Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)
- 09-04-19
- Sven Versluijs
- 4 minuten
Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget is, zodat je niet te veel of te weinig budget beschikbaar stelt om jouw doel te behalen. We gaven al basistips voordat je begint met Google Ads, maar leggen ook graag uit hoe jij jouw advertentiebudget en maximale Cost Per Click voor Google Ads kunt berekenen.
Hoe reken ik mijn Cost Per Click (CPC) uit?
Voordat je de campagne in Google Ads gaat aanmaken, moet je eerst het doel bepalen. Wat wil je bereiken met je advertentie? Op basis daarvan ga je het advertentiebudget bepalen. Je bedenkt van tevoren wat een advertentie moet opleveren en wat je dus maximaal per click (Cost Per Click) mag betalen. Het totale budget om te adverteren moet afhangen van het doel dat je wil bereiken en niet andersom. Zo kun je namelijk goed in kaart brengen of het bedrag dat jij in gedachten hebt wel voldoende is om een lead binnen te halen. Of misschien had je anders wel veel te hoog ingezet. Om dit te voorkomen, moet je voordat je gaat adverteren al een rekensom hebben gemaakt. Hoe? Dat leggen we graag uit door middel van een voorbeeld en een stappenplan:
Casus: een stukadoor uit Leiden wil graag meer klanten binnenhalen (doel). Hij heeft besloten dat hij in wil zetten op online advertenties door middel van Google Ads. Wat moet hij nu doen voordat hij zijn advertentiebudget heeft bepaald en kan beginnen met adverteren?
Stap 1: reken uit wat een klant gemiddeld aan winst oplevert. Dus: wat houd je per klant over na aftrek van alle kosten? De stukadoor uit Leiden heeft berekend dat een klant gemiddeld 500 euro aan winst oplevert.
Stap 2: bepaal hoeveel leads gemiddeld resulteren in klanten. Niet iedereen die op jouw website komt, wordt uiteindelijk ook een klant. Ondanks dat zij bijvoorbeeld een offerte aanvragen. De stukadoor moet gemiddeld vier offertes versturen, om voor één klant aan de slag te mogen. Dus 1 op de 4 leads wordt uiteindelijk een klant. Dat betekent dat een gemiddelde klant maximaal 125 euro mag kosten (in marketingbudget) om quitte te draaien.
Stap 3: bereken hoeveel websitebezoekers je nodig hebt voor het genereren van een lead. In het voorbeeld van de stukadoor heeft hij vier leads nodig om één klant te krijgen. Hij heeft achterhaald dat 1 op de 25 websitebezoekers een lead oplevert. Dat betekent dat een websitebezoeker gemiddeld 5 euro waard is. Reken maar uit: een klant kost maximaal 125 euro, deel dat door die 25 websitebezoekers en dan houd je € 5 over.
Dit betekent dat je nu je maximale Cost Per Click hebt uitgerekend. Als je inzet op dit bedrag per klik, dan speel je quitte. Die 500 euro die een klant gemiddeld oplevert aan winst, besteed je dan weer uit aan adverteren. Zet dus nooit hoger in dan dit bedrag, want dan draai je verlies. Bovendien is het belangrijk om nog een vierde stap aan dit rijtje toe te voegen.
Stap 4: bepaal hoeveel van jouw winst je wil uitgeven aan advertenties. Afhankelijk van de concurrentie op bepaalde zoekresultaten, kun je bekijken wat jouw budget is per klik. Kijk dus eerst of er veel geadverteerd wordt op zoektermen die voor jou relevant zijn. Ons advies is om niet meer dan de helft van je winst te besteden aan advertenties. De stukadoor heeft besloten om maximaal 2 euro per klik te betalen. Zo houdt hij toch nog een deel van zijn winst over.
Aan de slag met Google Ads
Zodra je hebt berekend wat jouw CPC mag zijn, hoef je alleen nog maar het type advertentie te kiezen en de campagne aan te maken. Kunnen we jou helpen met het inzetten van Google Ads of bij het berekenen van jouw maximale advertentiebudget? Neem gerust contact met ons op en we helpen je graag op weg.