Marketing, Website
HEADER

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • 08-02-22
  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, wat voor soorten leads er zijn en hoe je er uiteindelijk voor kan zorgen dat je meer leads genereert.

Wat is een lead?

Het begrip ‘lead’ heeft niet één vaste betekenis. In principe kan een lead voor ieder bedrijf anders zijn. ‘Lead’ is de Engelse term voor ‘aanknopingspunt’ en zo kan je een lead dan ook zien: een aanknopingspunt naar een potentiële klant. Wanneer een bezoeker op de een of andere manier interesse heeft getoond in een product of dienst van jouw bedrijf, kan je spreken van een lead.

Dit kan bijvoorbeeld een verzoek zijn om een offerte of meer informatie omtrent een product of dienst. Belangrijk hierbij is dat de desbetreffende bezoeker iets van contactinformatie achterlaat (de lead informatie), pas dan kunnen we spreken van een lead. Doet de bezoeker dit niet, dan nemen we deze een prospect.

Nieuwsbrief-KNOP

Wat voor verschillende leads zijn er?

Marketing Qualified leads
Marketing Qualified leads zijn mensen die concrete interesse hebben getoond in jouw bedrijf, door bijvoorbeeld een e-book te downloaden maar niet direct klant willen worden. We noemen dit Marketing Qualified leads omdat deze vanuit de marketingafdeling verder worden opgevolgd. Door de lead herhaaldelijk informatie toe te spelen, kan je ervoor zorgen dat de lead in de toekomst transformeert naar een Sales Qualified lead.

Sales Qualified lead
Een Sales Qualified lead is een lead die op het punt staat een beslissing te nemen: gaat ik over tot aankoop of niet? Deze is in ieder geval overtuigd dat jij de oplossing hebt voor zijn probleem. Het is belangrijk dat je de lead genoeg redenen hebt gegeven om bij jou klant te worden, en niet bij de concurrent.

Weg-leads-blog-afbeelding

Hoe kan je meer leads generen voor je website?

Haal je (te) weinig leads binnen of begin je net met het genereren van leads? Wij geven je enkele tips:

  • Weet wie je potentiële klanten zijn;
  • Geef gratis informatie weg;
  • Bied een gratis proefperiode;
  • Sla alle leadgeneratie-data op.

Weet wie je potentiële klanten zijn
Om te beginnen moet je weten wie je potentiële klanten zijn. Door een profiel van de doelgroep op te stellen, kom je erachter hoe je doelgroep eruitziet. Hoe beweegt deze voorafgaand aan het overgaan tot koop? Hoe beter je weet hoe je doelgroep eruitziet, hoe beter je weet hoe je je doelgroep kan benaderen en waar je op kan inspelen.

Geef gratis informatie weg
De tweede tip is het gratis weggeven van informatie om mensen aan te trekken. Geef bijvoorbeeld een aantal tips op je site, en vermeld daarbij dat de bezoeker de rest van de tips ook kan krijgen zodra hij zijn e-mailadres achterlaat. Zo kan je aan contactgegevens komen en heb je dus een lead te pakken.

Videoland-1030×500

Bied een gratis proefperiode
Een gratis proefperiode kan zorgen voor meer leads. De bezoeker kan het product of dienst eerst kosteloos uitproberen om te kijken of deze aansluit. Door je product of dienst gratis te laten testen zal de lead het product leren kennen en neemt de kans dat deze jouw product of dienst daadwerkelijk aanschaft aanzienlijk toe. Denk bijvoorbeeld aan Videoland of Spotify.

Sla alle leadgeneratie-data op
De laatste en één van de belangrijkste tips voor het genereren van meer leads, is het opslaan en analyseren van je leads. Door jouw leads nog beter te leren kennen kan je jouw marketingstrategie hierop aanpassen. Voorbeelden waar je op kan sturen kunnen zijn:

  • Welk pad bewandeld de lead voordat deze een lead wordt?
  • Welke vormen van marketing hebben de lead getriggerd?
  • Hoe lang duurt het voordat iemand een lead wordt?

De uitkomsten van dit soort vragen kan je gebruiken voor het optimaliseren van je leadgeneratie.

Meer weten over leads?

Wil je meer te weten komen over leads en de waarde die het jouw bedrijf kan leveren? We helpen je graag! Neem gerust contact met ons op voor al je vragen omtrent leads, of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITGEL~1

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbeschermin…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs