Marketing

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

08-02-22
Daan van Schaik
4 minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, wat voor soorten leads er zijn en hoe je er uiteindelijk voor kan zorgen dat je meer leads genereert.

Het begrip ‘lead’ heeft niet één vaste betekenis. In principe kan een lead voor ieder bedrijf anders zijn. ‘Lead’ is de Engelse term voor ‘aanknopingspunt’ en zo kan je een lead dan ook zien: een aanknopingspunt naar een potentiële klant. Wanneer een bezoeker op de een of andere manier interesse heeft getoond in een product of dienst van jouw bedrijf, kan je spreken van een lead.

Dit kan bijvoorbeeld een verzoek zijn om een offerte of meer informatie omtrent een product of dienst. Belangrijk hierbij is dat de desbetreffende bezoeker iets van contactinformatie achterlaat (de lead informatie), pas dan kunnen we spreken van een lead. Doet de bezoeker dit niet, dan nemen we deze een prospect.

Marketing Qualified leads
Marketing Qualified leads zijn mensen die concrete interesse hebben getoond in jouw bedrijf, door bijvoorbeeld een e-book te downloaden maar niet direct klant willen worden. We noemen dit Marketing Qualified leads omdat deze vanuit de marketingafdeling verder worden opgevolgd. Door de lead herhaaldelijk informatie toe te spelen, kan je ervoor zorgen dat de lead in de toekomst transformeert naar een Sales Qualified lead.

Sales Qualified lead
Een Sales Qualified lead is een lead die op het punt staat een beslissing te nemen: gaat ik over tot aankoop of niet? Deze is in ieder geval overtuigd dat jij de oplossing hebt voor zijn probleem. Het is belangrijk dat je de lead genoeg redenen hebt gegeven om bij jou klant te worden, en niet bij de concurrent.

Haal je (te) weinig leads binnen of begin je net met het genereren van leads? Wij geven je enkele tips:

  • Weet wie je potentiële klanten zijn;
  • Geef gratis informatie weg;
  • Bied een gratis proefperiode;
  • Sla alle leadgeneratie-data op.

Weet wie je potentiële klanten zijn
Om te beginnen moet je weten wie je potentiële klanten zijn. Door een profiel van de doelgroep op te stellen, kom je erachter hoe je doelgroep eruitziet. Hoe beweegt deze voorafgaand aan het overgaan tot koop? Hoe beter je weet hoe je doelgroep eruitziet, hoe beter je weet hoe je je doelgroep kan benaderen en waar je op kan inspelen.

Geef gratis informatie weg
De tweede tip is het gratis weggeven van informatie om mensen aan te trekken. Geef bijvoorbeeld een aantal tips op je site, en vermeld  daarbij dat de bezoeker de rest van de tips ook kan krijgen zodra hij zijn e-mailadres achterlaat. Zo kan je aan contactgegevens komen en heb je dus een lead te pakken.

Bied een gratis proefperiode
Een gratis proefperiode kan zorgen voor meer leads. De bezoeker kan het product of dienst eerst kosteloos uitproberen om te kijken of deze aansluit. Door je product of dienst gratis te laten testen zal de lead het product leren kennen en neemt de kans dat deze jouw product of dienst daadwerkelijk aanschaft aanzienlijk toe. Denk bijvoorbeeld aan Videoland of Spotify.

Sla alle leadgeneratie-data op
De laatste en één van de belangrijkste tips voor het genereren van meer leads, is het opslaan en analyseren van je leads. Door jouw leads nog beter te leren kennen kan je jouw marketingstrategie hierop aanpassen. Voorbeelden waar je op kan sturen kunnen zijn:

  • Welk pad bewandeld de lead voordat deze een lead wordt?
  • Welke vormen van marketing hebben de lead getriggerd?
  • Hoe lang duurt het voordat iemand een lead wordt?

De uitkomsten van dit soort vragen kan je gebruiken voor het optimaliseren van je leadgeneratie.

Wil je meer te weten komen over leads en de waarde die het jouw bedrijf kan leveren? We helpen je graag! Neem gerust contact met ons op voor al je vragen omtrent leads, of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Mede-eigenaar

Sven is als mede-eigenaar van Secure Design het aanspreekpunt voor klanten. Hij hoort graag welke uitdagingen je voor hem hebt en weet altijd een oplossing. Verder zorgt hij ervoor dat alles op kantoor op rolletjes loopt en dat alle afgeronde projecten resulteren in blije klanten.