Marketing
Google-Ads-CPC-header

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • 09-04-19
  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget is, zodat je niet te veel of te weinig budget beschikbaar stelt om jouw doel te behalen. We gaven al basistips voordat je begint met Google Ads, maar leggen ook graag uit hoe jij jouw advertentiebudget en maximale Cost Per Click voor Google Ads kunt berekenen.

Hoe reken ik mijn Cost Per Click (CPC) uit?

Voordat je de campagne in Google Ads gaat aanmaken, moet je eerst het doel bepalen. Wat wil je bereiken met je advertentie? Op basis daarvan ga je het advertentiebudget bepalen. Je bedenkt van tevoren wat een advertentie moet opleveren en wat je dus maximaal per click (Cost Per Click) mag betalen. Het totale budget om te adverteren moet afhangen van het doel dat je wil bereiken en niet andersom. Zo kun je namelijk goed in kaart brengen of het bedrag dat jij in gedachten hebt wel voldoende is om een lead binnen te halen. Of misschien had je anders wel veel te hoog ingezet. Om dit te voorkomen, moet je voordat je gaat adverteren al een rekensom hebben gemaakt. Hoe? Dat leggen we graag uit door middel van een voorbeeld en een stappenplan:

Casus: een stukadoor uit Leiden wil graag meer klanten binnenhalen (doel). Hij heeft besloten dat hij in wil zetten op online advertenties door middel van Google Ads. Wat moet hij nu doen voordat hij zijn advertentiebudget heeft bepaald en kan beginnen met adverteren?

Stap 1: reken uit wat een klant gemiddeld aan winst oplevert. Dus: wat houd je per klant over na aftrek van alle kosten? De stukadoor uit Leiden heeft berekend dat een klant gemiddeld 500 euro aan winst oplevert.

Stap 2: bepaal hoeveel leads gemiddeld resulteren in klanten. Niet iedereen die op jouw website komt, wordt uiteindelijk ook een klant. Ondanks dat zij bijvoorbeeld een offerte aanvragen. De stukadoor moet gemiddeld vier offertes versturen, om voor één klant aan de slag te mogen. Dus 1 op de 4 leads wordt uiteindelijk een klant. Dat betekent dat een gemiddelde klant maximaal 125 euro mag kosten (in marketingbudget) om quitte te draaien.

Stap 3: bereken hoeveel websitebezoekers je nodig hebt voor het genereren van een lead. In het voorbeeld van de stukadoor heeft hij vier leads nodig om één klant te krijgen. Hij heeft achterhaald dat 1 op de 25 websitebezoekers een lead oplevert. Dat betekent dat een websitebezoeker gemiddeld 5 euro waard is. Reken maar uit: een klant kost maximaal 125 euro, deel dat door die 25 websitebezoekers en dan houd je € 5 over.

Dit betekent dat je nu je maximale Cost Per Click hebt uitgerekend. Als je inzet op dit bedrag per klik, dan speel je quitte. Die 500 euro die een klant gemiddeld oplevert aan winst, besteed je dan weer uit aan adverteren. Zet dus nooit hoger in dan dit bedrag, want dan draai je verlies. Bovendien is het belangrijk om nog een vierde stap aan dit rijtje toe te voegen.

Stap 4: bepaal hoeveel van jouw winst je wil uitgeven aan advertenties. Afhankelijk van de concurrentie op bepaalde zoekresultaten, kun je bekijken wat jouw budget is per klik. Kijk dus eerst of er veel geadverteerd wordt op zoektermen die voor jou relevant zijn. Ons advies is om niet meer dan de helft van je winst te besteden aan advertenties. De stukadoor heeft besloten om maximaal 2 euro per klik te betalen. Zo houdt hij toch nog een deel van zijn winst over.

Aan de slag met Google Ads

Zodra je hebt berekend wat jouw CPC mag zijn, hoef je alleen nog maar het type advertentie te kiezen en de campagne aan te maken. Kunnen we jou helpen met het inzetten van Google Ads of bij het berekenen van jouw maximale advertentiebudget? Neem gerust contact met ons op en we helpen je graag op weg.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing, Website
uitgelicht

10 Webdesign trends voor 2025

  • Tijs Ruigrok
  • 8minuten

Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

SEO tip: zo optimaliseer je title tags en description tags

  • Duncan Charité
  • 5minuten

De title tag en description tag zijn misschien wel de belangrijkste SEO-elementen voor je website. W…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs