Website
Secure-Design-Featured-Snippets

Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets

  • 28-11-19
  • Gino Schreve
  • 4 minuten

Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op het verkrijgen van een featured snippet in de Google zoekresultaten, creëer je de kans om zichtbaar bovenaan te staan. Maar wat is een featured snippet? En hoe kun je met jouw website uitgelicht worden? Dat vertel ik in dit blog.

Wat zijn featured snippets?

Een featured snippet is content van andere websites die Google bovenaan de zoekresultatenpagina toont. Een featured snippet geeft antwoord op de vraag die wordt gesteld door de gebruiker. Het doel van de featured snippet, die ook wel Google Answer Box wordt genoemd, is om de bezoeker direct antwoord te geven op zijn vraag zonder dat er verder doorgeklikt hoeft te worden op één van de zoekresultaten. Featured snippets worden dus niet getoond bij reguliere zoekopdrachten, maar alleen als de gebruiker een vraag stelt.

Wanneer een featured snippet wordt getoond in de zoekmachine, wordt dat ook wel positie 0 genoemd. De featured snippet staat namelijk boven het eerste zoekresultaat. Google beschouwt dit zoekresultaat in dat geval als zeer relevant en noemt dit ook wel een aanbevolen fragment. Een aanbevolen fragment wordt gegenereerd door derden, dus dat betekent dat jij met jouw website positie 0 in de zoekmachine kunt bemachtigen.

Welke soorten featured snippets kun je inzetten?

Voordat je aan de slag gaat met featured snippets, is het belangrijk om te weten dat Google drie soorten featured snippets kent:

  • De paragraaf: een paragraaf is een kort stuk tekst, bijvoorbeeld de definitie van een begrip of korte uitleg. Deze variant zul je het meest tegenkomen op Google. Hieronder zie je een voorbeeld:
Featured-Snippet-paragraaf
  • De lijst: een lijst is een opsomming. Dit kan bijvoorbeeld een recept zijn of een stappenplan. Een lijst kan zowel uit bulletpoints als uit nummers bestaan. Google toont een lijst met nummers in de featured snippet als ze denken dat een gebruiker een reeks stappen wil zien om een taak te voltooien. Een bulletpoint lijst laat Google bijvoorbeeld zien als je een artikel hebt geplaatst met daarin 10+ webdesign trends voor 2020. Hierdoor wordt het antwoord overzichtelijker.
Featured-Snippets-Opsomming
  • De tabel: de laatste vorm is een tabel. Hierin staat meestal een vergelijking. Google bepaalt in dit geval welke gegevens het meest relevant zijn om de vraag van de bezoeker te beantwoorden.
Featured-Snippets-Tabel

In de meeste gevallen wordt een paragraaf getoond, in 82% van alle onderzochte featured snippets. Daarna volgt de lijst. Een tabel wordt het minst weergegeven binnen Google.

Hoe krijgt jouw website een featured snippet?

In tegenstelling tot bijvoorbeeld rich snippets is het bij een featured snippet niet mogelijk om een pagina te markeren voor uitgelichte fragmenten. Google bepaalt welke website in de featured snippet komt te staan. Factoren als domeinautoriteit, zoekvolume en opmaak van de content spelen hierin mee. Door te achterhalen welke vragen jouw (potentiële) klanten stellen, kun je daarop inspelen door die vragen te beantwoorden. Het achterhalen van de vragen van je klanten kun je onder andere bepalen door bij te houden welke vragen het meest gesteld worden, bijvoorbeeld via de mail of chat. Maar ook tools als AnswerThePublic kunnen helpen bij het bepalen van de zoekvraag van jouw klant. Het achterhalen en beantwoorden van deze vragen is ook handig voor voice search optimalisatie.

Het verkrijgen van een featured snippet hangt af van verschillende factoren. Je moet allereerst de vraag waarop gezocht wordt, letterlijk verwoorden op je website. Daaronder moet je zo gedetailleerd, maar beknopt mogelijk antwoord geven op de vraag. Het gebruiken van opsommingstekens of een duidelijk stappenplan zijn bijvoorbeeld handige hulpmiddelen. Maak als laatst zoveel mogelijk gebruik van microdata en een nette HTML-code, zodat Google precies weet waar je pagina over gaat.

Wat is de invloed op SEO en bezoekersaantallen?

