag niet vol met zoekwoorden. Deze zijn zelden allemaal relevant en hebben voor Google en je bezoeker ook weinig nut. We helpen je graag bij een gedegen zoekwoordenonderzoek.

De title tag aanpassen in je WordPress website

Verwerk de title tag in je WordPress website met behulp van de Yoast SEO-plugin. Hiermee kun je eenvoudig de title tag aanpassen en optimaliseren volgens SEO-richtlijnen. Je ziet direct hoe je SEO-title en de metabeschrijving eruitzien:

yoast-seo

Tip: Google toont niet altijd de door jou ingevulde meta description. Als de tekst niet goed aansluit bij de zoekopdracht, dan maakt Google zelf een beschrijving. Blijf daarom altijd zo dicht mogelijk bij de zoekintentie van je bezoeker.

Yoast geeft ook praktische tips, zoals het gebruik van belangrijke zoekwoorden. Wil je meer weten over Yoast SEO plugin en hoe Google websites indexeert? Bekijk dan ons blog: Hoe werkt Yoast SEO?

Bij een title tag hoort ook een goede description tag. Deze bepaalt voor een groot deel of bezoekers op jouw link klikken.

Wat is een description tag?

Een description tag, ook wel bekend als de meta description, is een korte samenvatting van de inhoud van de pagina. Deze verschijnt onder de title tag in de zoekresultaten van Google.

Het doel van de description tag is om gebruikers te verleiden op jouw link te klikken door de waarde van je pagina helder en bondig te beschrijven. Een goede description tag sluit aan bij de zoekintentie van de gebruiker en bevat relevante zoekwoorden. Dit vergroot zowel de zichtbaarheid als de kans dat gebruikers op jouw pagina klikken.

Hoe maak je een goede description tag?

Een goede description tag voldoet aan deze eisen:

  • Gebruik tussen 150 en 160 tekens, zodat de tag volledig zichtbaar is in de zoekresultaten.
  • Gebruik relevante zoekwoorden die aansluiten bij de zoekintentie van je doelgroep.
  • Maak de tekst aantrekkelijk en schrijf actief, zodat gebruikers geneigd zijn te klikken.
  • Zorg dat de beschrijving duidelijk aangeeft wat er op de pagina staat.
  • Zorg voor een call-to-action voor meer clicks.
  • Maak unieke description tags. Elke pagina verdient een unieke beschrijving.
  • Gebruik verticale streepjes of vinkjes als scheidingsteken.

Bonus: extra opvallen met rich snippets

Bij Secure Design gaan we graag een stapje verder. Om te zorgen dat jouw bedrijf extra opvalt tussen alle zoekresultaten, kunnen we de zoekresultaten verrijken met extra informatie, de zogenaamde “rich snippets”. Een aantal herken je vast wel:

snippet-data

Door je content te voorzien van een speciale markering (structured data), kan Google deze informatie beter begrijpen en uitlichten in de zoekresultaten. Dit maakt je pagina opvallender, waardoor gebruikers eerder geneigd zijn erop te klikken.

Wil je ook extra opvallen met rich snippets? Stuur ons een e-mail, en onze SEO-experts helpen je graag bij het inrichten van de snippets die het best bij jouw bedrijf passen.

Opvallen in Google? Wij helpen je direct op weg.

Onderschat het belang niet van deze cruciale SEO-factoren. Maak dus snel werk van je title tag en description tag. Het draagt direct bij aan een betere zichtbaarheid in zoekmachines én zorgt voor meer kliks naar je website.

Met bijna 15 jaar ervaring kunnen we je direct ondersteunen bij SEO-teksten, online adverteren, websiteoptimalisatie en online marketingstrategieën. Bel ons op 071-36 27 963 of stuur je vraag naar info@securedesign.nl. Samen zorgen we ervoor dat jouw website het verschil maakt!

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing, Website
uitgelicht

10 Webdesign trends voor 2025

  • Tijs Ruigrok
  • 8minuten

Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Duncan Charité

    Duncan Charité

    Front-end developer & Support