Marketing
header

Zo anonimiseer je persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar voor de AVG

  • 24-05-18
  • Robin van Aalst
  • 3 minuten

Per 25 mei 2018 (ja, dat is morgen al!) treedt de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Deze Europese privacywetgeving zorgt ervoor dat de EU-burger nog meer recht heeft op bescherming van zijn persoonsgegevens. Dat betekent dat jij de gegevens die je verzamelt zult moeten anonimiseren.

Wat houdt de AVG in?

Nog even in het kort: de AVG gaat over het verwerken van persoonsgegevens en dus de privacy van die personen. De wet bepaalt dat de EU-burger inzicht moet krijgen in welke gegevens bedrijven, instanties en websites willen hebben, waarom ze deze gegevens willen hebben en hoe de gegevens worden opgeslagen. Daarbij zul je dus ook een deel van de gegevens die je met bijvoorbeeld Google Analytics of Hotjar verzamelt, moeten anonimiseren, zodat deze gegevens niet naar personen herleidbaar is.

Zo anonimiseer je Google Analytics

Als je met jouw website gebruikmaakt van Google Analytics, dan plaatst Google Analytics cookies om te achterhalen hoe bezoekers de website gebruiken. Google analyseert de gegevens die hierdoor verkregen worden. Om ervoor te zorgen dat personen niet herleidbaar zijn, moet je het IP-adres van de bezoeker anonimiseren. Google biedt de mogelijkheid om het laatste gedeelte van het IP-adres te verwijderen. Dat kan op verschillende manieren.

Optie 1) Aanpassen van de trackingcode

De eerste manier, die ook door Google Analytics zelf wordt aangeboden, is de ‘Anonymize IP’-functie met analytics.js. Hiervoor moet je een toevoeging doen aan de trackingcode die op je website wordt geladen. Zodra je inlogt op je account, kun je bij ‘Trackinginfo’ en daarna ‘Trackingcode’ je sitetag vinden die je aan je website kunt toevoegen.

analytics

Voeg “ ( ‘set’,  ‘anonymize_ip’, ‘true’ );” toe aan het Google Analytics script, zodat deze IP-adressen anonimiseert. Dat ziet er dan als volgt uit:

script

Tip: maak een printscreen van de tijd en datum wanneer je deze maatregel hebt geïmplementeerd zodat je dit kunt aantonen als erom gevraagd wordt. Wil je meer technische informatie lezen? Google geeft zelf ook nog een uitleg.

Optie 2) Aanpassen door middel van Google Tag Manager

Er is eventueel ook nog de mogelijkheid om IP-adressen te anonimiseren via de Google Tag Manager. Dat kan zowel via een stukje broncode als via de Tag Manager zelf. Mocht je daar gebruik van maken, dan kun je in deze blog meer informatie vinden.

Optie 3) Gebruik een plugin

Mocht je een andere manier zoeken om IP-adressen te anonimiseren; het kan ook makkelijker. Als je een WordPress-site hebt, kun je namelijk de ‘Google Analytics by MonsterInsights’ plugin installeren. Als je naar de instellingen gaat en klikt op ‘Tracking’ en daarna op ‘Demographics’ vind je een optie om aan te vinken dat IP-adressen geanonimiseerd worden. Daarna hoef je alleen nog maar de aanpassing op te slaan en wordt het laatste gedeelte van het IP-adres verwijderd.

plugin

Zo anonimiseer je Hotjar

Als je gebruikmaakt van Hotjar op je website, verzamel je ook persoonsgegevens om het websitegebruik te analyseren: user recordings. Deze recordings kun je ook anonimiseren binnen Hotjar door een aantal stappen te doorlopen. Je hebt dan wel de recordings tot je beschikking, maar je kunt personen niet identificeren. Hotjar heeft twee mogelijkheden.

Het verbergen van ingevoerde informatie in invoervelden

Als een bezoeker informatie invult, bijvoorbeeld zijn adresgegevens of e-mailadres, wordt deze informatie niet opgeslagen. Hiervoor ga je naar ‘settings’ en kies je voor ‘Sites & Organizations’. Vervolgens ga je naar het tandwieltje bij de juiste website en zet je het vinkje uit bij ‘Record keystroke data on whitelisted input fields’. Update je gegevens en je bent klaar.

MASKIN~1

Bron gif: Hotjar

Het verbergen van specifieke elementen

De andere manier is het verbergen van specifieke elementen. Invoervelden kunnen bijvoorbeeld uit de recordings en heatmaps worden gelaten. Om deze specifieke elementen te weren, moet je een kleine aanpassing doen in je sitecode. Je voegt dan een attribuut ‘data-hj-suppress’ toe aan de elementen die je wilt verbergen. Meer informatie over het anonimiseren van gegevens in Hotjar, kun je hier lezen.

Google Analytics en Hotjar AVG-proof maken

Er zijn dus diverse manieren om persoonsgegevens in Google Analytics en Hotjar AVG-proof te maken door ze te anonimiseren. Deze aanpassingen kun je zelf doorvoeren. Heb je nog vragen over of hulp nodig bij het anonimiseren van persoonsgegevens? Neem gerust contact met ons op.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Marketing
775-x-530-UItgelicht-Gino

FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen

  • Gino Schreve
  • 3minuten

In ons eerdere blog ontdekte je al dat je bezoekers naar je site kunt halen met een FAQ-pagina. Zoek…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Marketing
Uitgelicht-1

Een terugblik op een bijzonder 2020, en de verwachtingen voor 2021

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

2020 was een jaar zoals we deze nog nooit hadden meegemaakt. Ondanks het thuiswerken en het missen v…

Verder lezen
Marketing
4sterrenuitgelicht

De waarde van reviews

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Ben jij wel eens opzoek gegaan naar reviews om te kijken wat andere mensen over een merk of product…

Verder lezen
Marketing
570×400-SD-tips-voor-e-mailmarketing

10 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wist je dat e-mails drie keer meer conversie opleveren dan social media? Een goede reden om er vanda…

Verder lezen
Marketing
570X40~1

Pop-ups op je website: wat het is en waarom ze waardevol zijn

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Wist je dat pop-ups nog steeds een effectieve manier zijn om leads binnen te halen? Ook al denk je m…

Verder lezen
Marketing
GOOGLE~2

Zo bepaal je jouw advertentiebudget en de Cost Per Click in Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Als je gaat adverteren met Google Ads (voorheen Adwords) moet je bepalen wat jouw advertentiebudget…

Verder lezen
Marketing
Google-Ads-voorbeelden

Basistips voordat je begint met Google Ads (Adwords)

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Tegenwoordig zijn er veel manieren om jouw bedrijf te promoten en gevonden te laten worden op het we…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen
Marketing
UITGELICHT

Zo haal je meer conversies op je website met Hotjar

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Je (nieuwe) website staat en je krijgt veel bezoekers, maar de conversies vallen tegen of blijven ze…

Verder lezen
Marketing
UITEGLCIHT

Hoe verzamel je content voor je website?

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Stel je voor: je bent op zoek naar een bedrijf dat websites bouwt. Je speurt Google af op zoek naar…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Robin van Aalst