Met zoekmachineoptimalisatie probeer je jouw website zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te krijgen. Een featured snippet staat altijd boven de zoekresultaten, ook wel positie 0. Wanneer jouw website in de featured snippet staat, neemt deze zowel op desktop als mobiel meer ruimte in beslag dan een normaal zoekresultaat. Dat betekent dat jouw zoekresultaat op mobiel in de featured snippet het grootste gedeelte van het scherm van de bezoeker in beslag neemt. Daarnaast spelen ze een belangrijke rol in gesproken zoekopdrachten. Als een gebruiker een vraag stelt aan Siri of Google, leest de voice assistent het antwoord uit de featured snippet voor. Een mooie kans voor SEO dus.

De vraag die nu vast door jouw hoofd spookt: “maar als het antwoord al op Google wordt gegeven, komen bezoekers dan nog wel op mijn website?” Het antwoord is ja! Case studies van onder andere Hubspot hebben aangetoond dat de click through ratio (CTR) bij positie 0 juist hoger is. Een gebruiker kan namelijk nog meer informatie willen en als hij jouw antwoord interessant vindt, is de kans dat hij op jouw website meer informatie gaat lezen of antwoorden op aanvullende vragen gaat zoeken, groot. Het zorgt er daarnaast voor dat mensen in aanraking komen met jouw merknaam en op een later moment kan dit leiden tot conversie.

Featured snippets voor jouw website

Wil jij zorgen dat jouw website als uitgelicht zoekresultaat in Google komt te staan? Zorg dan dat je de meest relevante vragen van jouw (potentiële) klant beantwoord. Heb je hulp nodig of wil je graag advies voor het bepalen van deze zoekvragen? Neem gerust contact met ons op, dan helpen we je graag. Volg ons daarnaast op LinkedIn of schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Marketing, Website
Uitgelicht-hand

Hoe schrijf je een goede webtekst?

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Tekst is de belangrijkste factor voor het succes van je website. Het is verreweg de duidelijkste man…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Website verbeteren met brainstorm technieken

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Hoe maak je een unieke website? Hoe verzin je nieuwe content of werk je corporate branding uit? Om t…

Verder lezen
Website
Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

Maak de perfecte landingspagina met het AIDA-model

  • Twan Nieborg
  • 4minuten

Bij de lancering van een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook een landingspagina. Maar hoe krijg je…

Verder lezen
Website
uitgelicht-test

10 Webdesign trends voor 2024

  • Sven Versluijs
  • 8minuten

Bij Secure Design Webdevelopment hebben wij het afgelopen jaar weer doeltreffende websites mogen ont…

Verder lezen
Website
UItgelicht-700×530

De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen

  • Gino Schreve
  • 4minuten

“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat zo’n FAQ niet all…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht_V6

“H-tags”: maak je website beter leesbaar en vindbaar

  • Baue Wals
  • 4minuten

De leesbaarheid én vindbaarheid van je website een boost geven, dat kun je zelf. Met “H-tags” sla j…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

Slimmer navigeren, hoger scoren: broodkruimels op je website

  • Baue Wals
  • 5minuten

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Soms zijn ze zo klein als een broodkruimel. Hoe kan e…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-v2

Maak je website sneller met de Google PageSpeed Insights test

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Wat hebben je websitebezoekers en Google met elkaar gemeen? Beiden hechten enorm veel waarde aan de…

Verder lezen
Marketing, Website
blog-over-ons-header-small

Hoe schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina voor jouw website

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de 'Over ons' pagina één van de beter gelezen pagina'…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELICHT

Wat zijn leads en wat doe je ermee?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

In deze blog gaan we het hebben over leads. We leggen uit wat de term lead nou eigenlijk betekent, w…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-2021

De best gelezen blogs van 2021!

  • Robin van Aalst
  • 5minuten

We hebben het afgelopen jaar weer een aantal blogs geschreven. In onze nieuwste blog geven we een ko…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht-yoast

Hoe werkt Yoast SEO?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

Als website wil je zo hoog mogelijk komen te staan in Google. Hiervoor heb je verschillende tools to…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

  • Twan Nieborg
  • 3minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelciht

Alle support op één plek met Secure Design Support!

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Bij de vorige updateronde hebben wij al onze relaties voorzien van onze Secure Design Support plugin…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-blog

Page Speed: wat zijn de voordelen van een snelle webpagina?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een snel ladende webpagina is een fijne ervaring voor iedere bezoeker. Maar naast gemak heeft het oo…

Verder lezen
Marketing, Website
Uitgelicht1blogs

De meerwaarde van blogs op je website

  • Gino Schreve
  • 3minuten

Of je bedrijf nou in webdevelopment zit of in de bouw; het schrijven van blogs heeft een grote meerw…

Verder lezen
Marketing, Website
UITGELCIHT

Wat is een WooCommerce webshop?

