Jouw website bovenaan in Google met Featured Snippets
- 28-11-19
- Gino Schreve
- 4 minuten
Wist je dat er een nóg betere ranking is in Google dan positie 1? Positie 0! Door in te zetten op het verkrijgen van een featured snippet in de Google zoekresultaten, creëer je de kans om zichtbaar bovenaan te staan. Maar wat is een featured snippet? En hoe kun je met jouw website uitgelicht worden? Dat vertel ik in dit blog.
Wat zijn featured snippets?
Een featured snippet is content van andere websites die Google bovenaan de zoekresultatenpagina toont. Een featured snippet geeft antwoord op de vraag die wordt gesteld door de gebruiker. Het doel van de featured snippet, die ook wel Google Answer Box wordt genoemd, is om de bezoeker direct antwoord te geven op zijn vraag zonder dat er verder doorgeklikt hoeft te worden op één van de zoekresultaten. Featured snippets worden dus niet getoond bij reguliere zoekopdrachten, maar alleen als de gebruiker een vraag stelt.
Wanneer een featured snippet wordt getoond in de zoekmachine, wordt dat ook wel positie 0 genoemd. De featured snippet staat namelijk boven het eerste zoekresultaat. Google beschouwt dit zoekresultaat in dat geval als zeer relevant en noemt dit ook wel een aanbevolen fragment. Een aanbevolen fragment wordt gegenereerd door derden, dus dat betekent dat jij met jouw website positie 0 in de zoekmachine kunt bemachtigen.
Welke soorten featured snippets kun je inzetten?
Voordat je aan de slag gaat met featured snippets, is het belangrijk om te weten dat Google drie soorten featured snippets kent:
- De paragraaf: een paragraaf is een kort stuk tekst, bijvoorbeeld de definitie van een begrip of korte uitleg. Deze variant zul je het meest tegenkomen op Google. Hieronder zie je een voorbeeld:
- De lijst: een lijst is een opsomming. Dit kan bijvoorbeeld een recept zijn of een stappenplan. Een lijst kan zowel uit bulletpoints als uit nummers bestaan. Google toont een lijst met nummers in de featured snippet als ze denken dat een gebruiker een reeks stappen wil zien om een taak te voltooien. Een bulletpoint lijst laat Google bijvoorbeeld zien als je een artikel hebt geplaatst met daarin 10+ webdesign trends voor 2020. Hierdoor wordt het antwoord overzichtelijker.
- De tabel: de laatste vorm is een tabel. Hierin staat meestal een vergelijking. Google bepaalt in dit geval welke gegevens het meest relevant zijn om de vraag van de bezoeker te beantwoorden.
In de meeste gevallen wordt een paragraaf getoond, in 82% van alle onderzochte featured snippets. Daarna volgt de lijst. Een tabel wordt het minst weergegeven binnen Google.
Hoe krijgt jouw website een featured snippet?
In tegenstelling tot bijvoorbeeld rich snippets is het bij een featured snippet niet mogelijk om een pagina te markeren voor uitgelichte fragmenten. Google bepaalt welke website in de featured snippet komt te staan. Factoren als domeinautoriteit, zoekvolume en opmaak van de content spelen hierin mee. Door te achterhalen welke vragen jouw (potentiële) klanten stellen, kun je daarop inspelen door die vragen te beantwoorden. Het achterhalen van de vragen van je klanten kun je onder andere bepalen door bij te houden welke vragen het meest gesteld worden, bijvoorbeeld via de mail of chat. Maar ook tools als AnswerThePublic kunnen helpen bij het bepalen van de zoekvraag van jouw klant. Het achterhalen en beantwoorden van deze vragen is ook handig voor voice search optimalisatie.
Het verkrijgen van een featured snippet hangt af van verschillende factoren. Je moet allereerst de vraag waarop gezocht wordt, letterlijk verwoorden op je website. Daaronder moet je zo gedetailleerd, maar beknopt mogelijk antwoord geven op de vraag. Het gebruiken van opsommingstekens of een duidelijk stappenplan zijn bijvoorbeeld handige hulpmiddelen. Maak als laatst zoveel mogelijk gebruik van microdata en een nette HTML-code, zodat Google precies weet waar je pagina over gaat.
Wat is de invloed op SEO en bezoekersaantallen?
Met zoekmachineoptimalisatie probeer je jouw website zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te krijgen. Een featured snippet staat altijd boven de zoekresultaten, ook wel positie 0. Wanneer jouw website in de featured snippet staat, neemt deze zowel op desktop als mobiel meer ruimte in beslag dan een normaal zoekresultaat. Dat betekent dat jouw zoekresultaat op mobiel in de featured snippet het grootste gedeelte van het scherm van de bezoeker in beslag neemt. Daarnaast spelen ze een belangrijke rol in gesproken zoekopdrachten. Als een gebruiker een vraag stelt aan Siri of Google, leest de voice assistent het antwoord uit de featured snippet voor. Een mooie kans voor SEO dus.
De vraag die nu vast door jouw hoofd spookt: “maar als het antwoord al op Google wordt gegeven, komen bezoekers dan nog wel op mijn website?” Het antwoord is ja! Case studies van onder andere Hubspot hebben aangetoond dat de click through ratio (CTR) bij positie 0 juist hoger is. Een gebruiker kan namelijk nog meer informatie willen en als hij jouw antwoord interessant vindt, is de kans dat hij op jouw website meer informatie gaat lezen of antwoorden op aanvullende vragen gaat zoeken, groot. Het zorgt er daarnaast voor dat mensen in aanraking komen met jouw merknaam en op een later moment kan dit leiden tot conversie.
Featured snippets voor jouw website
Wil jij zorgen dat jouw website als uitgelicht zoekresultaat in Google komt te staan? Zorg dan dat je de meest relevante vragen van jouw (potentiële) klant beantwoord. Heb je hulp nodig of wil je graag advies voor het bepalen van deze zoekvragen? Neem gerust contact met ons op, dan helpen we je graag. Volg ons daarnaast op LinkedIn of schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.