Corporate Branding
IMG_7900

Hoe kies je een font voor op je website?

  • 16-01-20
  • Sven Versluijs
  • 3 minuten

Het font dat jij kiest voor je website bepaalt de uitstraling en professionaliteit van je website. Het kan echt een verschil maken. In de vorige blog over webfonts vertelden we al dat je de mogelijkheid hebt om gratis of betaalde fonts te kiezen en waar je deze kunt vinden. Hoe je het webfont daadwerkelijk kiest, vertellen we vandaag.

Nog even kort je geheugen opfrissen: een font is het lettertype dat wordt gebruikt in bijvoorbeeld offline teksten, op je website of in je logo. Een webfont is het lettertype in een bepaald bestandsformaat die het mogelijk maakt om het lettertype op jouw website te tonen.

Welke typen fonts zijn er?

Er zijn veel verschillende (web)lettertypes beschikbaar, zowel betaald als onbetaald. Toch kunnen we wel onderscheid maken in drie typen lettertypes:

Serif

De meest klassieke vorm van een font is ‘serif’. Serif houdt in dat een lettertype zogenoemde ‘schreefjes’ bevat. Een schreef is een creatief vormgegeven uiteinde aan de letters, bijvoorbeeld een streepje met of zonder afgeschuinde of -geronde lijnen, een krulletje of rondje. Voorbeelden van serif fonts zijn Times New Roman, Courier New en Cambria.

Serif-fonts

Sans-Serif

Omdat vroeger bleek dat lettertypen met schreef minder goed leesbaar waren op beeldschermen, zijn de fonts zonder schreef ontstaan. Deze lettertypen noemen we ook wel ‘sans-serif’. Dit type font is strakker afgewerkt, denk bijvoorbeeld aan Verdana, Arial en Calibri. Inmiddels bevatten onze beeldschermen veel meer pixels als vroeger, dus zowel serif als sans-serif fonts kun je op je website uitladen.

Sans-serif-fonts

Script of Fantasy

Een derde type font noemen we een ‘script’ of ‘fantasy’ font. Dit is een creatief vormgegeven of ook wel handgeschreven lettertype. Een script font kan allerlei verschillende stijlen hebben en is dus niet per definitie een (sans-)serif font. Daarnaast is het een unieke manier om jouw website of offline uitingen te onderscheiden. Bekende script/fantasy fonts van Google zijn Lobster, Pacifico en Indie Flower.

Script-fonts

Waar moet je op letten bij het kiezen van een webfont?

In de vorige blog schreven we al dat een (web)font niet zomaar gekozen is. Het proces voor het kiezen van een (web)font kost tijd, maar dan weet je wel zeker dat je uiteindelijk een goede keuze maakt. Een goed font maakt namelijk echt het verschil. Welke stijl je kiest, is uiteindelijk afhankelijk van de volgende punten:

De huisstijl van jouw organisatie

Een font moet aansluiten op de identiteit van het bedrijf en bij wat jij als bedrijf wil uitstralen. Een font met schreefjes wordt vaak gezien als klassiek en zakelijk en een font zonder schreefjes als modern en strak. Een goed gekozen lettertype of combinatie van lettertypes heeft een positieve impact op de branding van je bedrijf. Bonustip: voer dit lettertype dan ook door in bijvoorbeeld briefpapier, facturen, e-mails en drukwerk.

De leesbaarheid van het font

Een font moet niet alleen aansluiten bij de huisstijl, maar moet ook goed leesbaar zijn. Je wil niet dat bezoekers afhaken, omdat de teksten op jouw website of in drukwerk niet goed te lezen zijn. Zorg daarom voor een font dat leesbaar is. Een leesbaar font voor drukwerk is er vaak één met schreefjes (serif). Ons onderbewustzijn vindt dat namelijk prettiger lezen, omdat de letters dan minder op elkaar lijken. Uiteraard is dit geen must, als een serif font niet aansluit bij de huisstijl van jouw bedrijf en mits het sans-serif font dat je gebruikt wel goed leesbaar is. Een webfont kan zowel serif als sans-serif. Nog een tip: een tekst met ALLES IN HOOFDLETTERS wordt gezien als schreeuwen.

Een webfont voor jouw bedrijf kiezen

Wanneer je een font gaat kiezen voor de on- en offline uitingen van jouw bedrijf, moet je eerst bepalen welke stijl het beste bij de identiteit en huisstijl past. Daarbij moet je ook rekening houden met de leesbaarheid van het font in zowel drukwerk als online. Op die manier zorg je ervoor dat je de professionaliteit en herkenbaarheid uitstraalt.

Moet jij nog een (web)font kiezen voor jouw bedrijf of is jouw bedrijf toe aan vernieuwing? Wij denken graag met je mee bij en geven advies over het kiezen van het juiste font voor jouw website. Neem gerust contact met ons op. Je kunt ons daarnaast volgen op LinkedIn of je aanmelden voor onze nieuwsbrief. Zo mis je geen belangrijke trends en ontwikkelingen.

Meer lezen? Bekijk deze gerelateerde blogs

Corporate Branding, Marketing, Website
uitgelicht

10 Webdesign trends voor 2025

  • Tijs Ruigrok
  • 8 minuten

Wat zijn de belangrijkste webdesign trends voor 2025? Webdesign is voortdurend in beweging. Elk jaar…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
UITGELICHT

Beeldtaal; zo laat je jouw afbeelding spreken

  • Gino Schreve
  • 4 minuten

Beeld is een krachtig middel in webdesign, dat wist je al. Toch gebruiken veel websites “zomaar een…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
Uitgelicht

Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign

  • Sven Versluijs
  • 4 minuten

Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten o…

Verder lezen
Corporate Branding
570 x400

Versterk jouw boodschap met iconen op jouw website

  • Duncan Charité
  • 3 minuten

Het gebruik van iconen kan veel waarde toevoegen aan de boodschap die vertelt wordt op jouw website.…

Verder lezen
Corporate Branding
Secure-Design-Fonts-website-Google-Fonts

Fonts op je website: wat zijn de mogelijkheden?

  • Sven Versluijs
  • 3 minuten

Naast het kiezen van de huisstijlkleuren die je op je website gebruikt en wat jouw boodschap gaat zi…

Verder lezen
Corporate Branding
UITGELICHT

Onderscheid jouw website met SVG-animaties

  • Sven Versluijs
  • 2 minuten

Wil jij jouw bedrijf op een unieke manier onderscheiden van je concurrent? Dat kan! Bijvoorbeeld doo…

Verder lezen
Corporate Branding, Marketing
spamscore-uitgelicht

Zo voorkom je dat jouw e-mail in de spambox komt

  • Sven Versluijs
  • 2 minuten

We kennen het allemaal en we vinden het allemaal net zo vervelend: je verzendt een e-mail en deze ko…

Verder lezen

Vragen over deze blog? Contact

     privacy statement.

    Kan ik je helpen?
    Sven Versluijs