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Een eigen webshop is een belangrijke toevoeging voor veel websites. Maar hoe plaats je nou zo'n wink…

Verder lezen
Website
Uitgelicht

Leer alles over verschillende cookies

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

“Gaat u akkoord met de cookies”? Deze vraag is je vast wel eens opgevallen bij andere bedrijven. Maa…

Verder lezen
Website
Uitgelichte

7 webtrends van 2021

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

2021 staat alweer voor de deur en de digitale wereld staat niet stil. welke nieuwe trends maken kome…

Verder lezen
Website
uitgelicht

Pas de afbeelding bij je link aan met Yoast SEO

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Verschijnt er een verkeerde afbeelding als jij een link deelt op je social media kanalen en weet je…

Verder lezen
Website
auiteglicht

Koppeling tussen jobboards en Carerix

  • Robin van Aalst
  • 2minuten

Kost het jou ook veel tijd om vacatures te verspreiden op jobboards of loopt dit geregeld verkeerd?…

Verder lezen
Website
Whatsapp For Business Blog

WhatsApp for Business, zet jij het al in?

  • Robin van Aalst
  • 3minuten

WhatsApp heeft sinds kort een nieuwe versie van de app gelanceerd speciaal voor bedrijven. WhatsApp…

Verder lezen
Website
570 x 400

Je website vernieuwen, hoe pak je dit aan en wat zijn de do’s en don’ts?

  • Sven Versluijs
  • 4minuten

Wil je jouw website vernieuwen maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Volg dan onderstaand stapp…

Verder lezen
Website
SECURE~2

Voorkom spam door je website met Google reCAPTCHA te beveiligen

  • Twan Nieborg
  • 5minuten

Je kent het vast wel, wéér spam in je e-mail. Irritant! Maar wist je dat dit kan komen door de formu…

Verder lezen
Website
570×400-Google-for-Jobs-met-logo-grijs

Maak jouw website klaar voor Google for Jobs

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Eindelijk live: Google for Jobs. De geoptimaliseerde weergave van vacatures door en via Google. Hoe…

Verder lezen
Website
Uitgelicht-Leestip

Do’s & don’ts van pop-ups op je website

  • Duncan Charité
  • 3minuten

Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups…

Verder lezen
Website
Secure-Design-Webdesign-Trends-2020-uitgelicht

10+ webdesign trends voor 2020

  • Sven Versluijs
  • 7minuten

Niet alleen de digitale wereld verandert elke dag, grafisch design verandert net zo snel mee. Daarom…

Verder lezen
Website
570×400-Google-Mijn-Bedrijf

5 tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

  • Sven Versluijs
  • 5minuten

Naast de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren door middel van SEO of adverteren, kun je er ook v…

Verder lezen
Website
Google-Maps-Robin-uitgelicht

De mogelijkheden van Google Maps op je website

  • Robin van Aalst
  • 4minuten

Wil jij graag een Google Maps kaart op je website tonen? Bijvoorbeeld om te laten zien waar je bedri…

Verder lezen
Website
Animatievideo-uitgelicht

Stappenplan voor het maken van een goede animatievideo

  • Duncan Charité
  • 4minuten

Wij presenteren met trots: onze interactieve animatievideo! Maandenlang hebben we met bloed, zweet e…

Verder lezen
Website
Video-op-website-uitgelicht

Do’s en don’ts van video op je website

  • Gino Schreve
  • 4minuten

Wist je dat mensen elke dag gemiddeld 67 minuten naar video’s kijken? Je kunt er dus haast niet meer…

Verder lezen
Website
WhatsApp-uitgelichte-afbeelding

Direct contact met je kandidaten: solliciteren met WhatsApp

  • Gino Schreve
  • 2minuten

Solliciteren met een motivatiebrief en je cv is zó ouderwets. Dat moet en kan moderner. Met de komst…

Verder lezen
Website
UITGELCIht

Trek de aandacht met animaties op je website

  • Duncan Charité
  • 2minuten

Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van…

Verder lezen
Website
Groepsfoto-1920×700

Zo laat je online meer van jezelf zien

  • Sven Versluijs
  • 2minuten

Meer van jezelf laten zien? Daar bedoelen we natuurlijk geen gekke selfies of van-top-tot-teenfoto’s…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Gino Schreve

    Gino Schreve

    Front-end developer & Support